• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

lege cellen meetellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frits Barend

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2009
Hallo,

Ik heb een werkblad waarin cellen staan die een waarde bevatten, of leeg zijn. Ik wil het gemiddelde over een aantal cellen berekenen. De formule moet de lege cellen meenemen in de bereking, met als waarde 0. Hoe doe ik dit?

Alvast bedankt!

Met de formule =AANTALARG(A:A) tel je het aantal cellen in Kolom A die gevuld zijn.
Met de formule =AANTAL.ALS(A:A;"") tel je het aantal lege cellen in Kolom A

Kan je hier mee uit de voeten.
Zo niet plaats anders even een voorbeeld bestand met daarin tekst van hoe je het wel hebben

Wigi,

Wanneer je deze formule gebruikt, berekent hij de standaarddeviatie alleen over de ingevulde cellen. Probeer maar eens in een lege cel een nul in te vullen, dan verandert de waarde van de standaarddeviatie..

En waarom kan er dan geen 0 gezet worden (of desnoods met ALS functies in verborgen kolommen om zo het formules simpel te houden)?

Omdat het een ontzettend groot bestand is en het rechtstreeks uit een ERP-systeem komt..

Deze verbruikgegevens (uit het erp-systeem) staan al als draaitabel in excel. Het is in dat erp-systeem echter niet mogelijk om bij een export naar excel in de lege cellen een 0 weer te geven. Deze cellen blijven dus oningevuld wanneer zij geen verbruik hebben.

De vraag is dan ook of er een formule is die deze lege cellen tóch als een 0-waarde kan zien..

Het is geen optie om al deze legge cellen in te vullen met een 0 omdat ik dan ongeveer 60.000 cellen kan gaan vullen..

Het is geen optie om al deze legge cellen in te vullen met een 0 omdat ik dan ongeveer 60.000 cellen kan gaan vullen..

Als je álle cellen selecteert, F5 drukt, Speciaal... kiest, Lege cellen, OK:

dan heb je ineens alle lege cellen.

Typ een 0, druk Ctrl-Enter er staan nu overal nullen.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan