Lenovo X61 wordt te heet en slaat dan af

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Mijn laptop Lenovo X61 met W8.1 64bit gaat na enige tijd gebruik ineens uit. Het blijkt dat hij knap heet wordt en de fan hoor je dan ook flink werken. Speedfan geinstalleerd en toen hij een kwartier aan stond zonder dat er op werd gewerkt, kreeg ik de volgende waarden:
HD 31C
T1 83
T2 84
Core 0
Core 1
Ram gebruik was op dat moment 37% en CPU 55%

Bij CPU gebruik 2% waren T1 en T2 45C.

Heb net op YouTube een concertje gekeken en toen waren T1 en T2 bijna meteen rond de 73C. Na een half uur wa dat rond de 90C.

Vervolgens de laptop opengemaakt. Als ik op/in de fan kijk en in de koelsleuven aan de buitenkant van de behuizing zie ik nauwelijks stof en geen stofophopingen. Er loopt ook niets aan. Toch maar even met de stofzuiger boven de fan en voor de koelsleuven geweest en de fan draait dan geruisloos als een tierelier. Dat heeft het probleem echter niet opgelost. De laptop werkt verder perfect. Wat kan dat zijn?

Indien de heatpipe(s) niet zo heet wordt, geopend controleren, zou je nog de thermal pads kunnen vervangen door warmtegeleidende pasta, of een notebookcooler aanschaffen.

Heb onlangs de pasta laten vervangen (de x61 moet daarvoor praktisch volledig uit elkaar). Hij was intern stofvrij en er waren geen vreemde zaken waarneembaar. Hij draait als een zonnetje, maar de temperatuur zat tijdens downloaden en installeren van Window Updates (waren er inmiddels 39) gemiddeld rond de 50-60 graden met soms een kort uitschietertje richting 70. Dat is wel beter dan voorheen toen hij in rust al naar 80-90+ schoot, maar is toch hoger t.o.v. van mijn (nog oudere) Lenovo X60s en mijn R61. Alleen tijdens Schijfopruiming > Opschonen Systeembestanden ging hij naar 90 en schakelde zichzelf toen uit. Ik heb begrepen dat als je op een laptop werkt terwijl de accu wordt opgeladen de temperatuur hoger is dan zonder opladen, dus dat doe ik niet meer (maar volgens mij maakte het niets uit).
Vraag: is die hoge temperatuur normaal voor een Thinkpad X61 of zie ik een andere veroorzaker over het hoofd?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan