Leren Programmeren //Welke Taal?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jilles16

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2010
Berichten
25
hallo iedereen, ik wil graag leren programmeren

Ik kan HTML, CSS, en ik snap de php syntax, maar ik kan geen scripts in php schrijven zegmaar (maar ik snap hp wel)

Nu programmeer ik al 2 weekjes in delphi, en het gaat redelijk. maar er zijn totaal geen tutorials op internet voor delphi, dus dacht ik aan C / C# / C++

verder ben ik 16, maar niet dom, ik leer héél snel als ik me ervoor intereseer, en het leuk vind natuurlijk. ook ben ik snel gemotiveerd als ik een klein beetje resultaat zie.

Ik ben bereid boeken te kopen enzo als dat nodig is, maarja ik zie veel tutorials op internet van C(# en ++) maar ik ben meer van het leren door doen.

Met vriendelijke groet
-Jilles

(ik heb geen moeite om €2000 uit te geven voor bijv een compiler, dus geld speelt geen rol)
 
om het makkelijk te leren kan je VB(viaualbasic) nemen veel voor op internet te vinden
wil je uit gebreider??? ga dan voor c++,compiler zitten er al bij hoor:eek:
 
nfg

ik zou jezelf eerst een doel stellen "leren programmeren'' is zo vaag! doe iets als een programma voor... maken ofzo. als je een doel hebt is het makkelijker om iets te behalen!
 
danku heren,

maar, volgens mij is de vb syntax totaal NIET zoals de C syntax
en leren programmeren is gewoon programma's kunnen maken ;p
van Tijdslot software voor kinderen tot een programma dat het licht aandoet als ik binnen kom :p

dus wat raden jullie mij aan (A)

(met snel resultaat bedoel ik niet, 2 weken intensief leren om dan vervolgens een hello word programma te maken :p maar het hoeft ook niet zo te zijn dat ik binnen een maand een epic programma kan maken :p)
 
Om goed in Delphi te programmeren moet je Pascal kennen, sorry als dat een open deur is. Daar zou je wat over kunnen gaan lezen. Lazarus is een open source gratis te downloaden Delphi-achtige applicatie; het werkt allemaal niet 100%, maar goed genoeg om in elk geval te kunnen ontdekken of de taal je wel ligt - ik ben bijvoorbeeld allergisch voor de schrijfwijzen in C/C++ en aanverwanten, als jij dat met Pascal hebt, is het zonde om veel geld neer te tellen om dat te ontdekken.
Bedenk verder dat het programmeren met programma's zoals Delphi uit twee los van elkaar staande processen bestaat: het ene is het analyseren van het programmeerprobleem, het maken van een stroomdiagram en het vertalen daarvan in code (zo heb ik het ooit geleerd, maar nooit zelf gedaan, kost te veel tijd, met als gevolg dat het debuggen weer meer tijd kost) en als tweede het je wezenloos zoeken om ervoor te zorgen dat de componenten die je in de grafische interface gebruikt doen wat ze moeten doen.
En eh, veel succes!
 
Laatst bewerkt:
@Floris

Ik heb Embarcadero Delphi 2010 en Delphi 7
Ik ken de delphi omgeving redelijk nu :)

maarja ik wil echt GOED worden in een taal en niet achteraf denken:
had ik maar C# geleerd

-Jilles
 
C is natuurlijk een zeer krachtige en elegante taal, echter ook erg moeilijk om mee te beginnen. Een zelf studie C is nog moeilijker. Maar je krijgt er wat voor terug, C's syntaxis en technieken zie je bijvoorbeeld erg veel terug in andere programmeertalen.

Ik kan niet inschatten op welk niveau jij zit, en hoe veel tijd en energie je er in wilt steken of wat je doeleinden zijn. Je zou wel The C programming language kunnen kopen, en daar de opgaven uit maken (geweldig boek!). Maar toch raad ik je dat niet aan. Begin gewoon met PHP/Perl. Als dat allemaal goed lukt kun je altijd nog C leren :).

Ben zelf slechts 14 overigens.

Ik hoop je een beetje op weg geholpen te hebben.

Groeten,
Jori.


PS.
Bedenk overigens dat het maanden duurt voor je een nuttig C programma kan schrijven. Als je snel resultaat wilt kun je beter PHP gaan leren (zie bijvoorbeeld www.villgrow.nl, een spel gemaakt in PHP).
 
Laatst bewerkt:
Je geeft duidelijk aan dat je wilt leren programmeren. Dit is wat anders als een programmeertaal leren.

Ik zou een wat makkelijker te leren taal kiezen zoals C#, Python of Pascal. Zodat je je kunt concentreren op het oplossen van een probleem, in plaats van lang uit te vogelen hoe een bepaalde taal in elkaar steekt.

Als je dan de basis van je programmeertaal doorhebt, leg jezelf dan een projectje voor en werk dat uit (pak het niet meteen te groots aan ^^). Je leert programmeren vooral door het te doen.
 
Ik zou ook doorgaan met Delphi. Je leert daar makkelijker van gestructureerd te werk te gaan en er is een strenge controle op de syntaxis, waardoor anders moeilijk op te sporen fouten snel aan het licht komen. Pascal is gewoon veiliger dan C (en afgeleiden). En Delphi heeft zo'n beetje alles wat C ook heeft, tenslotte is de GUI van C++ Builder van Borland met Delphi gemaakt. Er moet een reden zijn waarom ze daar eerst voor en in Pascal en pas later voor C een goede GUI hebben gemaakt.
Nadeel is wel dat als je met projecten mee wil doen, je vaker C dan Delphi nodig hebt, dus je komt wat alleen te staan.
 
Ik zou C++ kiezen, ik ben zelf ongeveer een jaar bezig. Toen ik begon kon ik ook alleen maar html/css. Toch kon ik na een paar weken al wat programma's schrijven. Het is niet moeilijk om de basis te leren. Als ik jou was zou ik c++ zeker uitproberen maar je moet zelf kijken wat jou het best ligt.
 
Beste Victoryus,

Welkom op Helpmij :thumb:

Deze vraag heeft in oktober 2010 voor het laatst een reactie gehad, de kans dat deze vraag nog actueel is lijkt mij dan ook vrij klein.

Gelieve bij het reageren op een vraag naar de datum van de laatste reactie kijken.

Alvast bedankt ;)

Stefan (Tha Devil)
Moderator Helpmij.nl
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan