• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost legenda komt maar op twee plaatsen in plaats van 4

• Onderwerp starter Onderwerp starter LRR
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

LRR

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2023
Hallo forum lezers,

Ik heb een paar weken geleden al eerder via dit forum hulp gezocht en gekregen. Dit was met het onderwerp "gecombineerde grafiek in en uitschakelen"
Ik gebruik Excel in combinatie met VBA om meetapparatuur aan te sturen. Bij het vorige mijn nieuwe project heeft het lid van dit forum genaamd "A Hulpje" een uitstekende oplossing gegeven. Deze oplossing gebruik ik nu weer maar heb nu zelf geprobeerd de door hem gemaakte userform genaamd frmGrafiek aan te passen. In de oude (originele) situatie konden er twee grafieken geschreven worden. In de nieuwe situatie zouden er in eerste instantie 4 grafieken geschreven moeten worden. De horizontale X-as blijft in dit geval gelijk en staat in kolom A. De data voor de Y-as staat in de kolommen B/C/d en E. Via (nog te maken ) stukje programma worden deze kolommen voorzien van data. En er komt ook nog een keuze menu of er één of twee, etc grafieken moeten worden geschreven.
Het kan dus voorkomen dat een grafiek is opgenomen in kolom B en ter vergelijking wordt een grafiek opgenomen in kolom E. Alleen deze twee worden zichtbaar in de grafiek en eventuele andere data in de twee overige kolommen moet dan niet zichtbaar zijn. De legenda van deze twee zichtbare grafieken komen van de eerste cel van kolom B en van kolom E. In deze twee cellen staat de tekst die van toepassing is voor de uitgevoerde meting en de inhoud wordt bepaalt door het nog te schrijven stukje programma. Nu komt mijn probleem:

Het lukt me om na wijziging van "frmgrafiek" om 4 grafieken te schrijven. Als ik de click button op één reeks zet dan komt er één grafiek. Tot zover alles goed. Maar het lukt mij niet om bij de legenda van alle 4 de grafieken de tekst te krijgen die in de eerste cellen van de betreffende kolommen staan.

Als ik via opmaken grafiek de gegevens selecteer en dan de 4 bovenste cellen aan wis dat staan de juiste teksten wel in de legenda. Maar één keer klikken tussen Tweede reeks en weer terug en de situatie is dat de eerste en laatste legenda de goede tekst hebben. En de legenda van kolom B en C krijgen de tekst Reeks1 en reeks2

Wie weet wat de oorzaak hiervan is al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

Bijlagen

Zo gaat het wel goed:
Code:
Private Sub ZoomGrafiek()
    With ActiveSheet.ChartObjects("Chart 4").Chart
        If chkTweedeReeks Then
            .SetSourceData Source:=Sheets("Blad1").Range(Cells(Me.txtXmin.Value, 2), Cells(Me.txtXmax.Value, 3)), PlotBy:=xlColumns
            .SetSourceData Source:=Sheets("Blad1").Range(Cells(Me.txtXmin.Value, 2), Cells(Me.txtXmax.Value, 4)), PlotBy:=xlColumns
            .SetSourceData Source:=Sheets("Blad1").Range(Cells(Me.txtXmin.Value, 2), Cells(Me.txtXmax.Value, 5)), PlotBy:=xlColumns
            On Error Resume Next
            .FullSeriesCollection(2).Name = Range("C1")
            .FullSeriesCollection(3).Name = Range("D1")
            .FullSeriesCollection(4).Name = Range("E1")
            On Error GoTo 0
        Else
            .SetSourceData Source:=Sheets("Blad1").Range(Cells(Me.txtXmin.Value, 2), Cells(Me.txtXmax.Value, 2)), PlotBy:=xlColumns
        End If
        .FullSeriesCollection(1).Name = Range("B1")
        .FullSeriesCollection(1).XValues = Range(Cells(Me.txtXmin, 1), Cells(Me.txtXmax, 1))
    End With
End Sub

Hallo Hulpje,

Bedankt voor je reactie, inderdaad werkt het nu wel goed. Ik had zelf wel verschillende dingen geprobeerd maar niets werkte goed.
Is er een verklaring voor dat dit nu wel werkt. Dezelfde commando's worden gebruikt maar alleen in een andere volgorde. Ik vraag dit om er van te leren. Verder heb ik nog een heel andere vraag:
Tijdens de experimenten om communicatie te krijgen met de meetapparatuur had ik op een gegeven moment een situatie waarop de hele kolom gevuld was met dezelfde data ook achter de komma. Maar in de grafiek stond op de Y-as meerdere keren dezelfde waarde en ook de grafiek zelf zag er "grimmig"uit terwijl de data eigenlijk op alle punten gelijk was. Je zou dus een rechte lijn verwachten. Ik stuur de oude versie van het programma mee . Hoe kan dit?

Met vriendelijke groet,

Loek

Bijlagen

Als je de SourceData van de grafiek aanpast worden ook de reeksnamen aangepast. Als je die reeksnamen na het aanpassen van de SourceData wijzigt heb je daar geen last meer van.

Excel heeft altijd gelijk, laat in kolom B eens wat meer decimalen zien, dan begrijp je direct waardoor het komt.;)

Inderdaad Excel heeft inderdaad weer gelijk. Ik had gekeken met te weinig cijfers achter de komma.
Bedankt voor je snelle reactie met vriendelijke groet,

Loek

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan