ledenprogramma

Status
Niet open voor verdere reacties.

mark68

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2009
Ik heb een leden programma gemaakt waarin leden, bestuur en oud leden staan.
In het veld soort staat of ze lid zijn of bestuur o.i.d.

Nu is het bij het afdrukken van een rapport handig als de leden op naam gesorteerd worden per soort. Dus eerst de leden van a-z en dan het bestuur van a-z.
Is dat te doen of kan ik beter per soort een aparte tabel maken?

Als ik een andere tabel moet maken, kan ik dan wel vanuit één formulier leden invoeren en als ik aanvink dat het bestuur is dat dat lid dan automatisch in de tabel bestuur komt?

alvast bedankt

Je kan het beste daarvoor een query maken en geen tabel. Die query kan je sorteren op soort en daarna op naam.
Binnen het rapport kan je daarop weer groeperen.

Let op: Als je je rapport gebruikt om te groeperen dan hoef je je query niet te sorteren. Het rapport doet dat dan voor je. Het is een beetje dubbelop als je dan ook sorteert in de query.

Je moet dus een keuze maken.

Enjoy!

sorteren op soort

Oké. Ik ben nog niet zo heel goed hierin.
Hoe kan ik dat doen of hoe moet ik dat aangeven in die query?

In de query is het heel simpel: als je in het queryontwerp kijkt, zie je onder de tabelnaam een regel <Sorteervolgorde>. Hier bij is het eerste veld waarop je sorteert de eerste sorteersleutel, het tweede veld met sortering de tweede enzovoort.
Als je om wat voor reden dan ook éérst het veld Naam wilt zien, en daarachter het veld Soort, dan voeg je die twee velden op het eind van de query nog een keer toe, met dus eerst Soort, en dan Status. Deze laatste velden gebruik je dan om te sorteren. Het selectievakje Zichtbaar zet je dan uit, om te voorkomen dat je de velden twee keer ziet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan