Ledengedeelte opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

KupCom

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2011
Beste mensen,

Momenteel ben ik voor de plaatselijke verenigingen de mogelijkheden om een ledengedeelte op te zetten aan het bestuderen. Aangezien ik nog nergens op het internet zo'n concreet systeem heb gevonden in PHP/MySQL lijkt het erop dat dit nog zelf ontwikkeld moet worden. Ik heb een heel klein beetje verstand van programmeren en heb al enige tutorials doorgenomen maar nog niet dusdanig het niveau om in mijn eentje het een en ander op te zetten. Wellicht hebben andere Helpmij leden al eens zo'n systeem gemaakt of enige componenten daarvan zodat we wellicht samen een werkend systeem kunnen creëren.

De bedoeling is om een ledengedeelte te maken waarop de leden kunnen inloggen met de door mij verstrekte gebruikersnaam en wachtwoord (dit is niet zelf aan te passen) en in dit ledengedeelte hun gegevens kunnen inzien (niet aanpassen!) de contributie specificaties kunnen opvragen (recente contributie tabel op basis van de waarden in de MySQL database lijkt het me handigst) maar ook waar men hun contributie factuur per trimester kunnen inzien (elk trimster een PDF bestand) door bijvoorbeeld onder een kopje "Facturen contributie" de volgende linkjes te zetten 2012-1 Piet-Jan Achternaam / 2012-1 Piet-Jan Achternaam / etc voor zover in het systeem zijn gezet. Daarnaast een kopje bijvoorbeeld "Extra kosten (boetes/inschrijfgelden)" met ook diverse linkjes in PDF formaat.

De penningmeester moet in een simpel systeem achter de schermen de contributie tabel gemakkelijk kunnen aanpassen maar ook de facturen en extra kosten PDF bestanden uploaden bij de betreffende leden (bijvoorbeeld een vak omschrijving zoals Trimester 1 met een invoer/selecteer blad waar de penningmeester de betreffende PDF kan selecteren vanaf zijn computer en daarnaast zal de penningmeester onder zowel "Facturen contributie" als bijvoorbeeld "Extra kosten" meerdere omschrijvingen kunnen aanmaken met te uploaden bijlagen naar wens). Heeft iemand ervaring met het opzetten van zo'n systeem en/of kan iemand mij hierbij helpen?

Daar hebben we zeker naar gekeken maar er zit heel veel werk in om dit in een CMS met gebruikers-beperkingen helemaal uit te werken. Denk maar eens al het opzetten van artikelen die allemaal handmatig gekoppeld moeten worden aan de leden en het dan het structuren van de rechten voor de penningmeester (die zal in een artikel moeten rommelen op een PDF te kunnen uploaden).

Het beste is om het volgende te doen:

• Schrijf op papier wat je alle precies wilt in je leden systeem
  • Zet dan alles op volgorde van belangrijkheid
  • Maak de database structuur ook op papier

Door deze stappen te volgen heb je een beter beeld over hoe er alles eruit moet komen te zien. Je moet de ledenregistratie ook in stappen opzetten. Begin klein en bereid uit, een systeem is eigenlijk nooit af, dus je kan wel eerst alles af willen hebben maar dan blijf je bezig.

Voor de veiligheid moet je de volgende dingen zeker meenemen:
  • Gebruik sessies en geen cookies
  • Doe een session_regenerate_id(true) bij of elke pagina of bij belangrijke wijzigen, hierdoor wordt er een nieuwe sessie aangemaakt en de oude verwijderd
  • vraag een ssl certificaat aan (deze zijn er al vanaf ongeveer 20 euro)
  • stuur nooit plate wachtwoorden, maar stuur een link die maximaal 24 uur geldig is, Je zou zelf voor nog korter kunnen gaan
  • Codeer de wachtwoorden met een salt en eventueel ook andere gegevens
  • Maak diverse accounts aan voor de database met weining rechten
Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen waarmee je rekening moet houden.

Ik weet natuurlijk niet wat je kennis is tot php maar weet wel dat dit redelijk complex zal worden als je het van de grond af aan moet opbouwen.

Als je vragen hebt kun je ze altijd hier stellen.

Mijn kennis met PHP en MySQL is nog niet echt veel of goed te noemen en begrijp dat het een enorm project zal worden. Een CMS is een optie maar dit kost heel veel tijd om het op te zetten qua rechten maar ook het beheer voor de penningmeester zal dan enorm zijn. Ik zat er ook aan te denken dat een soort online dropbox waarbij alleen de penningmeester schrijf/upload-rechten heeft ook een optie is (en het lid dan alleen lees-rechten); weet iemand zo'n soort systeem en/of is dat gemakkelijker te maken?

Volgens mij kan je bij dropbox niet instellen wie wat mag bekijken, dus iedereen zou dan de bestanden van elkaar kunnen zien.

Op het moment dat je het zelf maakt heb je het volgende nodig:

database met de volgende tabelen:
gebruikers
bestanden

voor php heb je alleen een inlog script nodig. Waarna je op een pagina uitkomt met daarbij de bestanden die hij/zij mag inzien.

De pdf bestanden moet je wel buiten de root zetten.

Dat is het :)

Is het dan ook mogelijk dat de penningmeester in de tabel bestanden per lid een bestand kan uploaden onder een bepaalde categorie (Contributie/Extra facturen)?

Dit zelf maken is een zeer groot project.

Als je met een CMS zoals WordPress werkt dan kun je daar een plugin voor installeren waarmee je de rechten van mensen regelt.
Je kunt daar in groepen van mensen maken, zoals de penningmeesters, gebruikers etc. die je bepaalde rechten geeft.
Het is 1 keer opzetten en daarna vrij eenvoudig aan te passen door de gebruikers in een groep te gooien.
In dit geval kun je zelfs de gebruikers vrijlaten in het aanpassen van naam en wachtwoord e.d. en pas als ze toestemming van een administrator hebben toegang geven tot de daadwerkelijke bestanden.
Sommige plugins zijn heel gedetailleerd in wat je wel en niet kunt toestaan aan leden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan