LEn en Isnull functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rommyke

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2007
Hoi ,

Heb een algemeen vraag :

In een voorbeeld programma had ik volgende code gebruikt

Code:
If IsNull(Me.CmbAfdFunctie.Value) Then

Nu gebeurde het soms dat terwijl mijn combobox leeg was hij deze toch niet als leeg zag en daardoor de verkeerde waarde nam .

daarom heb ik deze vervangen door
Code:
If Len(Me.CmbAfdFunctie & "") = 0 Then

Hoe komt het dat in eerste code mijn combobox niet altijd waarde null krijgt daar deze toch leeg is en wat is het verschil met het tweede ?

Bedankt

Groeten romain

Hoi ,

Heb een algemeen vraag :

In een voorbeeld programma had ik volgende code gebruikt

Code:
If IsNull(Me.CmbAfdFunctie.Value) Then

Nu gebeurde het soms dat terwijl mijn combobox leeg was hij deze toch niet als leeg zag en daardoor de verkeerde waarde nam .

daarom heb ik deze vervangen door
Code:
If Len(Me.CmbAfdFunctie & "") = 0 Then

Hoe komt het dat in eerste code mijn combobox niet altijd waarde null krijgt daar deze toch leeg is en wat is het verschil met het tweede ?

Bedankt

Groeten romain

In het eerste geval test je op de waarde NULL. Het kan zijn dat hje combobox gevuld is met een lege string: "" In dat geval geeft de eerste een verkeerd resultaat. de property Value is default.
In het tweede geval converteer je impliciet de waarde Null naar een lege string die je vervolgens test of die leeg is. zo deed ik dat vroeger ook. Tot ik de functie Nz() ontdekte.
De volgende code is sneller en volledig:
Code:
If Len(Nz(Me.CmbAfdFunctie.Value)) = 0 Then

Ik heb eens een third party control gehad die ook .Value als default had maar een pointer naar de control doorgaf i.p.v. de waarde. Dat gaf erg onberekenbare resultaten. In een eerder bericht van mij heb ik dat al uitgelegd.

Enjoy!

Hoi guus bedankt voor de uitleg

Code:
If Len(Nz(Me.CmbAfdFunctie.Value)) = 0 Then

Ik heb eens een third party control gehad die ook .Value als default had maar een pointer naar de control doorgaf i.p.v. de waarde. Dat gaf erg onberekenbare resultaten. In een eerder bericht van mij heb ik dat al uitgelegd.

was tussen u en Tardis , heb ik toen gelezen ja.

Groetjes romain

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan