Leeftijden vraag!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

nemesis2212

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2009
Hoi all,

Ik ben bezig met een database op te zetten voor st aap. ik wil 8 aapsoorten in de database opslaan. elke groep apen (bij st aap) bevat een aantal en verschillen in leeftijden. Nu wil ik in een formulier 1 tekstvak hebben verdeeld in kleuter, puber en volwassen.

Wanneer er een aap toegevoegd word aan de database wil ik eigelijk dat wanneer de geboortedatum is ingevuld automatisch komt te staan of het om een kleuter puber of volwassen gaat.

Hiernaast heb ik een formulier waar alle huidige groepen te zien zijn, in dit formulier zijn 3 tekstvakken geplaatst voor kleuter, puber en volwassen. Ik zou graag willen dat elke aap die in die groep zit, bijvoorbeeld groep 7, opgeteld word in een van deze 3 tekstvakken afhankelijk welke leeftijd hij heeft. b.v. groep 7 bevat 3 kleuters en 2 volwassen, in de 3 tekstvakken moet alleen maar een soort =count() functie komen denk ik die het kan lezen uit een andere tabel. Is dit mogelijk?

Daarnaast verschillende leeftijd stadia van deze 8 aapsoorten ook nog is dus als het om mensen zou gaan was het al misschien wat makkelijker.

Ik ben een leek in vba maar kan met de rest redelijk overweg

Heeft iemand een idee, als je vragen hebt reageer ik asap

Alvast bedankt!!

NIels

Laatst bewerkt:
Kun je eev voorbeeld posten met wat je al hebt? Meestal zeggen we dan ook nog: zonder gevoelige informatie, maar dat zal metn apen niet zo'n heel grote rol spelen ;)

Hier is de bijlage.

Wat ik dus wil is dat bij form dieren automatisch komt te staan afhankelijk van welk levenstadium die heeft of die kleuter puber of volwassen is.

en bij formulier groep dieren wil ik dat het aantal word opgeteld van kleuter, puber of volwassen die op dat moment in die groep bevinden.

ik hoor het graag!

Bijlagen

Heb je file niet bekeken maar zou het volgende doen:

1. Je maakt een query met daarin 2 berekende velden
1.1. De berekening van de leeftijd, bvb
leeftijd: Int((Date()-[Geboortedatum])/365,25)
1.2. Met de switch functie bereken je de groep:
Categ: Switch([leeftijd]<=5;"kleuter";[leeftijd] Between 6 And 15;"puber";[leeftijd]>15;"Volwassen")
Je kunt in deze functie nog meer voorwaarden toevoegen
2.Je maakt een formulier op bais van deze query: leeftijd en groep worden automatisch ingevuld
3.Je maakt een group by (totalen) query die groepeert op categorie

Succes!

Ik denk niet dat de tip van Renee erg nuttig is voor je, omdat je verschillende leeftijdscategorieën wilt, althans dat gaf je eerder aan.
Ik stel mij daarbij voor, dat categorie Aap1 bijvoorbeeld waarden heeft als:
Kleuter:- 0-1
Puber: 1-2
Volwassen: 2- eind

en Aap2:
Kleuter:- 021
Puber: 2-4
Volwassen: 4- eind

En zo verder voor verschillende diersoorten.
Als dat zo is, heb je een aparte tabel nodig, waarin je dus vastlegt:
1. DiercatID
2. DiersoortID
3. Kleuter
4. Puber
5. Volwassen

Deze tabel gebruik je dan als opzoektabel, zodat je voor elk dier(soort) een flexibele indeling kunt gebruiken.
Met de functie DateDiff kun je vervolgens de leeftijd i.c.m. de huidige datum gebruiken om te berekenen in welke categorie een dier valt. Je hebt dat nu in de tabel vastgelegd, maar dat is niet slim, omdat de categorie uiteraard verandert afhankelijk van de datum. De categorie moet dus 'live' worden berekend via een query, die dan ook als basis voor je formulier moet dienen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan