• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Leeftijd in categorieën in het lopende jaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

BouwersJ

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2013
Goedemiddag,

Voor de hobby heb ik een aantal koeien. Elke koe heeft een uniek nummer, een geboortedatum een aanvoerdatum en sommige een afvoerdatum. De meeste koeien krijgen elk jaar een kalf. Dit is dan weer een nieuw dier op lijst, met een uniek nummer, een geboortedatum enz.

Om deze dieren te mogen houden, moet geregistreerd worden in welke leeftijdscategorieën de dieren vallen. De categorieën zijn:
[101] alle dieren t/m 12 maanden
[102] alle dieren van 13 t/m 24 maanden
[120] alle dieren ouder dan 24 maanden

De dieren die ouder zijn dan 24 maanden (in het jaar van berekenen, in dit geval 2015) geven geen probleem. Dat aantal dieren kun je vermenigvuldigen met het aantal dagen dat ze aanwezig zijn en dan heb je het aantal dierdagen. Als je dit deelt door 365 dagen weet je hoeveel dieren je gemiddeld hebt gehad het afgelopen jaar.

Voor de categorieën [101] en [102] is dit lastiger. De kalveren zijn ergens in het jaar 'jarig' waardoor ze halverwege het jaar in een andere categorie vallen. Hierdoor moeten deze dieren voor het juiste aantal dagen in de juiste categorie meetellen.

--> is er een formule te bedenken die dit op de juiste manier te kan weergeven?

Als bijlage heb ik de dieren met bijbehorende gegevens bijgevoegd. De oranje en groene cellen zijn de dieren die mogelijk (een deel) van het jaar in een andere categorie vallen.

Alvast bedankt voor uw reactie!

Met vriendelijke groet, Jan

Bijlagen

Het is nog niet zo simpel. Zie bijlage.
Ik heb voor alle dieren een splitsing gemaakt tussen het deel tot de verjaardag en het deel na de verjaardag.
Ik heb een tekstvak toegevoegd met een toelichting.
Voor dieren geboren in 2015 is de categorie van het eerste deel "n.v.t." (prenataal).
Ik heb formules gemaakt voor dierdagen en voor categorie.

Ik heb ik kolom P nog even de verjaardag in 2015 toegevoegd, zodat de resultaten eenvoudig kunnen worden gecontroleerd.
Op regel 42 staat een kalfje dat ruim vóór zijn geboorte is aangevoerd.

Bijlagen

Dag Marcel,

Bedankt voor je reactie. Hier kan ik mee verder. Ik liep inderdaad vast op het punt dat de dieren in het lopende jaar van categorie veranderen.
Het uiteindelijke doel is dat ik een weergave kan maken hoeveel dieren ik gemiddeld per categorie per jaar heb gehad. Volgens mij gaat dat zo lukken.
Ik zal de vraag op beantwoord zetten.

PS. Bij het dier op regel 42 stond de verkeerde geboortedatum. Dat had 2009 moeten zijn. Bedankt voor jouw scherpte!

Met vriendelijke groet, Jan

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan