• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"lege" cel met daarin formule geeft bij verwijzing #WAARDE!

Status
Niet open voor verdere reacties.

marc_uyl

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2003
Berichten
48
Beste mensen,

Ik heb een werkblad met daarin enkele =ALS formules. Bijvoorbeeld onderstaande:

=ALS(EN(A1>0; A2>0);SOM(A1:A2);"")

Deze doet precies wat ik wil.
Staat er iets in een van de cellen, dan geeft hij de som van A1 en A2 en anders een lege cel (kan ook met ISLEEG).
Echter wil ik deze cel ook gebruiken in een andere formule, maar dan krijg ik er altijd #WAARDE! uit.
Dit omdat hij de cel niet als leeg ziet maar als "" (heb ik zo'n vermoeden)

Hoe kan ik dit omzeilen?
 
als je excel 2007 hebt kun je deze proberen:

=als.fout(ALS(EN(A1>0; A2>0);SOM(A1:A2);"");0)
 
hierbij een voorbeeld bestand

in cel A4 en C4 staat een formule totalen te berekenen van A1:A3 en C1:C3.
dit is met een ALS formule gedaan zodat A4 en C4 leegblijven wanneer in A1:A3 en C1:C3 geen waarden staan.
wanneer ik ditzelfde probeer met de A4 en C4 formule krijg ik het #WAARDE! probleem
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    8,5 KB · Weergaven: 29
Als ik jou bestand bekijk zie ik geen #WAARDE probleem.
 
Typ in A4:
Code:
=ALS(SOM(A1:A3)>0;SOM(A1:A3);"")
Geen dubbele haken gebruiken!
 
als je de cellen A1, A2, A3, C1, C2 en C3 leeg maakt wel. Dan komt in de cel die leeg zou moeten zijn #WAARDE! te staan
 
haken verminderen maakt niets uit in de functie of in mijn probleem
 
Ik gebruik jouw bestand en als ik daarin de formule gebruik die ik hierboven plaatste, dan komt er in A4 niets te staan als A2, A2, en A3 leeg zijn. En zo hoort het ook!
 
jah dat klopt. zelfde geld voor de totalen van C1,C2 en C3 in de doelcel C4. maar het probleem is dat als ik op dezelfde manier een som wil van A4 en C4 in E4 (zie voorbeeld) als je de gele cellen leegt treed in E4 het probleem op
 
En in E4 kun je dit gebruiken:
Code:
=ALS(SOM(A4;C4)>0;SOM(A4;C4);"")
 
@ZapatR
Met jou code zal je nog een berekening krijgen, behalve als alle cellen leeg zijn, test maar eens
 
@JeanPaul,
wat bedoel je met "zal je nog een berekening krijgen als niet alle cellen leeg zijn"?
 
maak cellen A1:A3 leeg dan berekend E4 het totaal van C1:C3 = 90,en het gevraagde resultaat moet " " zijn.
 
Nu begrijp ik wat je bedoelt.
Ik dacht (en ik niet alleen: zie reactie van Webjee hierboven), dat het louter ging om te voorkomen dat #WAARDE zou verschijnen en dat de optelling, indien 1 van beide cellen groter 0, wel gemaakt moest worden.
 
Natuurlijk heb je gelijk, maar de vraag ging iets verder, het is maar ten titel van inlichting.
Ik denk als Marc tevreden is met de aangeboden oplossingen dat hij deze topic mag afsluiten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan