lcd/tft start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

grizzmo

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2008
Goedenavond,

mijn lcd/tft van het merk NU start niet meer op. Met alleen de stroomstekker blijft hij aan en uit knipperen. Ook als ik de vga of hdmi aansluit blijft hij aan en uit knipperen. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is en of er een oplossing voor is? :o

Grizzmo

misschien is je vid. kaart kapot. probeer het eens met een andere pc.

misschien is je vid. kaart kapot. probeer het eens met een andere pc.

Mijn videokaart is idd kapot, maar hij heeft dit probleem ook als hij niet aangesloten is. En hij doet het ook niet op de slots op mijn pc, terwijl een oude compaq het wel doet op deze aansluiting. :confused:

Grizzmo

Hallo

Volgens uw foutomschrijving ... een intern voedingsprobleem.

Dit zou ook een backlightinvertor probleem kunnen zijn.

Je vermeld geen ouderdom , waardoor 2 mogelijkheden :confused:

Peter

Dit scherm is ca. 2/3 jaar oud.
Enige tips om het probleem te ontdekken en 'm te maken?

Grizzmo

Hallo

"Dit scherm is ca. 2/3 jaar oud. "

Is wel heeeeel snel om nu al defekt te zijn.

Ik weet niet hoe handig en hoeveel ervaring je hebt , maar dit zou ik doen:

Controleren van alle interne voedingsspanningen of deze nog o.k. , stabiel en rimpelloos zijn.

Een multimeter (digitaal) is de minimum vereiste.

Meestal zijn het slechts defekte "uitgedroogde" condensatoren , die snel kunnen worden vervangen. (deze kosten meestal slechts enkele €)

Indien je niet over een soldeerbout , multimeter , zuigpomp/desoldeerstation beschikt = het al einde oefening...

Je zou natuurlijk ook dit scherm kunnen laten herstellen door een deftige lokale t.v. technieker.

Indien je deze onderneming ziet zitten , wil ik u gerust helpen met tips en hoe ...

Uiteraard dien je dan wel enkele deftige/duidelijk foto's te nemen v/h inwendige.

Let op !!!! Zelfs in een t.f.t. scherm zijn DODELIJKE spanningen aanwezig , dus de nodige voorzichtigheid is hier geboden.

Peter

P.s.: mocht dit scherm gevoed worden d.m.v. losse netadaptor , controleer deze uiteraard eens (ik ga er nu van uit dat de voeding in dit scherm zit)

Laatst bewerkt:
Hallo VDK_P,

Ik vond ook al dat het scherm nu wel erg snel kapot was.
quote:
"Indien je niet over een soldeerbout , multimeter , zuigpomp/desoldeerstation beschikt = het al einde oefening..."

Ik beschik niet over deze gereedschappen.

quote:
"Let op !!!! Zelfs in een t.f.t. scherm zijn DODELIJKE spanningen aanwezig , dus de nodige voorzichtigheid is hier geboden."

Ook als de stroom eraf is?

quote:
"P.s.: mocht dit scherm gevoed worden d.m.v. losse netadaptor , controleer deze uiteraard eens (ik ga er nu van uit dat de voeding in dit scherm zit)"

Klopt, geen losse adapter, alleen een stroom en vga/hdmi kabel.

Ik ben zelf niet zo technisch, maar hij is nu toch al kapot, dus is ga 'm openmaken, volgens mij 2 kruiskoppen, kan ik evt enkele vragen stellen? Ik wacht eerst je reactie af.

Thanx

Laatst bewerkt:
Hallo

Indien het scherm uit het stopkontakt is verwijderd , blijft er nog restspanning staan op 1 buffercondensator +/- 385V , deze bevat nog voldoende vermogen om "klaarwakker" te worden ....

Ingeplugd in het stopkontakt , staat de volledige voeding ALTIJD onder spanning.

liefst 1 x te veel , dan 1 x te weinig zeggen : wees voorzichtig.

Het openen van het scherm is meestal slechts enkele schroeven , en dan indien je geluk hebt kun je dan eenvoudig de achterzijde verwijderen.

Meestal echter is de achterzijde nog in elkaar vastgeklikt d.m.v. "weerhaakjes".

Het meten dient te gebeuren onder spanning , met het scherm aan.

Een digitale multimeter , soldeer/desoldeer faciliteiten en geen 2 linkerhanden zijn echt de minimum vereisten om dit scherm te herstellen.

"kan ik evt enkele vragen stellen? Ik wacht eerst je reactie af."

Uiteraard mag dit , ik zal mijn mail regelmatig eens bekijken....

Liefts 1 vraag te veel , dan 1 te weinig.

Zoals reeds eerder vermeld : "Uiteraard dien je dan wel enkele deftige/duidelijk foto's te nemen v/h inwendige."

Peter

Bedankt voor de reactie VDK_P,

Ik heb 'm al uit elkaar gehaald, ik ben alleen niet in het bezit van meetapparatuur en een soldeerbout.
Ik heb wel, bleek achteraf, de high voltage kabeltjes losgemaak, dus dat scheelde een schok waarschijnlijk.
Is er nog iets mogelijk nu, NU is ook het merk trouwens.

grizzmo

Hallo

Een paar deftige/duidelijke foto's nemen v/d printplaat ???

"ik ben alleen niet in het bezit van meetapparatuur en een soldeerbout"

Kun je deze niet lenen van een kennis??

Het scherm NIET opstarten zonder "de high voltage kabeltjes losgemaak..." , daar je anders kans hebt dat de invertor defekt geraakt (onbelast kans op te hoge spanning !!!)

Peter

Laatst bewerkt:
Ik kan wel iets lenen van een kennis, maar ik heb al jaren niet meer gesoldeerd, echt waar!:(
Ik heb inmiddels wel waarschijnlijk iemand gevonden die een collega heeft met verstand van oa solderen en beeldschermen en die er even naar gaat kijken. Wat mij betreft stopt deze thread en wil ik je bedanken voor je tijd en info.

Prettige avond,

grizzmo

Hallo

"Ik heb inmiddels wel waarschijnlijk iemand gevonden die een collega heeft met verstand van oa solderen en beeldschermen en die er even naar gaat kijken. Wat mij betreft stopt deze thread en wil ik je bedanken voor je tijd en info. "

Graag gedaan en hopelijk komt dit in orde...

Indien later nog eventuele info gewenst , stuur maar een seintje.

Laat deze kennis de condensatoren controleren op capaciteitsverlies en eventuele interne weerstand.

Rimpelspanning op alle uitgangsspannningen controleren met oscilloscoop is het snelst werken. (uiteraard zal hij dit ook wel allemaal weten)

Greetz....

Peter

En nogmaals hallo,

Hij is inmiddels door een kennis gemaakt en het probleem was idd interne voeding. Er waren er 2 gesprongen. Ik zet deze op opgelost en wens iedereen een prettige dag.

grizzmo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan