Laten zien van informatie door aanvinken

Status
Niet open voor verdere reacties.

ovenist

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2009
Geachte forum leden,

Ben bezig om een product specificatie te makenvan ons product. Er zijn voor diverse klanten verschillende velden nodig die ik wel en niet wil laten zien in een product specificatie per klant. Wil dus een spec maken met alle informatie in blokken die de ene klant wel en de andere klant niet krijgt in zijn product specificatie. Denk dan aan een klant met daar in aangemaakt welk veld hij wel en niet krijgt te zien van deze "totaal "specificatie waarin alles staat. Zou graag op weg worden geholpen hoe ik dit het beste kan op zetten. Weet wel wat van Acces maar weet nu niet hoe ik moet beginnen...

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan Roefs

Is het steeds een wisselende set van velden die ze te zien krijgen, of gaat het om een paar vaste velden of veldcombinaties?
In het laatste geval kun je die combinaties vastleggen in een aparte tabel met een eigen code, en per klant dan in één veld aangeven welke combinatie ze krijgen.
Gaat het om steeds wisselende velden, dan kun je een aparte tabel gebruiken waarin je voor elk veld dat bij een klant moet worden getoond een record aanmaakt met KlantID en Veldnaam. Vervolgens maak je hiervan een query, die je als basis gebruikt voor het formulier, waarbij je dan weer op een aantal manieren kun regelen hoe je de velden zichtbaar maakt.
Eerst maar eens de eerste vraag beantwoorden...

Aan passen veld

Leuk dat je reageert ! Wil dus een product specificatie aan maken met alles. Daarna een kalant met wat hij krijt te zien...
Dus een artikel kaart, met echt alles, en daarna een klant met een vink voor wat hij mag zien....

Klinkt simpel maar dit gaat boven mijn niveau....

Alvast bedankt,

GJ roefs

toetsen bord

Blijkbaar gaat er wat met mijn toetsenbord of anders mis....lees dit nu na en er klopt weinig van, sorry :confused:

Maar ik begrijp dat er geen vaste set van velden is die je wilt laten zien. Bij elke klant wil je apart registreren welke artikelen hij mag zien. Klopt dat zo?

Ja dat klopt, dus ik heb een product specificatie met alles, en een klant krijgt te zien wat we aan geven met een vinkje:confused:

Zo te zien heb je het toetsenbord ook weer gedresseerd :thumb:
Vermoedelijk wil je dan per klant een tabel opbouwen met de veldnamen die getoond moeten worden op het formulier (correct me if I'm wrong...) en kunnen we nu een strategie verzinnen hoe je het formulier wilt opbouwen. Voorlopig schieten dan twee opties te binnen:
1. Je zet alle velden op het formulier, en bepaalt per klant welk veld wel of niet zichtbaar moet zijn. Omdat je dan normaal gesproken lelijke gaten op je formulier krijgt voor de verborgen velden, moet je vervolgens de positie van de wel-zichtbare velden nog instellen, zodat het formulier er netjes uitziet.
De tweede optie is nèt iets anders: je begint met een aantal onzichtbare niet-gekoppelde velden die al netjes op het formulier staan. A.d.h.v. de velden die een klant mag zien, wijzig je de veldinstellingen van de tekstvakken.
Als een klant dus 12 artikelen mag zien, dan maak je in het eerste geval die twaalf gekoppelde tekstvelden zichtbaar, en plaats je ze netjes op het formulier. In het tweede geval wijs je de velden van de artikelen toe aan de tekstvelden Tekst1 t/m Tekst12.
Er zijn vast meer oplossingen, zoals het formulier helemaal vanuit niets met VBA opbouwen, maar met deze twee methodes heb ik ervaring, dus ik weet hoe (en dat) ze werken.

Aan passen spec

Kijk, dit gaat al de goede kant op :)
Wil dus optie 1, alles is er maar mag de klant niet/wil alles zien en wat hij ziet/print moet moet er gelikt uit zien . Dus het basis document is enorm...en wat we per klant laten zien is afhankelijk van wat HIJ wil/mag zien.

Groetjes,

Gert-Jan

Ik zal een voorbeeldje maken waarin je kunt zien hoe e.e.a. werkt. Als je zegt dat het basisdocument enorm is.... Wat moet ik mij daar bij voorstellen? 't Is niet de meest technische omschrijving die ik over een database heb gehoord ;)

Het bestand dat wordt gebruikt bestaat uit ongeveer 15 stukken ( rubrieken) per product specificatie ( naam prouct, klant naam,ingredienten, verpakkings soort, aantal, gewicht, micro analyses, ALBA lijst, etc Aangezien we 1500 producten verkopen wordt de basis best groot. Per klant dus aan kunnen geven welke rubriek hij wel of niet krijgt te zien...en dan een nette spec maken zonder velden die niet worden gebruikt.

Ben heel erg benieuwd naar een voorbeeld....

Gert-Jan

Als het om dat soort aantallen gaat zou ik toch kiezen voor een andere aanpak. Per produkt heb je 15 rubrieken zeg je... Als een klant een produkt mag zien, krijgt hij dan alle 15 rubrieken in beeld?

informatie zien bij aanvinken

Nee, er zijn klanten die bv geen verpakkings inf willen of geen micro analyse willen f juist wel. Per rubriek moet je dus bij de klant kunnen aangeven wat hij wel of niet krijgt te zien van een "totaal Spec"

Waarom zou je nu wat anders voorstellen van opzet ?

Alvast weer bedankt voor je reactie !

Gert-Jan

Er waren, wat mij betreft twee opties: alle velden op het formulier zetten, en afhankelijk van de klant velden weergeven of niet, of per klant een formulierpagina opbouwen met standaardvelden. In jouw geval vind ik de eerste optie nu toch wat minder handig, omdat je dan 1500 producten op een formulier moet proppen, en die een plek geven. Nog afgezien van de max 15 rubrieken die er bijkomen... Dat zijn gewoonweg teveel velden voor één formulier. Bovendien kom je dan ruim boven het maximale aantal objecten (754) dat is toegestaan op een formulier. En dat brengt mij gelijk naar het volgende probleem: 1500 artikelen, met maximaal 15 attributen (rubrieken) is gewoonweg niet mogelijk op een formulier. Stel jezelf eens voor hoe je op één pagina 1500 artikelen wilt kunnen tonen; dat is niet te doen. Daarmee vervalt de optie om er een enkelvoudig formulier van te maken.

Als je echt iets wilt waarbij je per klant alle artikelen wilt kunnen tonen, dan praat je dus over een doorlopend formulier, waarin je met zoeklijsten bijvoorbeeld op basis van categorieën de artikellijst kunt inkorten. Hoe beter je selecteert, hoe kleiner de resultaatlijst. Hierbij geldt dan ook de mogelijkheid om per klant te kunnen zeggen welke van de 15 rubrieken er getoond moeten worden. Deze beperking geldt dan wel voor alle artikelen; als je kolom 14 bij een bepaalde klant uitzet, dan kan je dat veld dus voor geen enkel artikel meer zien.

Weergave met aanvinken

Dag Octa fish, leuk dat je er zoveel energie in stopt, sta versteld :)

Stel ik heb een product, dat heeft een nummer, artikel nummer
Ik heb een klant en die heeft een aantal artikelen, dus dat artikel nummer
Dat artikel nummer is opgebouwd uit 15 rubrieken, stukken.
Kan ik nu dat artikel opdelen in 15 stukken en aangeven welk nummer ( rubriek) die klant wel of niet krijgt te zien als ik aangeef welk artikel hij heeft.

Stel ik maak een spec van een artikel.

dat ziet er als volgt uit.

artikel nummer (120.000)
Naamproduct (1)
klant naam ( 2)
ingredienten(3)
verpakking(4)

is het mogelijk dat die klant gekoppeld wordt aan dat artikel nummer en dat je aangeeft per artikel of hij die nummers (1)etc krijgt te zien ? Dan zijn we er toch ook ?

Ben een leek dus deze vraag kan heel dom overkomen :o

Groeten,

Gert-Jan

Dat is inderdaad de lijn die ik zou voorstellen. In een tabel leg je vast welke opties iemand mag zien. Vervolgens bepaal je op het formulier welke velden moeten worden verborgen of niet. Omdat het hier dus een doorlopend formulier gaat worden met maximaal 15 velden, is het niet zo'n probleem om die standaard op het formulier te zetten, op basis van wat je voor een klant opslaat.
Daarbij gebruik ik zelf dan een tabel met daarin (uiteraard) de KlantID, en een getal. Dat getal is een optelsom van unieke waarden voor de verschillende velden, en wel zodanig dat de optelsom een unieke waarde oplevert. Voorbeeldje:
veld waarde gekozen
1 1
2 2
3 4 *
4 8
5 16 *
6 32
7 64
8 128 *
9 256
10 512 *
11 1024 *
12 2048
13 4096 *
14 8192
15 16384
In de tabel sla je dan de volgende velden op:
KlantID:234
Veldwaarde:5780
Die waarde komt overeen met de geselecteerde velden 3,5,8,10,11,13.
Zoals je kunt narekenen, is elke combinatie een verdubbeling van de vorige. De optelsom van elke willekeurige waarde is dus uniek, en is op basis van het schema simpel terug te rekenen. Je kunt m.b.v. een formulier vrij simpel de structuur vastleggen met 15 selectievakjes, op basis waarvan je het record instelt en opslaat. Of zoiets....

Laatst bewerkt:
Het opslaan van de zichtbare velden kan uiteraard wel wat simpeler met een tekststring: een string met '3,5,8,10,11,13' doet het uiteraard ook prima. Welke methode je ook gebruikt: op het hoofdformulier wordt a.d.h.v. de opgeslagen veldenstring een routine opgestart die de velden zichtbaar of onzichtbaar maakt en netjes aansluit op het formulier.
De vraag is: kun je dat zelf maken, of wil je een voorbeeldje?

info zichtbaar met aanvinken

octa fish,

Goed plan, maar helemaal snap ik het niet. kun je me op weg helpen ? Vindt het wel erg leuk om dit te ontdekken ?

Groetjes,

Gert-Jan

Zal het met een voorbeeldje verduidelijken. Even geduld dus...

Oke , wacht rustig af . Alvast weer bedankt :d

Dag Octa fish, als ik je ergens mee kan helpen laat het maar weten om het voorbeeld te maken.

Groeten,

Gert-Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan