Lege cel als 0 beschouwen

• Onderwerp starter Onderwerp starter roe
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

roe

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2007
Ik ben momenteel bezig met een database te bouwen, waarin wat berekeningen zitten. Een optelling van 3 waardes uit query gaat bij mij niet verder als er een lege waarde in zit. Graag wil ik lege waardes uit een cel de 0-notatie meegeven zodat er mee gerekend wordt maar ook dat het meegenomen wordt in rapporten.
Hoe geef ik lege cellen de waarde 0.

Nz-functie

Klopt, bedankt voor je reactie, maar ik begrijp niet hoe ik een Nz-functie moet toepassen. Komt ook niet terug in de Access help.

Hoi,
Bijv zo....
Verzin een naam: Som(IIf(IsNull([kolomnaam]);0;[kolomnaam]))
De nwe naam van de kolom heet nu Verzin een naam.In deze kolom staat nu de nul.
Met deze kolom maak je de verdere berekeningen.

Laatst bewerkt:
lege cel met 0 vullen om te rekenen.

hallo

ik neem aan dat er voor dit probleem een oplossing gevonden is.
Mag ik deze oplossing hebben ?ik heb dit probleen nl. ook en kom er met de andere tips niet uit.
dank voor reactie.
stipi

De oplossing is dus inderdaad hier ook al aangegeven:
In een query typ je de volgende formule:

IIF([Veldnaam] Is Null;0;[Veldnaam])

Je query zal dit veld Expr1 noemen; die naam kun je veranderen. Als je een Totalen query maakt, met Group By op een hoofdveld, dan moet je bij het veld met de formule Expressie kiezen i.p.v. Group by, want anders werkt hij niet.

leeg veld

dit wil ik graag gaan probeen- alleen waar plaats ik deze formule ?

ik hoor het graag bedankt.

stipi

De formule zoals ik hem heb aangegeven kun je in een query zetten. In een tabel sla je gegevens op, berekeningen maak je in een query, of op een formulier. Een formulier kun je ook op basis van een query maken, en dan kun je de formules al gelijk gebruiken.

lege velden

Bedankt voor de goede tip. Ik heb nu de kolommen gevuld met 0 als er lege velden zijn.
Ik gebruik deze kolommen als rekenveld en wil de 0 niet in een rapport afdrukken.
Zou dat kunnen ? zo ja, hoe.?

stipi

Je kunt het veld in je rapport de volgende Notatie geven:

0;-0;"";@

0 niet afdrukken

goedendag

werkt nu perfect. ik heb alleen het @ achter de -0 gewijzigd in een . want dit wordt nl. wel afgedrukt ipv de 0.
daar ik op dezelfde plaats de inhoud van een ander veld afdruk was het @ een storend beeld.
nogmaals dank.

stipi

Helemaal correct; het @ is een notatie uit Excel, om aan te geven dat tekst in een cel ongewijzigd moet worden weergegeven. Helemaal goed zo :thumb:

lege velden

Dag
Mijn "projectadministratie" werkt nu goed met alle lege velden en nullen.
Ik kan nu aan het werk ermee. Alleen heb ik nog een klein probleem :

projectnummers en klantnummers heb ik op automatisch staan.
Door test gegevens in te voeren in de verschillende tabellen ( die ik nu geheel leeg gemaakt heb) is mijn opvolgend projectnummer geen 1 maar wordt het "oude" nummer
met 1 verhoogd. Waar kan ik deze gegevens verwijderen ?
Het is prettig met het eerste projectnummer te beginnen en niet met bv. met 12 of 15 .
Ik hoop dat ik duidelijk ben en er een oplossing is.

met vr. gr.

stipi

Dat kan op twee manieren, maar het hangt van je tabellen(relaties) af of de eerste gaat werken. Die is wel het makkelijkst, dus die kun je gelijk proberen:

methode 1:
Zorgen dat er geen data in de tabellen staat die nog in een gerelateerde tabellen voorkomt, en <Extra>, <Database hulpprogramma's>, >Comprimeren en herstellen>.
Daarmee worden alle tellers weer op de minimale waarde gezet. Heb je dus in een tabel 14 records, en gooi je de laatste 8 weg, dan zou het nummer weer met 7 moeten verdergaan, niet met 15.

Methode 2:
De iets ingewikkelder methode: gooi het Autonummer weg, sluit en sla de tabel op, open de tabel in Ontwerpweergave en maak een nieuw Autonummerveld aan. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat de relaties met andere tabellen tijdelijk worden verwijderd.

Dag Michel

methode 1 werkt perfect- dus wederom dank.

met zo'n hulp is acces toch wel leuk.

m.vr.gr.

stipi

beste Wim
ik zou dit wel willen doen, maar bij vraag opgelost krijg ik een scherm :

U bent niet gemachtigd enz. lukt dus niet.

hoe wel ?

stipi

't Is ook jouw vraag natuurlijk niet; de oorspronkelijke vraag is uit 2007 van Roe. Dit voorbeeld geeft maar weer eens aan, dat er voordelen zitten aan het zelf starten van een vraag.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan