• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lege velden weglaten in resultaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

supervinnie40

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2016
Berichten
28
Beste allemaal,

Ik werk voor een webshop, en soms moeten we het cache legen voor plaatjes. Wanneer we dit doen, moeten we dit doen door alle links in te voeren die verwerkt moeten worden. Bij elk product staan maximaal 8 foto's, en voor elke foto zijn er 6 verschillende afmetingen. Zonder Excel zouden we dan maximaal 48 links moeten typen. Daarom hebben we een makkelijk Excel lijstje gemaakt. In 1 veld type je het productnummer, en in de kolom ernaast verschijnen dan de links.
Het ziet er nu zo uit: (zie ook de eerste bijlage)

Product nummer:
Hoofdfoto:
1ste foto:
2de foto:
3de foto:
4de foto:
5de foto:
6de foto:
7de foto:

(achter 1ste foto, 2de foto enz. zit ik dan een X zodat Excel weet dat ik daar de links van wil. Er worden alleen links getoond van de foto's waar ik een kruisje bij zet. Zo kun je dus nooit de verkeerde link selecteren).

Er is alleen een kleine "maar"....

Soms hoef je alleen 1 specifieke foto te bewerken.
Stel nou even dat ik de 6de foto wil bewerken. Dan zet ik dus een kruisje bij "6de foto:".
Dan krijg ik dit te zien (2de bijlage 123.PNG)
Omdat alle links gesorteerd staan, verschijnen de links voor de 6de afbeelding zo ver naar beneden dat ze net buiten het beeld valt. Je moet dus naar beneden scrollen om die te vinden.
In de cellen erboven zouden de links voor de andere afbeeldingen getoond worden ALS ik daar ook een kruisje had gezet. Omdat er geen kruisje staat zijn die cellen nu leeg.

Is er een manier om ervoor te zorgen dat die lege cellen erboven gewoon verdwijnen?

Ik heb geprobeerd om in een plaatje te laten zien wat ik zou willen. (zie 3de bijlage Willen.jpg)


Ik denk dat dit mogelijk is via een draaitabel, maar ik heb geen flauw idee hoe dit werkt. En misschien is er wel een veel snellere/simpelere manier.
De output van die kolom moet trouwens gemakkelijk te selecteren zijn zodat die op de webshop geplakt kunnen worden. De optie om TEKST.SAMENVOEGEN te gebruiken in combinatie met TEKEN(10) werkt niet, omdat er dan een dubbele quote aan het begin en het einde komt te staan.
 

Bijlagen

  • Knipsel.jpg
    Knipsel.jpg
    32,2 KB · Weergaven: 56
  • 123.PNG
    123.PNG
    10,3 KB · Weergaven: 38
  • willen.jpg
    willen.jpg
    94 KB · Weergaven: 74
Begin eens een excel bestand te plaatsen, dan krijg je geheid meer reacties.
 
Dan mag niet. Het Excel bestand dat ik gebruik is van en voor het bedrijf en mag ik niet publiekelijk delen. Ik heb gevraagd of enkel dat tabblad gekopieerd kon worden naar een leeg Excel bestand, maar daar heb ik nog weinig reactie op gehad.
 
Het hoeft niet het originele bestand te zijn uiteraard. Iets wat erop lijkt kan ook, of een versie ontdaan van vertrouwelijke informatie.

Feit blijft dat je weinig reactie zult krijgen op basis van plaatjes. De helpers hier, inclusief mijzelf, hebben over het algemeen weinig trek in gokken of overtypen. Of een mooie oplossing te bedenken, en daarna te horen dat het niet hetgeen is wat de vraagsteller verwacht of dat het niet werkt...

Zonder verdere info laat ik het hier voorlopig even bij.
 
Laatst bewerkt:
Plaatjes maken geen Excel-maatjes.
 
Eindelijk toestemming gekregen. Ik heb het excel bestand gekopieerd en toegevoegd.
 

Bijlagen

  • MASTER.xlsx
    22,6 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Dan zou het zoiets moeten worden.

Let op: de formules in E8, E15 etc zijn matrixformules, bevestigd met Ctrl+Shift+Enter.
Edit: de formule in E8 is gekopieerd naar E15, E22 etcetera.

De formule in F8 is gekopieerd naar beneden t/m F13, F15 t/m F20 enzovoorts.

Ik heb van "ste"/"de" gewoon "e" gemaakt (in E8, E15 etc.).
 

Bijlagen

  • MASTER MB.xlsx
    23,4 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Zover ik kan zien werkt dit precies zoals ik wil! Heel mooi. :)

Nou komt het volgende, hoe ga ik dit kopieren in ons bestand? Het originele bestand heeft meerdere tabbladen en in het blad "Data" staan meerdere dingen. (ik moest dit uiteraard verwijderen van de directie wegens gevoelige informatie)
Dus hoe ga ik jouw Excel-magie kopieren naar ons bestand?

Is het voldoende als ik de formules kopieer? Of moet ik meer doen?
 
In de basis kun je de formules wel kopiëren, maar waarschijnlijk zul je wat celverwijzingen moeten aanpassen.
Als je ook de informatie in post #8 zorgvuldig in acht neemt, dan zou het moeten lukken.
(Bijvoorbeeld als je een matrixformule aanpast, moet je eindigen met Ctrl+Shift+Enter; Excel zet er dan zelf automatisch accolades omheen).
 
Bedankt voor de tip, ik ben er nu mee bezig en volgens mij gaat alles goed.

1 klein vraagje, ik zie dat =ALS.FOUT(KLEINSTE(ALS($C$5:$C$11="x";RIJ($C$5:$C$11)-RIJ($C$5)+1);(RIJ()-1)/7)&"e afbeelding";"") alleen werkt als de gebruiker ook echt een "x" in de tabel zet.
Is het nog mogelijk om dit aan te passen zodat elk teken/getal werkt? Mocht de gebruiker dan een "d" of "2" invullen, dan zou het ook gewoon werken.
Of is dit erg lastig?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan