leden administratie contributie

Status
Niet open voor verdere reacties.

gcvalkering

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 jan 2010
Hallo,

Ik ben bezig de leden administratie van onze bridgevereniging om te zetten van excel naar access. De leden invoeren is geen probleem, maar ik krijg de contributie maar niet in access verwerkt.

We hebben een aantal verschillende leden en dit is verwerkt in de ledenlijst via een keuze optie (huidig, oud of veritas lid (is ook een oud lid)) of via Ja/Nee opties (jeugdlid, erelid en viertallencompetitie).

Oud leden en ere leden betalen niks
Huidig leden betalen 66 euro
jeugdleden 30 euro
leden die meedoen aan de competitie betalen 5 euro extra.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Hoi,

Mijns inziens door een extra tabel met alleen de 'soort' leden en de bedragen.
Blijft het probleem van die vijf euri extra want dat vindt bij bepaalde leden soms wel en soms niet plaats. Dit moet je dus oplossen middels een formule.

Zijn er nog verschillende tarieven voor combinaties? Het idee om verschillende tariefgroepen op te slaan in aparte tabel zou ik zonder meer overnemen, want die tabel heb je gewoon nodig. Maar waarom een keuzelijst, en selectievakjes?

re

Bedankt voor jullie snelle antwoord.

Op de vraag waarom het nu nog in een keuze menu staat en ja/nee opties, dat is omdat mijn ervaring met access beperkt is gebleven tot een onderdeeltje van een vak van mijn HBO studie, een cursus access 1 en 2 (die helaas wel behandelen hoe je allerlei dingen kunt wijzigen in een bestaande database, maar niet behandelen hoe je een database bouwt).

Een gevolg hiervan is dat ik nog niet precies snap wat jullie bedoelen. Het nut van het maken van de aparte tabel snap ik en de relatie is te maken door middel van het unieke nummer uit de ledenlijst. Ik kan tevens een hetzelfde formulier gebruiken voor het invoeren en wijzigen van de gegevens van leden voor beide tabellen.

Mijn vraag nu is welke veldnamen moet ik gebruiken (huidig, oud, ere, jeugdlid en viertallencompetitie) en wat voor veld type gebruik ik. Ik heb wat moeite te zien/ bedenken hoe je ervoor zorgt dat de contributie alleen wordt toegekend bij de juiste leden soort. bv. jeugdlid moet waar zijn voor contributie 30 euro.

alvast bedankt

guus valkering

Voor veldnamen gelden weliswaar een paar regeltjes, zoals: geen gereserveerde woorden gebruiken, zoals Aantal, want dan kan je in de problemen komen, maar daar zou ik mij niet al te druk over maken. Verzin veldnamen die ten eerste duidelijk omschrijven wat je bedoelt met het veld, en bij voorkeur zonder spaties, al mag dat in Access wel. Een veldnaam zonder spatie is echter veel makkelijker te gebruiken in VBA-code. Dus voor toekomstig gebruik is dat wel aan te bevelen.
Verder: noem niet al je sleutelvelden ID; Access doet dat automatisch voor je, maar (zie hierboven) dat zegt zo weinig over het veld.... ga je tabellen aan elkaar koppelen, dan heb je allemaal ID veldjes in queries etc. staan.
Denk, bij het opzetten van de tabellen, goed na over het soort gegevens dat je bij elkaar wilt opslaan. Voorbeeldje: Persoonsgegevens zijn (meestal) eenmalig, en die zet je dus bij elkaar in één tabel. Dat geldt ook bijvoorbeeld voor een adres; de meeste personen wonen op één adres. Zelfs als iemand drie adressen heeft, is er voor je systeem vaak maar één adres nodig. Dus dat valt ook onder de eenmalige gegevens.
Wanneer sla je adressen op in een aparte tabel? Als je bijvoorbeeld de woonhistorie van iemand bij wilt houden. Dan sla je de adressen op in een aparte tabel. Iedem voor Contributie: dit is een jaarlijks terugkerend fenomeen, waarbij de prijs kan variëren. Hiervoor pak je dus een aparte tabel, met een verwijzing naar het PersoonsID veld.
Ja/Nee velden gebruik je voor opties die maar één kant opkunnen. Een contributieschaal zou dus in een aparte tabel kunnen, waar je de meeste opties in onder kunt brengen. Het heeft niet zoveel zin om Junior, Senior, Erelid met Ja/Nee vakjes te doen, als elk item een eigen tarief heeft. Dat geldt weer wèl als er gecombineerd kan worden, dus een Junior die tevens erelid is. Dan moet je dat scheiden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan