Lenovo sloom sinds aankoop.

Status
Niet open voor verdere reacties.

AwesomeGuy

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2014
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem namelijk mijn Lenovo IdeaPad Y50-70 is vreselijk sloom en loopt vaak enkele seconden vast.

De specificaties:
-Intel Core i7-4720HQ 2,5 GHz
- 8 gb werkgeheugen
- Geforce GTX 960m
- 1 tb sshd
- Windows 8.1

Ik doe de opleiding Mediavormgever en bij Adobe programma's duurt het een eeuwigheid voordat ik aan de slag kan.

Kan iemand mij helpen?

Laatst bewerkt:
Als dit sinds de aankoop is, dan kun je je afvragen of het bios op de juiste wijze is geconfigureerd en / of voor alle hardware de juiste drivers zijn geïnstalleerd.
Daarnaast is het natuurlijk de vraag of de machine echt vanaf moment 0 (dat je 'm uitpakte) traag is, of dat het kwam nadat je je eerste eigen progjes erop zette.
Er kunnen namelijk persoonlijke progjes zijn die door de manier van opstarten min of meer tegelijk met / kort na Windows worden opgestart en als daar 'iets' mee is en / of het zijn er veel, dan kan het systeem traag worden.

Als de machine vanaf het moment van uitpakken traag was én apparaatbeheer vertoont geen uitroeptekens dan denk ik dat je even contact op moet nemen met de helpdesk van Lenovo. Ontstond het probleem nadat je begonnen bent met de installatie van eigen progjes, tja dan, wordt het lastiger om hiervandaan een oorzaak aan te wijzen.

Doe vooral ook even een geheugentest met memtest, want het zou zo maar kunnen dat fabrieksmatig een (bijna) defect geheugenreepje in het systeem terecht is gekomen.

Laatst bewerkt:
Haai, Er kan bloatware meegeleverd zijn. Onderzoek met AutoRuns wat er allemaal opstart. Het nut van, voor jou onbekende, programma's is meestal bij de eerste zoekresultaten van Google te vinden. Zie eerst maar af van updater en driver zoek programma's alsook allerlei browser toevoegingen waar je niet om gevraagd hebt.

Een virusscanner is misschien niet jouw keuze. Deze kan scans op de achtergrond uitvoeren en de computer heel erg vertragen en doen vastlopen.

De driver van de grafische kaart moet de juiste zijn of de computer draait op halve kracht. Dit herken je duidelijk aan het al dan niet soepel schuiven van vensters en scrollen van pagina's.

Hoe het bij Windows 8 heet dat weet ik niet maar Indexeren van Schijfstations voor Snellere Zoekacties kan beter uitgeschakeld staan. Andere programma's kunnen ook indexeren, bijvoorbeeld telkens scannen wat voor afbeeldingen er op de schijven staan. Daarnaast kunnen grotere programmapakketten alvast hun core gaan laden om daarna sneller op te starten, voor de gemiddelde gebruiker is dat niet nodig.

Bij Apparaatbeheer kan je kijken of er meldingen zijn (uitroeptekens of kruizen in andere Windows versies) van ongeschikte drivers.

Bij Windows Update kijken of alle updates worden gedownload en geïnstalleerd. Desnoods het updaten even handmatig en op verzoek doen.

In Taakbeheer is er soms een proces te zien wat piekt.

Controleer logboeken en kijk of bepaalde services niet willen laden. Probeer dit op te lossen door die op aan te zetten.

Na deze checks en bij voldoende systeem specificaties zal de laptop geruild moeten worden ben ik bang. Je hebt naar mijn mening dan alles gedaan wat je kon en wat voor handen ligt om zelf te gaan onderzoeken. Cheers

@gast0225 Toen ik hem voor het eerst opstartte stond er veel Lenovo prut op (bloatware). Mijn eerste programma die ik op de laptop heb gezet was Chrome en met een ''schone'' laptop was chrome al sloom. En het rare is, ik heb een desktop computer met bijna de zelfde specificaties en daar is alles veel sneller op. Maar ik contacteer de webshop wel waar ik hem heb gekocht.

Laatst bewerkt:
Ik zou er eens een anti-malware ( MBAM ) overheen laten lopen want Chrome kent nogal wat rondzwervende malafide extensies die malware aantrekken als een magneet..

@alfred

-Er starten alleen dingen op die ik wil.
- Virusscanner: Check
-Update grafische kaart: check
-Indexeren schijfstation: Kon ik niet vinden
-Apparaat beheer: Check geen meldingen
-Windows update: check
-In taakbeheer piekt alleen dingen waarmee ik bezig ben (Photoshop, After effects, etc)
-In de logboeken kon ik ook niks vinden :(

Laatst bewerkt:
Dan is er nog altijd de kans dat in het bios de zaak niet helemaal goed voor de in de machine zittende hardware is geconfigureerd. Ik denk dat je Lenovo zal moeten bellen, want ik denk niet dat een medewerker van de webshop (al heeft 'ie voldoende technische kennis) van elke door hun te verkopen machine weet wat de beste (juiste) biosinstellingen zijn. Veel verder dan : defaults instellen zal 'ie ook niet komen denk ik.

Je kunt overigens nog wel een aardig testje doen : maak van alle biosschermen een digitaal fotootje en activeer daarna in het bios de defaults. Wat doet de machine qua snelheid nu? Aan de hand van de fotootjes kun je (desgewenst.........?) de door Lenovo ingestelde waardes weer instellen / herstellen.

Laatst bewerkt:
Indexeer opties in Windows 8: http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows7/change-advanced-indexing-options

Jammer dat we er zo niet uit komen. Scant de virusscanner niet op de achtergrond?

Geen programma's die je niet wilt is in principe iets anders. Ik heb een keer een geluidsstuurprogramma gehad dat voor veel vertraging zorgde terwijl ik zonder dat stuurprogramma ook geluid had.

Ik denk dat bij jou een Power Manager te vinden is en je zou moeten controleren of die in Power Saving Mode staat. Het is wel erg voor de hand liggend maar wie weet.

Alvast bedankt iedereen voor het reageren maar het probleem heeft zich uitgebreid, namelijk: bluescreen :0 en niet een keer maar vandaag al 5x.
Met de error code: kernel_security_check_failure

En er is nog iets raars want mijn disk is steeds 100% in gebruik.

Eigenlijk zijn wel alle door ons genoemde opties hier terug te vinden, maar welke is bij jou van toepassing...........?

......en probeer het eens (defragmenteren hoeft dacht ik niet bij SSD schijven).
Sterker nog : vooral NIET doen bij SSD schijven.

Laatst bewerkt:
Staat er soms Trusteer Rapport op?
Ik heb vele malen meegemaakt dat Trusteer Rapport de pc heeeeel traag maakt.

@gast0225 Nee allebei de harddisks zitten nog lang niet vol.

@srpchulp Heb het gedownload en hij doet het, het enige wat vaak voorkomt is Chrome

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan