lawaai ! door cooler ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb hetzelfde probleem, maar kan het geen kwaad als ik ga expirimenteren met Speedfan? Kan de boel niet op deze manier "opblazen"of zorgt speedfan voor veiligheid hiertegen?

Het geluid van die koeler, beschrijf dat eens? Een fan klinkt als een fan, de ene iets luider dan de andere... Het malende geluid dat je beschreef zegt me dat er met die fan iets mis is. Een druppel olie proberen, of als ie nieuw is terug naar de winkel...

De druppel olie en eventuele bedrading tegen de fan heb ik ook al geprobeerd. En met opblazen bedoel ik dat je je fan van de koeling te laag zet en er dus niet meer goed gekoeld kan worden, of zie ik dat verkeerd?

Geplaatst door jack43
met opblazen bedoel ik dat je je fan van de koeling te laag zet en er dus niet meer goed gekoeld kan worden, of zie ik dat verkeerd?
Wat voor processor heb je?
Als je een Pentium hebt hoef je zeker niet bang te zijn dat je hem "opblaast".
Deze hebben een thermische beveiliging.
Soms kan je hem ook zonder fan gewoon laten draaien.
Met AMD ligt het iets anders die worden meestal warmer dan Pentium.

Je moet natuurlijk zelf de temperaturen in de gaten houden,
als je met Speedfan de toeren van je fan omlaag zet.
Speedfan heeft zelf daar geen beveiliging voor.

Je kan op veel mobo's in het BIOS instellen dat de PC zichzelf uitschakelt is als de CPU warmer is dan xx graden.

Verder kan het niet dadelijk kwaad als je fan uitvalt.. Het belangrijkste onderdeel is de heatsink, die verspreidt de warmte. De fan moet je zien als "bijzaak", om de warmte sneller uit de heatsink te krijgen.

Heb de fan op 50% gezet maar hoor geen verschil, hij blijft evenveel toeren draaien. Als ik de snelheid laat zakken moet ik dan de nieuwe waarde ergens vastzetten of gaat de fan direct langzamer draaien?

Is bij mij ook zo, een lagere waarde haalt niks uit - maar dat maakt me niets uit, ik heb een fanbus.

Wel, ik heb de kast opengemaakt en het is inderdaad de ventilator die op de processor zit, die te veel geluid maakt. Zoemend/malend geluid. Wat nu ?

Eerst je fan eraf, en alle stof afkuisen...
Aan 1 kant van de fan zit er een plakkertje. Trek dit los, en daaronder zie een pinnetje. Dit is het uiteinde van het rotortje fan de fan. Laat hier een druppel machineolie (WD40, CRC56, naaimachineolie,...) op vallen, en draai effe met de hand met de fan.
Plakker er terug op, en proberen... Geluid 9/10 beter nu... Anders nieuwe fan kopen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan