• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lege cellen in draaitabel opvullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomcaelenberghe

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2009
Hoe kan je via een snelle, handige weg de lege cellen in een draaitabel opvullen zodat je een nieuwe tabel creërt?

Welkom op het forum.

Ik ben bang dat je je vraag toch wat meer moet uitleggen. Ook een voorbeeldbestand, zonder gevoelige informatie, kan heel handig zijn.

Ik begrijp in ieder geval niet wat je bedoelt.

• Selecteer alle cellen, ook de niet lege
  • Druk F5
  • Kies Speciaal...
  • Kies "Lege cellen"
  • Kies OK
  • Typ een = teken en druk eenmaal "pijltje naar boven"
  • Druk Ctrl-Enter (niet Enter)
  • Kopieer desgewenst het hele bereik en plak het als waarden

Wigi

Dankjewel voor de snelle reactie en de verwelkoming,

Vaak heb ik te maken met zeer grote data-lijsten die nog bewerkt moeten worden dmv een draaitabel. Deze draaitabel is eigenlijk de tussenstap, want moet nog verder gebruikt kunnen worden als een tabel.

Om die tabel te verkrijgen, moeten de lege cellen uit de draaitabel (enkel kolom A bv.) een waarde krijgen.

Hier een klein voorbeeld van wat ik precies bedoel.

Bijlagen

Beste Tom, beste Wigi,

De geboden oplossing werkt niet in een draaitabel :-(
Wat je wel kunt doen is de kolommen van de draaitabel selecteren > kopieren > Plakken Speciaal > Waarden > OK.
Dan lukt het wel, maar ben je de functionaliteit van de draaitabel kwijt.

Een andere workaround die ik wel eens gebruik, is de draaitabel laten beginnen in kolom D en in kolom A verwijzen naar D, in kolom B verwijzen naar E en in kolom C verwijzen naar F via:
Code:
=als(D3="";A2;D3)
Formule doortrekken naar rechts en naar beneden.

Maar zodra je meer dan drie velden nest in je draaitabel, dien je er een kolom tussen te voegen, en als er rijen bijkomen dien je de formules door te trekken naar beneden.
Het blijft behelpen.
Mooier zou zijn als er in een draaitabel de optie komt om de 'lege' cellen te vullen met de bovenliggende waarde.

Richard

Edit: Beste tomcaelenberghe, Je hebt de draaitabel reeds gekopieerd, dan werkt Wigi's oplossing wèl. Zie hierboven.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan