• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

lege cellen en geboortedata

Status
Niet open voor verdere reacties.

kimSKkim

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2016
Hallo allemaal, erg blij dat ik deze mogelijkheid gevonden heb, dus ik val met de deur (ehm.. vraag) in huis.

Ik run een kleinschalig kinderdagverblijf en wil een volgend 2 bestanden maken (of meerdere tabbladen?)

1 bestand (of werkblad?) een totaallijst: A=kindnaam, B=geboortedatum, C=maandag morgen D=maandag middag E=dinsdagmorgen etc. Er kan dan een kruisje gezet worden onder de dagdelen dat het kindje komt. Hier wil ik ook liefst een begin- en einddatum aan kunnen hangen.

Dan 1 bestand (of werkbladen erachter?) met per week een lijst van welke kinderen er gaan komen: dus een lijst voor de maandag met de namen uit het eerste bestand of werkblad, dinsdag, etc.

Ik kom een heel eind, ben nu zover dat van de totaallijst op het tweede werkblad op de maandag de kinderen + geboortedata komen te staan die op de maandag er zijn, maar daar zitten lege cellen tussen. En die krijg ik er dus niet tussenuit. Ik zie veel voorbeelden voor iets dergelijks online, maar ik krijg ze niet toegepast, heeft dat te maken met het gebruik van data ipv 'gewone' getallen?

Nu is de geboortedatum niet zo heel erg van belang, maar de leeftijd wel!

In de bijlage een beginnend voorbeeld van wat ik bedoel. De dagen etc moet ik nog aan gaan pakken, maar als die witregels er dus uit zijn... Ben benieuwd of dit oplosbaar is!

Groetjes, Kim

Bijlagen

hallo Kim, welkom hier.

om zoiets soepel te laten verlopen is het handig om vba te gebruiken.
er zijn hier ook cracks die het zonder kunnen, maar dat geeft lange moeilijk te onderhouden formules.

als je geen bezwaar tegen vba hebt horen we het wel.

Hai en bedankt alvast! Ik ben zelf nooit aan macros begonnen (om me erin te verdiepen dus), zou er een goed argument bestaan om die niet te gebruiken? Grt kim

in de tataal lijst staat bij "testmannetje 1" bij ma ocht en bij ma dag een kruisje. wat is hier de logica van?

Ik zou een heel andere opzet maken, want zoals je het nu hebt gemaakt krijg je hele rare constructies. Om te beginnen is het nu dus mogelijk om, zoals sylvester al aangaf in zijn laatste post, iemand zowel een ochtend (of middag) en de complete dag aan te merken. Dat kan natuurlijk niet. Bovendien: als je een ochtend én een middag aanvinkt, heb je al de hele dag. Dus het derde kruisje is dan totaal overbodig. Laatste (en veel grotere) probleem: op de kindlijst moet je nu voor elke presentiedag zowel de naam als de geboortedatum invullen. Dat leidt onherroepelijk tot foute ingaven. En overzichtelijk is het nu al niet, laat staan als je ook nog meer dagen gaat toevoegen.

Ik zou zeggen: maak één lijst voor de namen en geboortedatums, en gebruik de namenlijst om in een ander tabblad een presentielijst te maken waarbij je met Gegevensvalidatie een naam uit de lijst kiest (die lijst is makkelijk dynamisch te maken zodat alle namen er altijd in staan) en noteer op de presentielijst de dag, de starttijd en de eind. Met formules kun je dan heel simpel bekijken of de aanwezigheid in één of twee dagdelen valt.
Op basis van die lijst maak je dan een draaitabel die keurig je overzicht genereert.

Wow, wat fijn dat er zo snel gereageerd wordt, en blijkbaar kan het niet alleen, maar ook nog op verschillende manieren.

Inderdaad: de maandag morgen/middag/dag heeft niet zo heel veel nut, ik had de 'dag' gemaakt omdat ik dacht dat het makkelijker was dan een formule verzinnen die neerkomt op morgen+middag=dag. :)

Merk wel dat deze verhalen allemaal redelijk boven mijn pet gaan. Ik was al best blij dat ik het voor elkaar kreeg dat een kindje een leuke kleur kreeg op zijn verjaardag en dat de leeftijd er correct achterstond. Maar dit gaat m niet worden als ik het zelf moet doen vrees ik.

Zijn er plaatsen / personen aan wie ik het kan uitbesteden om zo'n document te maken voor mij? Volgens mij zit hier enorm veel kennis maar wat zijn de forumregels hieromtrent?

Bedankt voor het meedenken!

Groet, Kim

Hallo Kim,

Toevallig heb ik ook iets dergelijks gemaakt in Excel 2013 maar niet van kinderen maar voor meer dan 700 vrijwilligers in een parochie.
Hiervoor heb ik een blad met alle gegevens zoiets als bij jou de totaallijst en een blad met een overzicht per persoon.
Hier is heel snel iemand in opgezocht en ik kan meteen zien wat hij of zij doet, in jouw geval dus wel kind wanneer aanwezig is.
Als het programma wordt opgestart geeft deze ook een melding wie er jarig is en eventueel kan er een kaartje met Email verzonden worden.
Deze laatste opties zijn leuk en worden ook gewaardeerd.
Ik weet niet hoe ver je nu bent met de file, maar mocht je nog geïnteresseerd zijn dan wil ik mijn file wel aanpassen op jouw file.

Vanmiddag nog even bezig geweest.
Omdat ik toch wat veranderingen moest aanbrengen in mijn file heb ik ook een file als voorbeeld voor jou aangemaakt.
Mocht het iets zijn dan verneem ik dat wel. De file is nog niet helemaal correct maar mocht je deze willen gebruiken pas ik hem wel voor je aan.
Hoor graag wat je er van vind.

Helaas is het niet mogelijk om de file mee te sturen omdat er maar 100k mag worden geupload.
Zie wel of je geïnteresserd bent.

Met vriendelijke groet, Corania17

Laatst bewerkt:
Beste Kim,

Nog even naar Helpmij gekeken en er mag geen xlsm file groter dan 100k verzonden worden.
Wel een xlsx file en die stuur ik je hierbij mee.
Kijk maar of je hem leuk vind en kunt gebruiken.
Er zitten wel macro's in en in het begin zal de file daar ook op stoppen, maar dan moet je je emailadres ingeven en je wachtwoord op de rood gekleurde lijnen.
Dit zijn gegevens die ik niet heb en die je zelf in moet geven.
Verder mag je alles in mutaties nog veranderen maar dan moet je ook de macro veranderen, is niet zo moeilijk.
Bij problemen verneem ik het wel.

suc6, Corania17.

Bijlagen

@Corina
Helaas worden bij een xlsx geen macro's opgeslagen.
Probeer even het bestand op te slaan als binaire werkmap.(xlsb)

@Corania
Sorry voor het verkeerd spellen van de naam in mijn vorig bericht.:o
Ik denk dat Kim hier meer aan zal hebben gezien de Macro's nu wel in het bestand zijn meegenomen.

Was een paar dagen weg, wat fijn dat er zo meegedacht wordt! Morgen zit ik achter de laptop waarmee ik het bestand kan openen, ben superbenieuwd!!

Wat betreft bestaande kdv software: die beginnen vaak bij 800 euro en daar komen dan nog abonnementskosten bij. Dat is voor ons als kleinschalig kdv niet echt haalbaar..

Bedankt allen, morgen meer :-)

Beste Kim,

Niets meer van je mogen vernemen.
Kun je de file gebruiken die ik je heb gestuurd?
Heb je problemen of extra wensen met de file laat het me weten en zal ik kijken naar een oplossing.

Groeten, Corania17

Allen, sorry, was onverwacht op vakantie (stiekem heel fijn :))

maar nu weer volle bak aan de slag. Ik snap je document Corania, supergaaf! Ik ben alleen zelf niet 'goed' genoeg om er dingen aan toe te voegen en een lijst met alle kindjes voor datum x uit te halen, dus ik kan er niet veel verder mee ben ik bang. Ik heb wat offertes opgevraagd en de ene vraagt 100 euro voor een dergelijke oplossing, de andere 700. Zie door de bomen het bos even niet meer :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan