• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Leeftijds forecast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bas1982

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2011
Beste forum leden,
Op dit moment ben ik bezig een voorspelling te maken hoe de leeftijdsgroepen zich ontwikkelen per jaar. Bijvoorbeeld "hoeveel % van de medewerkers zitten in 2019 in de leeftijdgroep 36-49 jaar?".
Wanneer ik dit van ieder jaar heb dan zou ik graag met taartdiagrammen o.i.d. het leesbaar maken voor de doel groep (HR collega's).

Nu ben ik met 2019 klaar ( zie test bijlage) en het is ook gelukt maar ik heb het idee dat ik erg omslachtig tot mijn uitkomst ben gekomen. Veel tussenstappen en dan moet ik nog enkele jaren!
Wil dus voorkomen dat ik een Excel monster creëer en het simpeler maken, daar vraag ik jullie hulp bij.
Ben benieuwd of jullie een creatievere en simpelere manier weten om tot het eindresultaat te komen

Zoals gezegd is er een jaar, zijnde 2019, klaar. Echter moet ik nog tm jaar 2024 creëren zonder dat het een enorme monster sheet wordt.

Bedankt vast!

Bas

Bijlagen

Zie bijlage..

NB: je model houdt geen rekening met sterftekansen. Het is immers niet vanzelfsprekend dat alle personen de komende 5 jaar overleven.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je van elke medewerker naam en geboorte datum hebt. Zeg maar kolom A naam en kolom B de geboorte datum. Op basis van een formule kan je in kolom C de actuele leeftijd tonen. De basis van je formule is dan een door jouw ingegeven datum. Als je de datum dan wijzigt worden alle leeftijden geactualiseerd.
De meest simpele formule voor de leeftijd berekening is bv 1januari 2020 wordt ingevuld als 20200101. Een geboortedatum is bv 19910815. =(20200101-19910815)/10000 Als je dan het getal achter de komma weglaat heb je de juiste leeftijd gebaseerd op de datum die jij bepaald.

Mij lijkt het vrij onzinnig om een datum als 20200101 in te voeren. Gewoon de normale manier gebruiken lijkt mij rekenkundig handiger.

In het bestandje een voorbeeld van hoe je het aan kan pakken. Alles is dynamisch obv de waarde in L1. Een taartdiagram is overigens niet geschikt om gegevens op een tijdlijn weer te geven. Gebruik daar een lijn- of kolomgrafiek voor.

Bijlagen

Je kan een datum natuurlijk ook gewoon vermelden en met vba bewerken. Het gaat om eenvoudig de leeftijd te berekenen.

Beste forum leden,
Excuus voor de trage reactie maar hier ben ik weer:)
Ik heb de bestandjes die jullie hebben voorgesteld gedownload en ik ga ze morgen ochtend bestuderen, het is voor mij belangrijk dat ik een oplossing snap
en zelf kan toepassen. Met VBA heb ik geen ervaring en voor dit vraagstuk zal ik dan ook eerst voor de formule voorstellen gaan.
Ik ga morgen aan de slag en bedankt vast voor de ideeën!!

Hoi allen,
Met de formules uit het bestand kan ik prima verder, thanks voor de hulp wederom.
Inderdaad een stuk simpeler als wat ik had:)!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan