• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lege cellen negeren bij verwijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hillaert

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2012
Beste,

Ik zoek al een tijdje op dit probleem. Ik heb ook de zoekopdracht reeds geprobeerd, maar zonder resultaat. Nochtans lijkt het probleem me niet zo moeilijk...

Ik werk nog met een versie van Excel 2003.

In blad 1 het ik in kolom B een aantal gegevens staan. Die gegevens bevatten ook lege cellen.
Nu wens ik in tabblad 2 te verwijzen naar de gevulde cellen van kolom B van blad 1. Maar in de lege cellen ben ik niet geïnteresseerd.
Echter, als ik later in een lege cel in blad 1 invul, moet deze overgenomen worden in de lijst van blad 2.

Ik kan dit doen door de lijst te kopieren in blad 2 en vervolgens met "filter" enkel de "niet lege cellen" te gaan tonen. Maar dan verberg ik honderden rijen, en dan kom ik later in de problemen... (het totale blad is veel uitgebreider dan wat ik hier toon).

Iemand die raad weet?

Alvast bedankt,

H.

Bijlagen

Hoi Hillaert,

1. Is het cellenbereik op blad 1 variabel of staat het aantal rijen vast?
2. Mag het opgelost worden met macro's of wil je echt gebruik maken van de Excel formules?

Groet,

Bjorn

Bjorn,

1. Het cellenbereik in blad 1 is variabel.
2. Het liefst via formules. Maar als het echt niet anders kan, kunnen macro's ook een oplossing bieden.

Alvast bedankt!

Dit zal je al een eind op weg moeten helpen. Het bereik is alleen niet dymamisch, dat zou wel weer kunnen met vba. Misschien dat er nog een andere oplossing is, maar daarvoor zal ik een hulpkolom moeten maken (denk ik). Als ik tijd heb kijk ik hier morgen nog wel even naar.

Bekijk bijlage Kabellijst.xls

Groet,

Bjorn

Bjorn,

heel erg bedankt, het lijkt al heel goed op wat ik wens. Echter weet ik helemaal niet wat de formule eigenlijk doet. Stel dat ik deze formule wil toepassen op een ander blad en met andere kolomen, wat wijzig is dan best? Ik heb al door wat "bronkolom" en "doelkolom" zijn. Echter geeft hij bij het invullen van deze twee steeds de foutmelding "#verw". Als ik dan verder wil uitzoeken wat precies de fout is, wil hij dit niet doen, omdat er een "kringverwijzing" in de formule zit.

Zie je het zitten om het even uit te leggen?

Alvast bedankt!

Het is een matrixformule. Deze voer je in door Ctrl + Shift + enter in te toetsen i.p.v. enter alleen.

Probeer deze vba code eens.
Code:
Sub Macro1()

Application.ScreenUpdating = False
    Columns("A:B").AutoFilter
    ActiveSheet.Range("$A$1:$B$100").AutoFilter Field:=2, Criteria1:="<>"
    Columns("B:B").Copy
    Sheets("Blad2").Activate
    Range("A1").Select
    ActiveSheet.Paste
    Sheets("Blad1").Select
    Application.CutCopyMode = False
    Selection.AutoFilter
    Sheets("Blad2").Activate
    Columns("A").AutoFit
    Range("A1").Select
    Application.ScreenUpdating = True

End Sub
Via macro recoder opgenomen en iets aangepast.

Zie bijlage.
Breng op blad1 een wijziging aan in kolom B en kijk dan in blad2.

Zapatr: héél mooi, net wat ik wel. Maar hoe werkt het? Ik zou dat ook op andere bestanden willen toepassen.

Popipipo: ik ga onmiddelijk uw vba-code eens testen!

Alvast bedankt aan allen!

Zapatr,

het werkt perfect! Ongelofelijk bedankt!

Aan al wie ook de moeite deed: allen bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan