LCD vs TFT

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom3k

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2003
Ik zie dat bv een 24 inch monitor in LCD uitvoering een stuk duurder is dan een 24 inch TFT. Weet iemand waarom je dan toch voor LCD zou kiezen? Ik was namelijk in de veronderstelling dat TFT scherper is dan een LCD...Zou het alleen willen gebruiken voor computerapplicaties (lees games) en niet tv.

Bvd voor het antwoord.

Tom

Voordelen TFT:

Het TFT-scherm is door de complexe lithografieprocessen een stuk duurder dan passieve matrix LCD-schermen (zie Liquid crystal display) maar biedt een aantal grote voordelen:

Het display kan veel sneller schakelen en is daardoor beter geschikt voor videobeelden.
Er worden hogere contrasten en kleurenverzadigingen gehaald.
Doordat het scherm op een heel andere manier wordt aangestuurd dan een passief display kan makkelijker een groot aantal grijswaarden per subpixel worden gegenereerd waardoor meer kleuren kunnen worden geproduceerd (tot aan 16,7 miljoen bijvoorbeeld).
Vanwege de voordelen worden TFT-schermen dan ook steeds vaker toegepast waar vroeger passieve matrix LCD-schermen werden gebruikt (notebooks, monitors, mobiele telefoons).

nadelen TFT:

Eén van de grootste nadelen van een TFT-scherm is de relatief hoge kans op een defecte pixel. Sinds de komst van TFT-schermen zijn er talloze verbeteringen in het fabricageproces doorgevoerd waardoor bij de betere merken defecte pixels nagenoeg niet meer voorkomen.

Wat de nadelen of voordelen LCD zijn heb ik helaas niet voor je kunnen vinden

Laatst bewerkt:
wat ik zeg is wat ik gevonden heb op internet

overigens heeft Tom3k het over 1 type en misschien niet in het algemeen

Hallo

"Ik zie dat bv een 24 inch monitor in LCD uitvoering een stuk duurder is dan een 24 inch TFT"

Waar zie je dat..???

"Ik was namelijk in de veronderstelling dat TFT scherper is dan een LCD"

T.f.t. is volgens mij ook de nieuwere technologie , in tegenstelling tot het oudere "verouderde" l.c.d. scherm.

Maar ... worden de benamingen wel korrekt gebruikt en niet misbruikt...

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan