• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost lege cel is niet leeg?

• Onderwerp starter Onderwerp starter GBO
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

GBO

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2023
In bijgaande excelsheet staan in cellen X5 en Y5 twee identieke formules. In cel AA5 de check of de waarde in cel X5 groter is dan de waarde in cel Z5. In cel AD5 check ik of de waarde van cel Y5 groter is dan de som van de waarden in cellen AB5 en AC5. Volgens mij zouden de cellen X, Y, Z, AB en AC leeg moeten zijn, maar gezien het resultaat is dat niet zo. Hoe los ik dit op?

Bijlagen

Zo?
Code:
=ALS(EN(Y5<>"";Y5>(AB5+AC5));"**";"")

De ALS formule =(als F5+H5+J5+L5+N5+P5+R5+T5+V5=0;"";F5+H5+J5+L5+N5+P5+R5+T5+V5)kun je eenvoudiger maken met een somproduct formule:
=SUMPRODUCT(($F$3:$W$3=X$3)*($F5:$W5))
Als je daarna het celformaat omzet naar 0;-0; zie je ook geen 0 staan en gaat je formule ook niet meer in de fout.

Thnx, beide top! Die SOMPRODUCT moet ik onthouden, da's een fijne. En dat celformaat 0;-0; kende ik ook niet, maar dat scheelt een boel ALS'en!
@AlexCEL: Top, functioneert! Maar hoezo was de cel uit mijn formule niet leeg?

Volgens mij staan er in sommige cellen formules, dan is het niet leeg.
Ben je klaar zet hem dan op opgelost.
Wordt toch nog vaak vergeten.

Dus als ik schrijf:
ALS.... DAN "" is de getoonde waarde "", maar onder water is de cel niet leeg...? Da's toch vreemd?

Dan is het misschien handiger om de optie van @popipipo te gebruiken:
ALS... DAN 0
en celeigenschappen op 0;-0;

ALS.... DAN "" is de getoonde waarde ""
Hier zeg je het toch al... "de getoonde waarde". Oftewel: niet leeg.

Optie van popipipo is er één, andere is een check op ongelijk aan "". Is een keuze, beide goed.

Dan heeft "" dus eigenlijk geen zin. En als je zoekt op <>"" is het altijd WAAR, want er staat een formule in. En als ik een vergelijking maak met een andere cel wordt het helemaal onvoorspelbaar, omdat de waarde in de cel wordt bepaald door het aantal karakters? Of door de waardes van de karakters uit een ASCII-tabel?

"..als je zoekt op <>"" is het altijd WAAR..."
Nee dat kan ook ONWAAR zijn, bijvoorbeeld als "de getoonde waarde" gelijk is aan "".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan