• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Leeftijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Geboortedatum is 23/06/1972 dan is de leeftijd volgens mij 48 want is nog niet jarig geweest in 2021.

Deze formule =(JAAR(NU())-JAAR(A1)) geeft 49

Is dat niet fout en hoe komt dat?

je formule zegt gewoon dat hij/zij dit jaar zijn/haar 49e verjaardag viert, maakt niet uit wanneer, want je kijkt enkel naar de jaartallen.

Jaar(nu) - jaar("23-6-1972") = 2021-1972 = 49. Correct dus.

Anders deze gebruiken:
Code:
=DATUMVERSCHIL(A1;NU();"y")

Laatst bewerkt:
Of zo:
Code:
=JAAR(VANDAAG())-JAAR(A1)-(TEKST(A1;"mmdd")>TEKST(VANDAAG();"mmdd"))

Dat is dan een fout in dat artikel.
Een andere manier om te bepalen hoe oud iemand is in Excel kan door middel van de functie Jaar (YEAR) en Nu (NOW).
Hoe bereken je een leeftijd in Excel?
Bedankt voor de hulp.:thumb:

edit:
OctaFish
Dan is het resultaat -52 bij 23/06/72 > ?

Laatst bewerkt:
Probeer deze eens altijd juist
in kolom A2 naam.
in colom B2 geboorte datum vb 23/06/1972
in kolom C2 formule:=ALS(ISLEEG(B2);"";DATUMVERSCHIL(B2;$Z$2;"y")). Uitkomst zal 48 zijn
in kolom Z2 formule =VANDAAG()

Oké, bedankt.
Hoe bereken ik de gemiddelde leeftijd?
in bereik C42 C46 staan de geboortedata, de leeftijd dan in E42 E46 Wat is dan de formule in E47 voor de gemiddelde leeftijd of is te kort door de bocht?

Laatst bewerkt:
Dan is het resultaat -52 bij 23/06/72 > ?
Ik weet niet wat voor computer je gebruikt, maar ik kom echt op 48 uit bij 23-6, en 49 bij 22-6. Krek wak wou... :). Ik gebruik deze constructie ook in Access zonder problemen.

Nu werkt die wel. Bedankt. Weet niet waar de fout zat.

Geb. dat. 23/06/1972
Code:
=INTEGER((VANDAAG()-C45)/365,25)
Uitkomst 48.
Bovenstaande nog gevonden maar vandaag is het 23/06 en dan zou de uitkomst 49 moeten zijn. Hoe kan dat? Correctie in formule?

Laatst bewerkt:
Dit is een hele onnauwkeurige berekening. Niet gebruiken. Een jaar hééft namelijk nooit 365,25 dagen. Tenzij je ergens 0,75 dag bent kwijtgeraakt natuurlijk. Na een stevig avondje stappen bijvoorbeeld :).

Hoe kan dat? Nou, deze formule is een benadering....
Een jaar is of 365 dagen of 366 dagen. In de praktijk rekenen we niet met 365,25.

Mooi. Is verwijderd.

Dit soort discussies heb je dan ook met je kleinkind. Die wil de dag voor haar verjaardag al 4 zijn. Eens je de kaap van de 30 voorbij bent, dan moet alles zo snel niet meer gaan.
Dat kan je dan ook doortrekken naar personen die op 29/2 geboren zijn, een honderdjarige is dan nog maar 25 keer "correct" verjaard.

Delen door 365.25 en afronden tot op 1 decimaal na de komma is in mijn ogen voldoende nauwkeurig.
De rest is een discussie over het geslacht der engelen.

Delen door 365.25 en afronden tot op 1 decimaal na de komma is in mijn ogen voldoende nauwkeurig.
Dat hoeft hopelijk niet voor iedereen te gelden? Er zijn namelijk mensen die vinden dat je, als je iets perfect kan bepalen met exact dezelfde moeite, je dat beter kan doen dan maar wat in het wilde weg gaan middelen met in essentie foute uitkomsten.

Geboortedatum = 23/06/1972 en we zijn vandaag de 23é juni 2021 dan heb ik zelfs excel niet nodig, om te weten hoe oud ie is.
Gelukkige verjaardag!

Lange discussie kort:

=YEAR(E7)-YEAR(D7)+IF(MONTH(E7)<MONTH(D7);-1;IF(MONTH(E7)=MONTH(D7);IF(DAY(E7)<DAY(D7);-1;IF(DAY(E7)<DAY(D7);-1;0));0))

Geboortedatum staat in D7
Eikdatum staat in E7 (kun je ook NOW() voor invullen als je het t.o.v. vandaag wilt weten)

in het wilde weg gaan middelen met in essentie foute uitkomsten.
kwa nauwkeurigheid wens ik iemand die morgen zijn 50e verjaardag viert, vandaag aan te duiden als 49.9 jaar oud, eerder dan 49 jaar.
Dat heeft alles te maken, zoals destijds in de les meetkunde, met absolute en relatieve fouten.

Ja, daar heeft cow18 gelijk aan. Wat ik nu zie en constateer is dat je met drie decimalen moet werken en dan bereken je een nauwkeurig gemiddelde wat het aantal dagen betreft. Dus vandaag is dan 48,999 jaar en dan zit je op 48 jaar en 365 dagen. Eerder afronden heeft voor het gemiddelde toch vervelende gevolgen. Even afwachten waar de teller morgen op staat.

Laatst bewerkt:
in bereik C42 C46 staan de geboortedata, de leeftijd dan in E42 E46 Wat is dan de formule in E47 voor de gemiddelde leeftijd of is te kort door de bocht?
je maakt geen fout door de gemiddelde geboortedatum (C42 C46) te berekenen en daarmee dan de leeftijd te berekenen, die is daardoor dan ook direct je "gemiddelde leeftijd".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan