layer 2 Bridge

Status
Niet open voor verdere reacties.

87122270student

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2007
Hoi

wie kan mij wat meer informatie geven over bridge ik weet dat bridge of bridging (neem aan dat het het zelfde is) er voor kan zorgen dat je verschillende netwerkcomponenten met elkar kan gebruiken.

maar waar zorgt een bridge nog meer voor??, ik las iets van de termen FILTERING, FORWARDING en FLOODING, wat is dit allemaal

MVG

Bridge
* Brug.

Een soft- en hardwarematige koppeling tussen twee of meer netwerken, die niet van hetzelfde type hoeven te zijn. Een brigde werkt op de ISO-lagen 1 en 2 en zorgt onder andere voor signaalsynchronisatie. Het apparaat verhoogt de prestaties van een netwerk omdat hij, in tegenstelling tot een repeater, niet alle dataverkeer doorlaat, maar alleen het verkeer dat voor het andere segment bestemd is. Er zijn twee soorten bridges: lokale bridges en remote bridges, waarbij de lokale bridges een scheiding in subnetwerken op lokaal niveau, en de remote bridges een scheiding op meerdere locaties mogelijk maken.

Bron: www.computerwoorden.nl

Filtering
Techniek om bij pc-spelen betere kleuren te bewerkstelligen. Filtering is de methode waarop de kleur van een pixel wordt vastgesteld met gebruikt van Texture Mapping. Als een 3D-object heel dicht in de buurt komt bevat de texture niet meer genoeg informatie en moeten er pixels d.m.v. interpolatie (een systeem waarbij de kleur van de extra pixel wordt afgeleid uit de kleuren van in de buurt liggende pixels) "bijverzonnen" worden. Dit resulteert meestal in een wat vagere afbeelding. Dit is bijvoorbeeld duidelijk te zien als je in een spel als Quake recht tegen een muur aan loopt: deze is dan niet meer zo gedetailleerd en ziet er een beetje vaag uit. Hoewel dit meestal het best mogelijke resultaat is, is e.e.a. soms niet gewenst. Een mooi voorbeeld hiervan is een schaakbord: met de meeste filter-technieken zou dit resulteren in enkele grijzige overgangen als je gaan inzoomen, terwijl hierbij juist keiharde overgangen gewenst zijn. Er zijn vier manieren waarop filtering kan worden toegepast:

1. Point Filtering
Point Filtering is verreweg de "slechtste" wijze van filtering. Het kopieert gewoon de kleur van de dichtstbijzijnde echte pixel naar de extra pixel. Hiermee worden de echte pixels in principe "vergroot", wat resulteert in zeer blokkerige afbeeldingen. Aangezien Point Filtering zeer weinig processorkracht vraagt wordt het in principe alleen maar toegepast bij software 3D-rendering en is dit systeem in principe sinds de komst van de 3D-Videokaarten niet meer gebruikt.
2. Bilinear Filtering
Bij Bilinear Filtering wordt de kleur van vier in de buurt liggende pixels in een texture gemiddeld tot de kleur van de extra pixel. Dit zorgt voor een veel mooier effect, maar vraagt wel om meer processorkracht en data bandbreedte (er is nu 4x zoveel informatie nodig als bij Point Filtering).
3. Trilinear Filtering
Trilinear Filtering doet in principe hetzelfde als Bilinear Filtering, alleen haalt deze methode 4 pixels uit twee MIP-levels. Wederom worden de resultaten hierdoor nog mooier, maar het systeem vraagt wel weer om meer processorkracht en bandbreedte (weer 2x zoveel als bij Bilinear Filtering).
4. Anistropic Filtering
Het nieuwere Anistropic Filtering gaat nog een stap verder dan Trilinear Filtering en haalt meerdere informatie uit meerdere MIP-levels om tot het mooiste resultaten te komen. Anistropic Filtering vraagt echter wel ongekend veel processorkracht en bandbreedte, zodat het op dit moment nog vrijwel niet gebruikt wordt.

Flood

* Flooding

Verzamelnaam voor aanvallen van de verbinding van een computer met een bepaalde service op het internet. Er zijn verschillende soorten floods. Tot de onschuldige varianten behoren tekst-floods. Deze doen zich bijvoorbeeld vaak voor tijdens een IRC-sessie. Hierbij worden grote hoeveelheden tekstregels snel achter elkaar naar de client van het slachtoffer gestuurd. Een boosaardige variant is packeting. Dit is direct op het IP-adres van het slachtoffer gericht.

volgende keer mag je zelf googlen :)

Ik heb het volgende stukje tekst ook gevonden (uit een samenvatting) maar ik snap het niet, wie kan helpen?

Layer 2 bridging
● Werking
– Indien data aankomt, wordt het doel MAC-adres vergeleken met de MAC adressen in de tabellen
– Indien bron MAC adres nog niet gekend, maak een nieuw element aan in de tabel van de juiste interface
– Indien doel MAC adres op zelfde segment als bron MAC, frame niet doorsturen
= FILTERING
– Indien doel MAC adres op ander segment, frame doorsturen op dit segment
= FORWARDING
– Indien doel MAC nog niet gekend, broadcast op alle segmenten behalve waar het frame vandaan kwam
= FLOODING

Ik heb heel veel rondgeneusd, maar als ik wat vindt over bridging gaat het er over dat je hardware van verschillende eigenschappen kan koppelen.

Wat snap je er niet van?

in zijn de logica niet, heeft dit wel met bridge/bridging te maken??
Wat is de bedoeling,

Ik weet wel dat een bridge er voor kan zorgen dat je verschillende soorten netwerksegmenten door elkaar kan gebruiken.

MVG

Laatst bewerkt:
Layer 2 bridging
● Werking
– Indien data aankomt, wordt het doel MAC-adres vergeleken met de MAC adressen in de tabellen
– Indien bron MAC adres nog niet gekend, maak een nieuw element aan in de tabel van de juiste interface
– Indien doel MAC adres op zelfde segment als bron MAC, frame niet doorsturen
= FILTERING
– Indien doel MAC adres op ander segment, frame doorsturen op dit segment
= FORWARDING
– Indien doel MAC nog niet gekend, broadcast op alle segmenten behalve waar het frame vandaan kwam
= FLOODING

Het ziet er moeilijker uit dan het is.
Als ik de onderdelen uit wat jij hierboven hebt gevonden samenvoeg kom ik hier op uit:

Datapakketje komt aan bij de bridge..
Stap 1: Hey ken ik jouw bron MAC-adres (waar hij vandaan komt) (filteren)
Ja: Naar stap 3
Nee: Naar stap 2

Stap 2: Ok, dan stuur ik een signaal naar iedereen dat ze jou gaan kennen, behalve van waar je al vandaan kom.. want daar kennen ze je al en ik voeg jou zelf ook toe. (flooden)
Door naar stap 3

Stap 3: Is jouw doel MAC-adres in het segment waar het pakket al zit? (filteren)
Ja: Blijf jij maar mooi waar je bent.. You Shall Not Pass!!!
Nee: Stap 4

Stap 4: Zit het doelsegment aan mij gekoppeld?
Ja: Stuur pakket door naar dat segment (forwarden)
Nee: Stap 5

Stap 5: Ken ik het doel segment waar het pakket naartoe wil?
Ja: Stuur pakket onderweg, via de snelste route (forwarden)
Nee: Stuur signaal naar alle aan dit segment gekoppelde segmenten of ze het doel van het pakket wel kennen. Zodra het doel is opgespoort sturen we het pakket weer door. (flooden + forwarden)

Laatst bewerkt:
Het ziet er moeilijker uit dan het is.
Als ik de onderdelen uit wat jij hierboven hebt gevonden samenvoeg kom ik hier op uit:

Datapakketje komt aan bij de bridge..
Stap 1: Hey ken ik jouw bron MAC-adres (waar hij vandaan komt) (filteren)
Ja: Naar stap 3
Nee: Naar stap 2
(

Oke.... maar we het nu toch over MAC adressen hebben:

een switch en router kunnen met MAC overweg

maar als ik zeg van stuur bericht naar 192.168.62.3 hoe weet mijn pc (die aan dezelfde switch hang) welk MAC adres hij moet gebruiken?

MVG

Laatst bewerkt:
ARP

* Address Resolution Protocol.

Protocol van de Internet-laag, dat verantwoordelijk is voor het bepalen van het hardware-adres (dat ook wel MAC-adres wordt genoemd) van een bepaald IP-adres. Dit proces wordt IP-adresomzetting genoemd. Voordat een IP-pakket kan worden doorgestuurd naar een andere host, moet het hardware-adres van de doelhost bekend zijn. ARP raadpleegt eerst de eigen cache voor een IP/hardware-adres-toewijzing. Als er één wordt gevonden, wordt het pakket met behulp van het hardware-adres rechtstreeks doorgestuurd naar de doelhost. Alle andere computers op het netwerk zien het pakket wel, maar verwerken het niet, omdat het niet aan deze computers is geadresseerd. Als er geen toewijzing wordt gevonden in de ARP-cache, stuurt ARP een aanvraag-broadcast. Hardware-adressen hebben een hexadecimale notatie; het hardware-adres voor een broadcast is FF-FF-FF-FF. Het bericht in de broadcast luidt ongeveer als volgt: 'Wil degene die IP-adres W.X.Y.Z gebruikt, zijn hardware-adres meteen naar hardware-adres A-B-C-D sturen?' Elke computer op het netwerk verwerkt het pakket en bepaalt of het IP-adres wordt gebruikt dat wordt gezocht door de host die de ARP-aanvraag heeft verstuurd. Als een van de computers op het lokale netwerk het adres gebruikt, verstuurt deze een pakket terug waarin staat dat deze computer de gezochte host is en waarin het hardware-adres wordt vermeld. De bronhost gebruikt deze informatie om de rest van de gegevens rechtstreeks naar de doelhost te versturen. Als de bronhost een reactie krijgt, plaatst deze de toewijzing in de ARP-cache, opdat de toewijzing later nogmaals kan worden gebruikt. Vervolgens verstuurt de host het pakket. Als de bronhost geen reactie ontvangt, herhaalt ARP dit hele proces om het hardware-adres van de lokale standaardgateway te verkrijgen en wordt het pakket via de gateway naar een ander netwerk verstuurd.

:)

Even voor de andere ARP is een protocol van LAAG 3 (layer 3)
---------------------------------

Maar op laag 2 zit de switch en de bridge zoals we al weten.

maar zeg ik het goed als ik zeg dat laag 2 (datalink laag) onderverdeelt is in 2 lagen:

....* Media Acces Control Laag (MAC)
.........- Dit is gewoon de MAC laag.
....* Logical Link Control (LLC)

maar vallen onder de LLC de apperaten van laag 2? (switch en bridge)?

Code:
LLC 
Logical Link Control. 
Dit is laag 2A van het ISO 7 lagenmodel; het controleert de data-afhandeling op de linklaag

Het lijkt mij dus van wel want de bridge en switch zorgen voor data-afhandeling, deze bezorgen het, of ik zie het verkeerd

MVG

Bridge en switch zorgen voor het doorsturen van de data naar het juiste netwerksegment :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan