• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

leeftijd verander in bepaalde week dan die week een kleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

whitje

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2008
Hallo alle helpers ik worstel met de volgende vraag:

Ik heb een bestand waarin iemand zijn leeftijd wordt uitgerekend door middel van de geboortedatum en de huidige datum.
Nu wil ik graag dat wanneer iemand jarig is/is geweest in een bepaalde week dat dan het vakje voor die betreffende week een kleur krijgt en die kleur dan ook behoud.

Heb even een voorbeeld bestandje toegevoegd met daarin de vraag ook nog wat makkelijker (?) uitgelegd.

Ik zou het inprincipe ook gewoon met de hand in kunnen vullen maar wil het liefst dat er zo veel mogelijk automatisch gaat dus hoop dat jullie mij kunnen helpen.

gr.

Bijlagen

Zou dit aan uw verwachting kunnen voldoen?

PS Het weeknummer is niet ISO-vast.

Cobbe

het is wel wat ik bedoel qua die tekst en kleur maar het klopt alleen niet.
want de persoon in kwestie zou jarig zijn in week 4 dus de cel voor week 4 zou die klaar en tekst moeten hebben.

ISO-vast sorry zegt me niet zo heel veel :rolleyes:

bedankt voor je reactie

Ja sorry, klein foutje.

Iso-weeknummer een berekening om het feit op te vangen dat er soms 53 weken in een jaar zitten.

Cobbe

sorry dat ik zo lastig ben ..

maar de formule met datumverschil. lijkt mij een hele goede. Maar die jaren en data zoals ik ze in het bestand had gezet had ik zo gedaan omdat ik per maand een tabblad heb. dus de werkdagen van week 1 t/m 4 vallen in de maand januari dus die 4 weken komen in het eerste tabblad dat dus 12 tabbladen met elke maand zijn eigen weken.

De bedoeling is dus dat iemand die in oktober jarig is en op het moment 23 is de maanden januari t/m september als 23 jarige wordt weergegeven en pas in oktober als 24 en dat in die maand dan ook wordt weergegeven in welke week dat dan gebeurd is. zoals de formule nu is dan veranderd in alle maanden de leeftijd.

Hoop dat het beetje duidelijk is :o

en dan eigenlijk om het nog lastiger te maken dan wat het al is wil ik eingelijk dat de weken voor dat iemand jarig was (alleen in de maand dat iemand jarig is) daar nog de oude leeftijd voor de weken komt te staan.

ik maak het wel een beetje moeilijk allemaal ...sorry

zoals nu het vakje met jarig en kleur werkt is overigens wel wat ik bedoel :thumb:

jah dat klopt wel met wat ik bedoel, mis dan alleen nog wel de tekst in weken voor dat iemand jarig was.

de formule: =B11=INTEGER((DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND($A$8);DAG($A$8))-DATUM(JAAR(DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND($A$8);DAG($A$8))-WEEKDAG(DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND($A$8);DAG($A$8))-1)+4);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(VANDAAG()-WEEKDAG(DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND($A$8);DAG($A$8))-1)+4);1;3))+5)/7)

:eek: ik snap er niet zo veel van... misschin een kleine uitleg dan kan ik er zelf misschien ook beetje op verder breien?

Als eerste even een aanpassing in A9, dit moet zijn:
Code:
=DATUMVERSCHIL(A8;DATUM(JAAR(VANDAAG());1;1)+7*($B$15)-WEEKDAG(DATUM(JAAR(VANDAAG());1;1);2)+7;"y")
B15 is de laatste week in het rijtje daarvan rekent hij de datum van de zondag (7e dag) uit.

Betreft het verder breien, Na de tweede = is alleen de celverwijzing naar A8 van belang, hier moet dan de geboortedatum in staan.

Succes,

P.S.
Vul bij de "Week 4" alleen de 4 in en niet "Week 4"

Laatst bewerkt:
ik ga morgen eens kijken hoe ver ik kom met me eigen gebrei ... anders laat ik weer wat van me horen in ieder geval tot zover bedankt

handig psje ;) dat was precies mijn probleem met het verder door voeren in andere maanden :)

ben nu alleen nog steeds aan het worstelen met die oude leeftijd in de andere cellen voor dat iemand jarig was te krijgen ...worstel nog ff door

Ik ben tegen een probleem aangelopen betreffende de verjaardag berekening.

Iemand is 15 jaar en op 7 maart jarig, maar wanneer het vandaag (dus 5 maart) is geeft deze formule haar al een leeftijd van 16 jaar?
De formule heb ik als volgt veranderd:

=DATUMVERSCHIL(A18;DATUM(JAAR(VANDAAG());3;1)+7*(B14)-WEEKDAG(DATUM(JAAR(VANDAAG());3;1);2)+7;"y")

waarbij:
A18 = geboorte datum
B14 = laatste week van maart (deze staat alleen met getal genoteerd)

Kan het iets te maken hebben dat deze hele week 13 niet alleen bij maart hoort maar ook bij april waardoor ik nu dus de formule verkeerd veranderd heb?

Laatst bewerkt:
Whitje,

De formule rekent het verschil in jaren uit tussen de geboortedatum en de laatste datum (zondag) van jouw laatste week van de periode die jij op een tabblad hebt staan. Als de persoon dus in deze periode jarig is telt hij deze hele periode mee als of hij al jarig is geweest. Als je dit anders wilt zal je of de week waar de formule naar kijkt moeten veranderen of de dag. de +7 staat voor de zondag, +6 voor zaterdag . . . . +1 voor de maandag. Een andere optie is om te vergelijken met VANDAAG() maar dan veranderd de leeftijd weer in de andere tabbladen als de persoon jarig is gewees en dat wilde je ook niet.

Succes,

Laatst bewerkt:
Formule voor je aangepast (A9), een beetje van dit en een beetje van dat . . . . .
Hij kijkt nog steeds naar de zondag van de laatste week en naar de datum van vandaag.
Code:
=DATUMVERSCHIL(A8;MIN(VANDAAG();DATUM(JAAR(VANDAAG());1;1)+7*($B$15)-WEEKDAG(DATUM(JAAR(VANDAAG());1;1);2)+7);"y")
De leeftijd wordt nu pas aangepast in de juiste periode als hij jarig is (geweest).
Succes,

Laatst bewerkt:
zoiets verwachte ik al met die zondag = 7 enz. enz. maar begreep alleen niet helemaal waar i kdat moest aanpassen enzo. maar top! tnx.

Als je verder geen vragen meer hebt de vraag graag op opgelost/afgehandeld zetten.

Bedankt,

nee wat dat betreft geen vragen meer ik zit alleen nog een beetje met het probleem van dat ik de weken voor dat er jarig komt te staan de oude leeftijd wil hebben .... of is dat iets onmogelijks , ik zou namelijk geen eens een idee hebben hoe ik dat zou aan moeten pakken verder is het opgelost ;)

Whitje,

De formule in bericht #13 kan je in alle periodes zetten op A9, in jouw voorbeeld zijn dat periodes van 4 a 5 weken. In de formule van bericht #13 wordt gekeken naar de zondag van de laatste week van jouw periode en daar wordt het verschil in jaren op uitgerekend, is die van voor zijn verjaardag dan zal hier de "oude" leeftijd komen te staan, is die van na zijn verjaardag dan zal de leeftijd pas veranderen op en na zijn verjaardag pffff. uitleggen is niet mijn sterkste kant merk ik al . . . .:rolleyes: Ik zou zeggen: Ga eens stoeien met deze formule en, volgens mij, zou hij moeten voldoen.

Succes, :thumb:

Hallo,

Heb je hier soms wat aan, je moet alleen bij het nieuwe jaar het jaartal vervangen b.v. het is nu 2010 dan vervangen door 2011 dit kan door die cellen te selecteren en dan bewerken – vervangen.

Ik gebruik het al jaren naar volle tevredenheid.

Zie bijlage.

Groet PPMS

Bijlagen

Nader bericht, de cellen in kolom E vervangen in het nieuwe jaartal.

Groet PPMS

@PPMS deze formule in kolom D en F
Code:
=IF(WEEKDAY(C4;2)=1;"maandag";IF(WEEKDAY(C4;2)=2;"dinsdag";IF(WEEKDAY(C4;2)=3;"woensdag";IF(WEEKDAY(C4;2)=4;"donderdag";IF(WEEKDAY(C4;2)=5;"vrijdag";IF(WEEKDAY(C4;2)=6;"zaterdag";IF(WEEKDAY(C4;2)=7;"zondag";"")))))))
kan je vervangen door
Code:
=C4  en zet de celeigenschappen op  " dddd "

In het Nederlands
Code:
=ALS(WEEKDAG(C4;2)=1;"maandag";ALS(WEEKDAG(C4;2)=2;"dinsdag";ALS(WEEKDAG(C4;2)=3;"woensdag";ALS(WEEKDAG(C4;2)=4;"donderdag";ALS(WEEKDAG(C4;2)=5;"vrijdag";ALS(WEEKDAG(C4;2)=6;"zaterdag";ALS(WEEKDAG(C4;2)=7;"zondag";"")))))))
kan je vervangen door
Code:
=C4  en zet de celeigenschappen op  " dddd "

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan