• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

leeg is niet leeg help

Status
Niet open voor verdere reacties.

Patje70

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2018
Ik stoei momenteel met een tabel waarin ik gegevens verzamel waarop ik statistische berekeningen loslaat. Onder andere gemiddelde rsd en unifactorieele variantie analyse

Als ik via een formule de waarde van een andere cel overneem wil ik dat er bij geen invoer in de originele cel ook de cel met formule leeg blijft.
Nu doe ik dat met bijv: =als(A1="";"";A1)
het probleem is dat bij gemiddelde berekenen deze cel als 0 wordt meegerekend.
Wijzig ik de formule in =als(A1="";" ";A1) gaat de gemiddelde berekening wel goed, alleen werkt dit weer niet op de unifactorieele variantie analyse. Deze geeft dan aan dat er niet numerieke gegevens zijn.

Wie oh wie heeft de oplossing.

Zonder voorbeeld lastig te bepalen hoe je tot het gemiddelde komt maar volgens mij houdt de functie AVERAGE hier rekening mee?

Ik zie hier het probleem niet, maar een cel die een formule bevat is niet leeg.
Miss. dat een voorbeeldje meer licht werpt op je probleem.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Even een voorbeeldje erbij:

De cellen worden van de eerste tabel overgezet naar een tweede tabel met =ALS(B3="";"";B3)
het gemiddelde per rij wordt berekend met =GEMIDDELDE(B10 : D10)
Dit gaat allemaal prima.
Dan wil ik op de tweede tabel echter de unifactorieele varianty analyse toepassen. Hierbij geeft hij echter de melding: Het invoerbereik bevat niet numerieke gegevens.

Pas ik dit op de eerste tabel toe wordt het lege veld niet als nul of tekst gezien.

De vraag is hoe ik eventueel lege cellen overzet in daadwerkelijk lege cellen zodat de gegevensanalyse werkt.

Bijlagen

Ik weet niet wat een "unifactorieele varianty analyse" is of hoe deze wordt berekend. Ik zie ook geen formule, maar alleen getallen. Dat maakt het voorbeeld voor mij i.i.g. niet geschikt om je te helpen

Ik weet niet wat een "unifactorieele varianty analyse" is of hoe deze wordt berekend.
Je moet de Excel-invoegtoepassing "Analysis ToolPak" geïnstalleerd hebben, dan komt het menutje Analyse erbij in tabblad "Gegevens". Een van de opties hierin is "Unifactoriële Variantieanalyse".

Laatst bewerkt:
De hele file kan ik hier niet plaatsen die bestaat uit 8 werkbladen met massa's aan gegevens.
Dat de cellen overgezet worden heeft ermee te maken dat het een aantal gegevens betreft uit een omvangrijkere tabel. voor gegevensanalyse moeten deze in een matrix staan.
De getallen en tabalvorm doen echter voor het probleem niet ter zake volgens mij.

Als je de eerste tabel gebruikt krijg je toch gewoon de gewenste antwoorden? Ik zie het probleem niet...

Bijlagen

Als je de eerste tabel gebruikt krijg je toch gewoon de gewenste antwoorden? Ik zie het probleem niet...

klopt, maar ik moet dus de tweede tabel hebben, en dat wil niet :( omdat hij daar de "lege"cellen niet als leeg ziet.

Misschien ben ik wel gek, maar WAAROM moet je de tweede hebben? Er staat hetzelfde in als de eerste. Mijn simpele boerenverstand zegt dan: gebruik de eerste.

Misschien ben ik wel gek, maar WAAROM moet je de tweede hebben? Er staat hetzelfde in als de eerste. Mijn simpele boerenverstand zegt dan: gebruik de eerste.

Dat de cellen overgezet worden heeft ermee te maken dat het een aantal gegevens betreft uit een omvangrijkere tabel. voor gegevensanalyse moeten deze in een matrix staan.

Ik heb zelf de de Excel-invoegtoepassing "Analysis ToolPak" niet, maar stel die lege cel is een 0, lukt de analyse dan wel?

Ik heb zelf de de Excel-invoegtoepassing "Analysis ToolPak" niet, maar stel die lege cel is een 0, lukt de analyse dan wel?

dan is hij wel uitvoerbaar, maar rekent de "0"mee als waarde, en dat is wel een groot verschil.

Kan je ook kopiëren en plakken speciaal gebruiken? Of is dat te simpel gedacht?

Anders wordt het VBA denk ik dan.

Moet je het toolpak gebruiken? Er zijn diverse VAR-functies in Excel waarbij tekstwaarden genegeerd worden. Of dit voldoet weet ik dus niet ...

Moet je het toolpak gebruiken? Er zijn diverse VAR-functies in Excel waarbij tekstwaarden genegeerd worden. Of dit voldoet weet ik dus niet ...

kan alleen via de toolpak. ik moet drie reeksen onderling en met elkaar vergelijken :(

Ik ben uitgedacht helaas...

Het kan aan mij liggen maar ik zie nergens een tabel staan alleen een soort van kladblok met wat samengevoegde cellen en wat lijntjes om het geheel een beetje netjes te maken. Als je geholpen wil worden zal je toch een relevant voorbeeld moeten plaatsen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan