Lawaaai!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sillysauce

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2005
Mijn Pc-kast maakt nogal lawaai dus kocht ik een andere casefan. Dat bracht echter weinig tot geen verschil. Nu heb ik een Fan speed controller erbij aangeschaft maar weet niet of ik zomaar de snelheid mag veranderen ivm warmteopbouw. Ik zag in de BIOS dat de standaardfan 1850rpm liep dus heb in daarvan uitgaand een fan gekocht met dezelfde snelheid. Maar ik weet dus niet of die fan wel zo hard moet gaan, of dat het toch minder kan. Ben geen overclocker trouwens. En dit is mijn systeem.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Je link werkt niet ,en heb je ook de kast eens stofvrij gemaakt? En welke processor koeler heb je en kan je lokaliseren waar het lawaai vandaan komt?

Precies… probeer eerst eens te onderzoeken waar het lawaai precies vandaan komt. Lukraak onderdelen vervangen die misschien wel helemaal niks met het probleem te maken hebben, is zonde van de moeite en het geld. Misschien zitten er onderdelen in je pc niet goed vast of hebben ze op de aansluitpunten een beetje ruimte. Het geluid kan dan veroorzaakt door resonantie (trillen). Denk dan bijvoorbeeld aan dvd-drives, harde schijf of de voeding.
Wat ook kan, is dat de kast zelf het geluid veroorzaakt. De kast kan doorgaans aan de achterkant of zijkant open. Die panelen zijn vaak een vrij groot oppervlak aan slap plaatwerk, die ook kunnen gaan trillen. Probeer maar eens uit door je platte hand stevig op dat paneel te drukken. Je kan dat oplossen door op de aansluitpunten dunne rubberen ringetjes te gebruiken, of een stukje dun isolatie-tape.

Komt er gewoon veel herrie uit de kast, en kan je dat niet zo gemakkelijk oplossen, zijn er stukken geluidabsorberend materiaal te koop, die je aan de binnenkant van de kast kan plakken.

Ik heb de standaardkoeler van de AMD Phenom x3 720. Het lawaai lijkt toch echt te komen van de casefan. Hier de link van de biostemps. Ik moet dus schijnbaar gaan vogelen met gastape om de trillingen wat te dempen. Een geluidsisolerende mat lijkt me de temperatuur weer doen verhogen toch?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan