lens

Status
Niet open voor verdere reacties.

NLj0rd1

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2009
ik heb een probleem.

mijn ouders willen van me broer en mij foto's maken van ons dansen maar dit gaat erg lastig door de licht omstandig heden.

hierdoor zoeken wij een lens (niet te duur) die geschikt is. het is erg belangrijk dat de lens goed fotografeert in een donkere ruimte met licht gekleurde rode lampen rondom de dans vloer en boven de dansvloer.verlichting.jpg

het maakt het extra lastig omdat wij niet zo'n goede kennis hebben over alle Lensen die geschikt zijn voor de Sony A500.

momenteel fotograferen wij met de standaard geleverde lens 15-55mm.
we gebruiken ook de standaard flitser die op het toestel zit.

ik hoop dat mijn vraag voldoende uitgelegd is en dat iemand mij verder kan helpen.

Vaak is het niet de lens die de problemen geeft, maar de gebruikte instellingen op je fototoestel. Zou zo zeggen, speel eens met de diverse instellingen die je toestel heeft, dan zul je je eigen verbazen over welke mogelijkheden een standaard kit je kan brengen .. (Dus even je toestel in de 'P' stand zetten) ..

Dan zul je een licht gevoleiger lens moeten hebben, welke duur zijn. (F1.8 of F2.8) Deze lensen kunnen met minder licht opbrengst toch goede foto's maken. Tevens zal het ook van de flitser afhangen. De standaard flitser zal niet voldoende zijn.

Laatst bewerkt:
oke, ik zal dan even gaan googlen voor een lens waar die waarde f1.8/f2,8 bij staat. als jullie nog een tip heb voor een lens hoor ik dat graag.

alvast heel erg bedankt.

Hey,

Je Sony A500 kan tot ISO 12800 dit moet toch voldoende zijn om aan een aanvaardbare sluitersnelheid opnamen te kunnen maken zelfs met een kitlens.
Wens je te investeren in beter glas, moet je er rekening mee houden dat je diep in de geldbeugel zal mogen tasten. Ik geef enkele voorbeelden van Sigma, omdat ik zelf met deze lenzen werk op mijn Canon. (prijzen van www.fotokonijnenberg.nl)

De goedkope :
Sigma 18-200 f3.5-6.3 à 250€ (geen perfecte lens je zal moeten leven met de compromissen prijs/kwaliteit)

Misschien wel wat je nodig hebt :
Sigma 18-250 f3.5-6.3 à 550€ (met optische stabilisatie, eveneens compromis kwaliteit/optische range) De optische stabilisatie geeft je 2 à 3 stops extra (vooral bij f6.3 nodig).

De topklasse :
Sigma 70-200 2.8 a 900€ haarscherp bvb voor langere afstand geen OS !!

Bij het fotograferen moet je met twee dingen rekening houden :
- De sluitersnelheid moet hoger zijn dan 1/brandpuntsafstnd van je lens bvb fotografeer je op 200mm dan moet je sluitersnelheid groter of gelijk zijn aan 1/200 sec
dit om bewegings onscherpte te voorkomen (de fotograaf die beweegt) Ga je lager dan zal een statief een oplossing bieden (OS geeft 2 à 3 stops extra)
- Je camera is een cropcamera, wat inhoudt dat je je mm'ers met 1,6 moet vermenigvuldigen... een 200mm wordt een 320mm => sluitersnelheid >1/320 sec !!!

Om te flitsen gebruik je best een opzet flitser, deze zal je enkel kunnen gebruiken kortbij (enkele meters) is het plafond wit dan flits je best indirect, je gebruikt het plafond als reflector voor je flitslicht.
De beste resultaten krijg je op de M stand... wat experimenteren zal wel nodig zijn :-) Shutter priority kan ook nog, maar P zou ik afraden omdat je dan geen controle hebt op je sluitersnelheid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan