LED op 12VDC

• Onderwerp starter Onderwerp starter ojan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ojan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 apr 2001
Als je een LED op 12VDC wil laten branden, welk is dan de waarde van de weerstand? (Weet de stroomwaarde niet die een led trekt...)

Welke kleur? Is ivm stroom belangrijk.. (geen knipperled he)

Wel ik hab 1.5V gerekend. (De meesten zitten tss 1.2 en 1.5 dacht ik) Als je een led van 1.2, 1.5V geeft brandt ze wat sterker (sneller stuk, dat wel...)
Kan het dat een LED 10mA trekt? Dan kom ik op een weerstand uit van 1050 ohm die de LED moet begeleiden. Klopt dit???

En hoe zit het met knipperleds???

Spanning ligt tussen de 1,7 en 4,5 volt in, afhankelijk van de kleur. Feller licht kun je ook krijgen door bright-LED's te gebruiken.

Knipperleds hebben een chipje waardoor de LED knippert in een vaste snelheid.

Er zijn ook meerkleuren LED's.

Ok, maar afgaande van bovenstaande gegevens:
Een LED 1.5VDC, 10mA aan te sluiten op een voeding van 12VDC: Klopt dan mijn berekening voor de weerstand?

Weet je misschien een LED tutorial die alle soorten een beetje uitlegt, en hoe ze aan te sluiten???

De formule is (geleverde spanning - benodigde spanning) / stroomsterke.

Een simpele LED (bv groen of rood) trekt meestal 1.5V bij 20 mA. Dat brengt ons bij deze berekening: (12V-1.5V) / 0.02A = 10.5V / 0.02A = 525 Ohm.
Veel (fellere) LED's trekken echter 3V bij 30mA. Zelfde formule, levert 9V/0.03A = 300 Ohm op.

Het lijkt me trouwens interessanter om de LED op de 5V aan te sluiten, dan heb je een minder krachtige weerstand nodig. Het eerste voorbeeld met 5V als geleverde spanning: 3.5V/0.02A = 175 Ohm.

Als ze je in de winkel vragen welk vermogen de weerstand moet hebben kan je de laagste kiezen, een LED trekt namelijk bijna niets, hoe lager het vermogen hoe kleiner het weerstandje. Ook is het zo dat niet weerstanden in élke Ohm-waarde te koop zijn, vraag in de winkel welke weerstand de uitgerekende waarde het dichtst benadert.

Geplaatst door crash
Ik heb voor m'n baybus deze weerstanden gebruikt;
Clear blue led(5mm) ---> 100 OHM resistors op 12 volt.
[/SIZE]
En dat is slechts één LED? Zoja, trekt hij 0.06 à 0.1A, nogal veel voor een LED.

Laatst bewerkt:
@ Steve (en ook Tiborv): Bedankt! Ik had de formule ondertussen al gevonden tss de sites van het geGoogle van Tiborv, maar het bevestigd dat mijn redenering goed was...
@ Tiborv, wat is er nu zo speciaal aan een knipperled? Dat de weerstand al ingebouwd is???
@ Crash: mooi schema, ga er misschien ook eens gebruik van maken...

Een knipperled knippert..

4,5 volt, 30mA

Ja, via dezelfde formule.

Geplaatst door Tiborv
Welke kleur? Is ivm stroom belangrijk.. (geen knipperled he)

Ok, ik was ff in de war door jou eerste (zie quote) post in dit topic... (geen knipperled)

Dank je, Tiborv...

Als je een LED op 12VDC wil laten branden, welk is dan de waarde van de weerstand? (Weet de stroomwaarde niet die een led trekt...)

Op www.conrad.nl (led knipper) zijn knipperleds te koop. Ook het datablad is er te downloaden. Daaruit blijkt, dat alle kleuren knipperleds (van Conrad) intern al exact hetzelfde knipperIC bevatten. En dus dezelfde stroom trekken. Bovendien zorgt dat ingebouwde IC ervoor, dat de knipperleds werken met een aangesloten spanning tussen 4,5 en 14 V. Een voorschakellweerstand is dus NIET persé nodig, gewoon direct op 12V aansluiten. Dan trekt de knipperled ca. 40mA.
Wil je minder stroom trekken, dan WEL een voorschakelweerstand aansluiten. Hoe groot? Het DATAblad downloaden en uitrekenen.
Pas op: sluit de + goed aan. Anders is ie zo kaduuk.

Nico.

Dit is een vraag uit 2003, lees de regels van helpmij eens betreffende oude topics.

En de vraag ging over een niet knipperled. jouw antwoord is dus frustratoir.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Het is inderdaad niet zinnig om op een topic uit 2003 te reageren dus daarom gaat deze maar op slot.
@Tiborv misbruikknop is voldoende hoor
:(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan