lawaai ventilator van Nvidia GeForce 7900GS

Status
Niet open voor verdere reacties.

vanderburght

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2007
Ik heb een Dell Dimension 9200 met een Nvidia GeForce 7900GS videokaart. De ventilator van deze videokaart produceert continu een allesoverheersend geluid. Je kunt dus niet rustig een dvd'tje kijken. Ik wil weten of er een goede oplossing is voor dit probleem. Ik heb gekozen voor de Dimension 9200 van Dell omdat deze als 'fluisterstil' wordt verkocht. Dat is ie ook, totdat de 7900GS erin gaat... Bij Dell doen ze er niet veel aan en ik heb begrepen dat veel mensen er last van hebben. Ik ben er al een tijdje mee bezig.
Er zijn een paar opties, maar ik hoop dat iemand al ervaring heeft opgedaan:
1. Via het control panel van de videokaart schijn je de ventilator langzamer/sneller te kunnen laten draaien, naarmate er minder/meer van de kaart wordt gevraagd. Bijkomend probleem is dat niet alle tabbladen standaard in het control panel zijn opgenomen. Dit zou je kunnen verhelpen met programma "Coolbit".
2. Mogelijk kan de koeling vervangen worden. Passieve koeling in plaats van actieve koeling... Een paar keer ben ik in dit verband een koelblok van Zalman tegengekomen.
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.

D'r is mogelijk nog een andere oplossing: naar het schijnt is de fan die op de kaart zit zodanig standaard, dat wanneer je de juiste diameter hebt, je zo een andere fan kan plaatsen, eentje van bijvoorbeeld Zalman o.i.d. (zou maar een paar Euro's / kwartjes kosten)

Ik heb dit zelf niet toegepast of uitgezocht, maar kwam dit een keer ergens tegen. Mogelijk kan iemand dit bevestigen (of misschien ook wel niet). Als het idd. klopt, dan zou het een heel simpele operatie tegen hele lage kosten zijn.

Nou, een Zalman videokaart koeler kost toch wel rond de 30 euro, en de koperen zelfs iets meer, maar die zijn wel fluisterstil indien je ze op 7 volt laat werken, op 12 volt maken ze toch nog een redelijk geluid, ook die van Arctic schijnen erg goed te zijn, alleen zul je daar precies de goede voor moeten hebben, daar zijn veel soorten is.

hierbij meer info:

Intel Viiv Core 2 Duo E6400 2.13 Ghz (1066Mhz)

Intel P965 Express-chipset/ICH8DH
De P965-chipset biedt ondersteuning voor de PCI Express-videokaart, SATA II harde schijven, een 1.066 MHz front side bus, DDR2 667 MHz Dual Channel SDRAM-geheugen en geïntegreerde RAID 0 en RAID 1

Hoi !

Ik heb die Zalman VF900 al twee keer mogen plaatsen op een Geforce 7900-serie, werkt perfect !

Greetz,

Harry.

Zelf er ook al tig geplaatst, en op die GeForce 7900 past hij ook, wel op 7 volt, werkt prima.

Overigens ook diverse uitvoeringen van Arctic, ook fluisterstil.

Laatst bewerkt:
domme dell?!

Bedankt voor de tip. :thumb: Nou, vandaag de Zalman vf900 aangeschaft en hem gemonteerd op de GeForce 7900. Kunnen we de voeding niet aansluiten op het moederbord. Nergens een 3-pins aansluiting te bekennen. De oorspronkelijke ventilator zat met een 2-pins connector op de videokaart zelf aangesloten. Maar de Zalman 900 moet je op het moederbord aansluiten, maar daar is dus niets te vinden. Grapje van Dell? Iemand een idee hoe ik dit moet oplossen?

Je hebt er toch een verloopje bijgekregen, van een molex naar 7 of 12 volt?:confused:
Neem het witte contrastekkertje, met het rode en zwarte draadje, draait hij op 7 volt.

nee, er zit geen verloopje bij
wat is een molex? aan de fan zit een 3-pins (zwart, wit, rood draad), dat is alles

Bij dingen zit een verloopje bij, een contra aansluiting voor een molex, dat is de voedingsstekker voor een IDE device zoals een harde schijf, naar dat stekkertje.

Was de verpakking open ofzo? zit toch ook een beschrijving bij waar het opstaat, en er dienen ook een doosje koelribbetjes voor het geheugen op die kaart.

verloopje

nee, er zat geen verloopje bij. wat voor verloopje moet dat zijn en waar ik kan ik dat kopen?:rolleyes:

Tja, doe maar wat je dan moet doen.:confused:

Heb er nu diverse ingebouwd en er zat altijd een verloopje bij, meer kan ik er niet van maken.

Beste Lange Pier, misschien praten we langs elkaar heen, ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik weinig verstand heb van deze zaken, vandaar dat ik het hier probeer op te lossen, maar ik probeer het toch nog even:

De vga cooler heeft een 3-pin connector, die door middel van een bijgeleverde kabel aangesloten wordt op 1. de fan mate (de regelaar) en 2. het moederbord. Op het moederbord van de Dimension 9200 ontbreken echter de pinnetjes.
Dus moet ik het aansluiten op de molex, begrijp ik van jou.
Mijn vraag is hoe je dat doet, met wat voor kabel?

Zou je onderstaande nader kunnen toelichten? Ik heb het idee dat daar de oplossing in schuilt, maar dat ik het niet begrijp. Heb jij ze aangesloten zonder de Fanmate?

Je hebt er toch een verloopje bijgekregen, van een molex naar 7 of 12 volt?:confused:
Neem het witte contrastekkertje, met het rode en zwarte draadje, draait hij op 7 volt.

Mijn fout, gebruik altijd de 700, en dan zit zo'n verloopje bij, bij de 900 niet, wat ik wel vanuit ging, maar dat is natuurlijk niet nodig, met die fancontroller, die regelt dat.

Je hebt zoiets nodig.
3pin-to-4pin.JPG

Ok man, vandaar dat we elkaar niet begrepen. Bedankt voor de hulp, ik ga hem proberen op te sporen. Groeten,:thumb:

ik bestel gewoon de zalman MC1 multi connector (dat is degene die je bij de 700 krijgt) en daar sluit ik hem op aan, ik wil 'm toch altijd in de laagste stand la:D ten draaien

Ja, idd is dat wat erbij zit, had het plaatje wat eerder moeten plaatsen:o , Babylon?

zm_mc1_c.jpg

Laatst bewerkt:
zodra ik 'm heb geinstalleerd laat ik weten of het probleem is opgelost, ik heb de kabel nog niet binnen en ik moet ergens nieuw hittebestendig tape zien te vinden voor op de koelribbetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan