Lege batterij van het moederbord?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Deejay59

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2002
Berichten
120
Hoi,

Sedert enige tijd heeft mijn PC kuren bij het opstarten. Ofwel geeft hij een biep bij het (zwarte) opstartscherm met de melding Checksum Error, en dan raak ik pas in Windows (XP-Home) na het drukken van F1. Ofwel start hij op in een soort BIOS-scherm (AwardBIOS Setup Utility), en dan kan ik pas verder na het drukken op Escape, naar Exit en dan Save. Soms (maar zelden) kan ik gewoon opstarten, maar dan vindt ie een heleboel "DLL"-s niet. En het is ook al gebeurd dat hij opstart met een BSOD (Blue Screen Of Death, dus), het gekende blauwe scherm.
Een collega van mij zegt dat het allemaal niet zo erg is, dat waarschijnlijk de batterij van het moederbord (bijna) leeg is.
Maar ik heb nog nooit mijn PC open gedaan. Kan ik die batterij zelf vervangen? Waar vind ik die batterij in mijn PC (want men heeft me ook gezegd dat er nog een batterij inzit voor mijn uurwerk op de computer - of is dit dezelfde?)? Of moet ik echt voor zo'n akkefietje naar mijn PC-winkel en een aardige duit neertellen?
Zou het waar zijn dat het enkel aan dit batterijtje ligt, of heb ik een probleem met het moederbord zelf (of met de harde schijf of zo)?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groeten,

Geert (alias Deejay59)
 
De batterij is inprincipe makkelijk zelf te vervangen, mits deze niet vast gesoldeerd zit. Maak de kast open en zoek een platte batterij(ongeveer zo groot als een 50 euro cent), deze even meenemen en exact dezelfde type halen. Meestal een CR2032 3volt, er wordt ook wel gebruik gemaakt van een CR2025 3volt, kost ongeveer €1,50.
 
batterij zit op het moederbord, hij is ongeveer zo groot als een euro en kost je tussen de 3 en 5 euro.
Stroom eraf (pc) batterij vervangen; let erop dat je de boven en onderkant niet samen met je vingers vastpak (ontladen); gebruik een stukje papier als isolator.
 
Soms (maar zelden) kan ik gewoon opstarten, maar dan vindt ie een heleboel "DLL"-s niet. En het is ook al gebeurd dat hij opstart met een BSOD (Blue Screen Of Death, dus), het gekende blauwe scherm.
Gezien de verdere foutmeldingen,hoeft het niet perse de batterij te zijn,dus laat hem even doormeten voordat je (voor niets) een nieuwe plaatst ;)

Gebruik geen metalen voorwerpenom hem eruit te wippen en ontlaad jezelf even aan de verwarming o.i.d..
Hier een paar afb. van een batterij.

Greetz
 

Bijlagen

  • mobo.JPG
    mobo.JPG
    19,4 KB · Weergaven: 281
  • batterijbios.jpg
    batterijbios.jpg
    4,5 KB · Weergaven: 195
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal,

Voorlopig is mijn probleem opgelost. Ik heb mijn PC losgekoppeld, ben ermee naar mijn PC-winkel gereden en heb daar een nieuwe batterij in mijn moederbord laten plaatsen. Kostprijs : €2,50 en omdat er zo weinig werk aan was (de batterij zat dus gelukkig niet vast gesoldeerd), heb ik geen werkuren moeten betalen.
En daarjuist startte mijn comp op zonder problemen...
Houden zo, zou ik zeggen, je hoort nog wel van mij als er terug problemen optreden.

Van harte bedankt,

Groeten,

Geert

nu ga ik deze vraag de status "opgelost" geven ...
 
batterij zit op het moederbord, hij is ongeveer zo groot als een euro en kost je tussen de 3 en 5 euro.
Stroom eraf (pc) batterij vervangen; let erop dat je de boven en onderkant niet samen met je vingers vastpak (ontladen); gebruik een stukje papier als isolator.
Nou ,dat ontladen zal wel meevallen .... de weerstand die aanwezig zou zijn tussen de vingers is al gauw enkele honderden kilo ohms .. en dan bij 3 volt loopt er wel een erg klein stroompje ! Dus .. dat is niet van belang .
Wat ik me wel afvraag ... moet je de batterij vervangen terwijl de pc spanningsloos is , of is het handiger om deze aan te laten ... dit in verband met verlies van evt. instellingen die wegraken als je de batterij verwijdert terwijl de pc uit staat .
Maar het zal wel alleen uitdraaien op het op tijd zetten van de klok ..
 
Ik denk dat deze vraag niet meer actueel is, hij is uit 2007.
Volgende keer de datum in de gaten houden als je ergens op reageert.
Deze gaat op slot
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan