Lenovo R61 beveiligd tegen wissen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Op mijn Lenovo R61 staat Windows 7 en daar heb ik ooit Suse Gnome cd-versie bijgezet als dual boot. Die wil ik upgraden met de volledige dvd-versie maar tijdens upgraden krijg ik een foutmelding en gaat het niet verder. Vervolgens besloten W7 en de cd-Suse helemaal te verwijderen met Dban (heb ik vaker op andere machines gebruikt om met een schone schijf te beginnen). Maar Dban doet het tot mijn verbazing niet en stopt. Ook de harddisk-format opties van Suse en van W7 doen het niet. Als alternatief getracht de dvd-Suse als 'nieuw' te installeren in de verwachting de keuze te krijgen 'hele schijf gebruiken' (net als bij Ubuntu). Maar ook die optie krijg ik niet. Wel optie om naast W7 en de cd-Suse te installeren. Kortom: ik kan er wel iets bij installeren, maar niets verwijderen of upgraden. Nooit meegemaakt. Heeft Lenovo/IBM misschien een (instelbare) beveiliging om verwijderen te blokkeren?
Overigens ben ik geen deskundige die in biossen kan sleutelen of met opdrachtregels kan werken.

Is er in de BIOS een anti-virus optie? Indien ja en ingeschakeld zet die eens uit.

Hoe kom ik in de bios? Vanuit het opstarten van W7 of Suse? Vanuit W2000 weet ik dat het via Ctr-Alt-S gaat, verder geen ervaring mee.
Overigens heb ik net een identieke R61 met W7 en cd-Suse geprobeerd en die geeft hetzelfde probleem.
Ik hoorde dat IBM/Lenovo mogelijk specifieke eigen instellingen heeft via de ThinkVantage knop, maar daar heb ik geen informatie over.

Laatst bewerkt:
De BIOS kom je in voordat je überhaupt in windows bent. meestal is het <del> <f1> of <f2> indrukken net na het opstarten.

edit, handleiding zegt F1

Laatst bewerkt:
Via F1-Bios in Security heb ik de volgende opties:
Password
Fingerprint
Security chip
Bios update option
Memory protection
I/O port access

De security chip is: niet actief / ineffective

Laatst bewerkt:
kijk ook even in de andere menus zoals "config". Ik weet ook niet wat "memory protection" doet. Laptops zijn vaak erg specifiek en een stuk ingewikkelder dan desktops voor dit soort problemen.

In het configuratiescherm van W7 en in suse heb ik ook al zitten grasduinen of en hoe ik een besturingssysteem kan verwijderen of aanpassen, maar zonder succes. Heb ooit per ongeluk een Windows OS verwijderd door de 'format' optie, maar dat werkt op deze laptops dus niet, net als Dban wat normaal je schijf volledig wist.
Heb net weer getracht de nieuwe Suse te installeren en kom dan in scherm 'Aangepaste partitionering'. Vraag me af wat er gebeurt als ik hier alle partities verwijder. Als verwijderen daar wel lukt, heb ik dan een schone schijf om daarin nieuwe partities te maken of verziek ik dan alles.

Ik zou eerst een partitie maken en dan pas de andere verwijderen voor de zekerheid,
daarna kun je hem altijd nog uitbreiden/vergroten...
success

Heb je trouwens de 32 of 64 bits versie van windows 7?
Want bij de 64 bits versie is een van de eisen minimaal 2GB RAM,
en op die laptop zit standaart 1 GB RAM...

Laatst bewerkt:
Ik heb de 32 bits en de laptop heeft 2G ram. Dat zou dus geen probleem zijn. Ik heb de dvd versie van Suse opgestart als 'installeren' en kwam toen bij partities aanmaken. Daar heb ik alle bestaande partities verwijderd (blijkbaar de enige manier om de andere Os-sen kwijt te raken) en toen kon ik inderdaad nieuwe aanmaken. Maar ik kon niet de door mij gewenste gangbare waarden instellen (de maximale beschikbare ruimte zou te weinig zijn - onzin met een lege schijf van 120G!). Uiteindelijk werkte Suse wel, maar de opstart was traag met aan en uit schakelende schermen en ook uit slaapstand komen ging niet lekker en toen was ik het zat. Heb vervolgens mijn Ubuntu 10.4 installatie-cd door beide laptops gehaald en dat installeerde perfect (gewoon de vraag 'wilt u de hele schijf gebruiken?' en dan werden de andere Os-sen probleemloos verwijderd). Ik hou het voorlopig maar weer bij Ubuntu. Is qua installatie voor een leek toch gebruiksvriendelijker. Bedankt voor alle hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan