lay-out van documenten die met sjabloon gemaakt zijn in 1 keer allemaal wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bruggen1980

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jun 2015
Berichten
4
Ik moet ongeveer honderd documenten maken met dezelfde lay-out. Daarvoor wil ik een sjabloon maken. Maar nu heb ik twee vragen:
1. Hoe zorg ik ervoor dat de lay-out van de documenten die ik in het sjabloon zet drastisch wordt overschreven en dat er dus geen vervuilde opmaak in de documenten blijft zitten? Tot nu toe zette ik de documenten eerst in notepad om de opmaak te verwijderen en kopieerde ze daarna in het sjabloon. Maar dit moet toch eenvoudiger kunnen?
2. Kan ik de lay-out van documenten die ik met hetzelfde sjabloon genereer later ook weer met 1 druk op de knop allemaal tegelijk wijzigen? Of moet ik dan alle documenten handmatig langs?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
 
Ik snap vraag 1 niet echt, dat mag je nog wat scherper uitleggen. En vraag 2 lijkt mij identiek aan vraag 1...
Een sjabloon bevat naast document-specifieke instellingen als marges ook algemenere instellingen zoals fonts. Bij het maken van een document op basis van een sjabloon krijg je een kopie van dat sjabloon. Ga je daarna het document wijzigen, dan blijft dat binnen het document. De algemene aspecten kun je eventueel synchroniseren, maar de documentspecifieke niet.
Als je dus in het document de marges verandert, dan krijg je bij synchronisatie niet de marges van de sjabloon terug, maar wel de gebruikte stijlen.
 
Bedankt voor je antwoord! Ik heb wel eens vaker een sjabloon gebruikt (maar blijkbaar niet goed?). Als ik bestaande documenten in zo'n sjabloon kopieer, gooit de huidige opmaak van de documenten roet in het eten. Dan doet het document dus niet wat ik wil. De enige oplossing die ik tot nu toe met mijn lekenhoofd heb kunnen bedenken, is alle huidige opmaak te wissen door de tekst eerst in notepad te kopiëren en daarna weer in het sjabloon te zetten. Nogal tijdrovend allemaal.

Maar wat bedoel je met synchronisatie? Stel dat ik één aspect van het sjabloon verander, kan ik dan alle documenten tegelijk veranderen? Of moet ik per document de stijl aanpassen?
 
Een document is altijd aan een sjabloon gekoppeld. Dat gebeurt dynamisch of niet. Voor het eerste geval moet je in de Opties een vinkje zetten bij het sjablonenbeheer. In 2010 zit dat bij Invoegtoepassingen > in de keuzelijst Sjablonen kiezen > vinkje zetten bij Automatisch bijwerken.

De techniek die je nu gebruikt kun je simpel overslaan door Plakken Speciaal te gebruiken en je tekst als Tekst zonder opmaak te plakken.
 
Ok, dankjewel. Dat klinkt allemaal eenvoudig. Betekent dit dat als ik iets wijzig in het 'moedersjaloon' dat alle documenten dan automatisch meeveranderen? En hoe doe ik dat dan? Sorry, misschien stel ik wel heel domme vragen...
 
Vragen zijn meestal niet dom, hooguit de antwoorden :).
Maar in essentie geef je het goede antwoord. Je moet dat dus aanzetten in de opties, zoals ikmongeveer heb aangegeven. Ik kan helaas op dit moment niet bij de pc, dus ik moet het uit het hoofd doen, maar het zit in ieder geval in de opties, bij Invoegtoepassingen. Daar zie je een keuzelijst, en daar zie je de optie Sjablonen staan. Die opent een apart venster waarin je de gekoppelde sjabloon ziet staan, waar dan een vinkje onder staat om automatisch bij te werken. Dat vinkje moet je aan zetten.
 
Ik heb het gevonden! Enorm bedankt! Ik ga er eens mee experimenteren, maar fijn om te weten dat het dus inderdaad kan!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan