LCD scherm laptop valt steeds weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarkoD

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
Helderheid van LCD scherm laptop valt steeds weg, wat nu???

Ik heb een toshiba satellite 1800-214 laptop, tot nog toe beviel deze prima. Echter sinds een week of zo begint m'n beeld steeds sneller weg te vallen!!! In eerste instantie viel m'n beeld pas na ong. een half uur weg, maar nu is het al bijna gelijk met opstarten. Ik kan alleen nog even gauw het opstart scherm zien!! Heel vaag op de achtergrond kan ik nog wel zien dat het scherm nog wel wat aangeeft, maar de helderheid is totaal verdwenen. Ik kan/weet niet hoe ik mijn helderheid in kan stellen. Ik kan dit niet rechtstreeks op de computer zelf en ook in mijn instellingen kan ik het niet veranderen. Mijn energieinstellingen staan zo ingesteld dat in welke toestand ook mijn beeld zo helder mogelijk staat, ook dit helpt niet!! Een externe monitor gaat nog wel gewoon goed!!! Wie kan mij helpen??? Alvast bedankt

Laatst bewerkt:
TL-lampje vervangen???
Zit die erin dan???

Hoe zou het dan mogelijk kunnen zijn dat beeld eerste 5 min. wel aanwezig is en bij overschakelen van intern LCD naar externe monitor beeld zo nu en dan weer even terug komt???

HELP!!!!

Bedankt in ieder geval voor je reactie!!!!

Hallo

Een t.f.t. scherm heeft een "backlite" nodig om de tekst op scherm te "toveren" .......

Dus indien je een echt zwart scherm bezit , is de "backlite" defekt"........

Indien er nog enig licht in de achtergrond aanwezig is , en echt geen beeld, tekst ....., dan zijn er ernstiger problemen aan de hand.....

Mits de c.r.t. nog normaal werkt , dan is logisch dat er in het l.c.d. stuurcircuit een fout is .....

dus ......hou ons op de hoogte......

Peter

Heb zwart beeld!! je kunt nog wel het beeld zien maar dan heel donker!!! Maar als die achtergrond verlichting stuk is dan doet deze het toch nooit, ook niet bij opstarten of bij schermwissel, of zie ik dat nu zo verkeerd????

Klinkt wel logisch dat het beeld dan weg is!!!
Enig idee waar ik dit zou kunnen laten maken???

Bedankt!!!!!

kheb inmiddels m'n scherm opengesloopt en inderdaad m'n backlite stuk!! Buisje is aan beide uiteinden zwart. Heeft iemand enig idee waar ik zo'n buisje kan krijgen???

Groetjes, Marko

Hallo

Zo'n lampje is ....yep speciaal ....de frequentie v/h licht die hij afgeeft is ....WIT ....

Er zijn nu de volgende mogelijkheden , inderdaad lamp defekt en vervangen ...(verkrijgbaar elektronikahandel op bestelling , of .... via de verdeler v/h betrokken merk....)

Of .... i.p.v. de lamp , is de betrokken omvormer defekt , deze is uiteraard ook te vervangen , zie merknaam op het omvormertje zelf.....

Persoonlijke ervaring is echter , dat , indien de lamp zelf bye..bye ..is , de omvormer meestal ook naar de eeuwige p.c. jachtvelden is.....(zie opgenomen max. stroom....)

De lamp is meestal systeem t.l. lamp , met 2 filamenten (gloeidraden ) op het uiteinde , en eenvoudig door te meten d.m.v. een multimeter.........

Hou je ons op de hoogte v/d evolutie ...????

Peter

De lamp is er een van het type ccfl (cold cathode fluorescent) (Soort tl).
Deze werkt op een zeer hoge spanning van ong. 600 volt. Ik weet nu waarschijnlijk ook wel waarom deze het alleen bij opstarten en schermwissel deed!! Op dit moment krijgt het buisje namelijk de volledige spanning, (hoogste helderheid) Hierna dimd het beeld altyd al iets. Omdat het buisje al "versleten" was, wil deze bij lagere spanningen niet meer ontsteken en dus ook geen licht meer geven. Ik heb alles doorgemeten (nooit zomaar zelf doen als je niet weet waar je mee bezig bent, !!!!!ZEER HOGE SPANNING!!!!!) en het blijkt dat alleen het buisje stuk is!! Nu alleen nog een hele zoektocht om een buisje te vinden!!! Als iemand nog een adres weet graag!!!!

Allemaal bedankt voor jullie intresse!!!

Gr. Marko

Hallo

Leverancier p.c. of een deftige eltekronikaleverancier....., eentje die nog iets durft ,wilt te bestellen voor de "klant".....

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan