• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

leeftijden optellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter dwh
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dwh

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2003
hallo,

Ik ben nu bezig met een opdracht. Ik kreeg een aantal geboortedata en heb daar met de formule =DATUMVERSCHIL(;VANDAAG();"y") een leeftijd mee berekent. Nu komt de ( domme ) vraag.. hoe kan ik die leeftijden nou indelen in categorieën? Ik heb dus een hele lijst met leeftijden maar nu wil ik weten hoeveel mensen er in de categorie 0-22 en 23-35 vallen.. hoe moet ik dit aanpakken / welke formule kan ik hiervoor gebruiken? het zijn 10.000 mensen

Hoi

zie eens bij Extra > Gegevensanalyse > Histogram

Wigi

Allereerst bedankt voor je reactie.

Als ik op histogram druk welke gegevens moet ik dan invoeren? is er geen formule dat ik gelijk zie van bijv: leeftijdscategorie 0-22 zijn 230 mensen?

Dat is er zeker, een SOMPRODUCT functie, of een combinatie van 2 AANTAL.ALS functies.

Maar histogram leek mij op het eerste zich simpeler.

Wigi

Een histogram maken lukt niet en heeft mijn excel laten vastlopen ( misschien zijn 10.000 mensen teveel? ).

Het is dus de bedoeling dat als er iemand jarig is de formule dan uitrekent dat er iemand naar een andere categorie is gegaan ( bijvoorbeeld iemand is 23 geworden en valt dus niet meer onder 0-22 maar onder 23-35 ) nu ben ik niet zo handig met excel en heb dus ook de formule die de leeftijd berekent rechtstreeks gegoogled! Ik weet niet of jij misschien te moeilijk denkt of dat ik gewoon te dom ben maar mijn vraag is dus:

Een aantal mensen zijn 2 jaar een aantal mensen zijn 3 jaar en een aantal mensen zijn 4 jaar etc. Hoe kan ik excel nu laten uitrekenen hoeveel mensen er tussen de 0 en 22 jaar zijn? Het is dus de bedoeling dat ik rechstreeks kan aflezen hoeveeel mensen er in welke categorie vallen. De leeftijden staan in cel P.

=AANTAL.ALS(cellenleeftijden;">=0")-AANTAL.ALS(cellenleeftijden;">3")

Dit zijn de mensen die 0, 1, 2 of 3 jaar zijn.

Wigi

PS: deze vraag komt heel vaak voor op het forum...

bedankt

bedankt voor de hulp jongens! opgelost :thumb: top

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan