Haai, Er kan bloatware meegeleverd zijn. Onderzoek met
AutoRuns wat er allemaal opstart. Het nut van, voor jou onbekende, programma's is meestal bij de eerste zoekresultaten van Google te vinden. Zie eerst maar af van updater en driver zoek programma's alsook allerlei browser toevoegingen waar je niet om gevraagd hebt.
Een virusscanner is misschien niet jouw keuze. Deze kan scans op de achtergrond uitvoeren en de computer heel erg vertragen en doen vastlopen.
De driver van de grafische kaart moet de juiste zijn of de computer draait op halve kracht. Dit herken je duidelijk aan het al dan niet soepel schuiven van vensters en scrollen van pagina's.
Hoe het bij Windows 8 heet dat weet ik niet maar Indexeren van Schijfstations voor Snellere Zoekacties kan beter uitgeschakeld staan. Andere programma's kunnen ook indexeren, bijvoorbeeld telkens scannen wat voor afbeeldingen er op de schijven staan. Daarnaast kunnen grotere programmapakketten alvast hun core gaan laden om daarna sneller op te starten, voor de gemiddelde gebruiker is dat niet nodig.
Bij Apparaatbeheer kan je kijken of er meldingen zijn (uitroeptekens of kruizen in andere Windows versies) van ongeschikte drivers.
Bij Windows Update kijken of alle updates worden gedownload en geïnstalleerd. Desnoods het updaten even handmatig en op verzoek doen.
In Taakbeheer is er soms een proces te zien wat piekt.
Controleer logboeken en kijk of bepaalde services niet willen laden. Probeer dit op te lossen door die op aan te zetten.
Na deze checks en bij voldoende systeem specificaties zal de laptop geruild moeten worden ben ik bang. Je hebt naar mijn mening dan alles gedaan wat je kon en wat voor handen ligt om zelf te gaan onderzoeken. Cheers