Leeftijd berekenen direct in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Visus

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2006
Berichten
101
In een tabel "Personeel" voer ik gegevens in zoals naam en geboortedatum.
Is het mogelijk om in diezelfde tabel een kolom op te nemen waar automatisch de leeftijd wordt berekend aan de hand van de kolom geboortedatum.?
Ik doe het nu met een query "Leeftijd" maar ik zou graag die tussenstap overslaan.
Dus meteen na het invoeren van de geboortedatum zou in dezelfde tabel in de kolom leeftijd de leeftijd berekend moeten worden.

Ik heb een simpel voorbeeldje bijgevoegd.

Groet
 

Bijlagen

  • Test20091207.rar
    10,9 KB · Weergaven: 86
Ik denk niet dat kan wat je wilt. Om te beginnen: een tabel is bedoeld voor opslag van gegevens; je kunt er dus geen variabelen in opslaan. Iets is, of iets is niets.
Maar met behulp van een Formulier, en een Functie, kun je een heel eind komen... Je had al gemerkt dat je met een query een leeftijd kun uitrekenen, maar dat je die niet gelijk kan opslaan. Op een formulier kun je die actie wel direct laten uitvoeren.
Zie bijgaand voorbeeld.
 

Bijlagen

  • Test20091207.rar
    13,1 KB · Weergaven: 155
Bedankt voor de reactie.
Ik was er al bang voor dat het niet kon.

Groet
 
Op zich is een oplossing via een menu wel te doen; wat daarbij wel meespeelt, is dat je met de oplossing in mijn vorige post het formulier daadwerkelijk moet openen, en door de records moet lopen om de leeftijd bij te werken. (Die overigens maar één keer in de 365 wijzigt...)
Wat je zou kunnen doen, is een Bijwerkquery maken, die m.b.v. de functie die ik heb toegevoegd aan de db (LeeftijdBerekenen) het veld Leeftijd bijwerkt. Als je deze query vervolgens in een AutoExec macro opneemt, dan worden de leeftijden bij het openen van de db steeds als eerste bijgewerkt. Op die manier houd je alles netjes up-to-date.
Overigens kiezen de meeste mensen voor een oplossing om de leeftijd juist niet op te slaan, omdat het een eenvoudig te berekenen waarde is. En bij uitstek dus erg variabel... En één van de leuke dingen van databases is nou juist dat je dit soort gegevens dus niet opslaat!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan