Leren programmeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

ComputerNerd268

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2014
k ben 18 jaar en volg op dit moment een hbo studie. Ik heb best wat belangstelling voor computers, hardware, software en alles wat daar tussen in zit. Misschien zoveel dat ik daar later wat wil mee gaan doen qua baan.

Nu zat ik te denken om gewoon te beginnen met het leren van programmeren, aangezien ik er dus misschien een bijbaan zou willen richting programmeren, maar helaas heb ik 0,0 kennis.

Welk doel heb ik? Ik heb als doel om freelance programmeur te worden naast mijn studie

Welke talen (op volgorde) zou ik moeten beginnen met leren en wat zijn goede resources? Ik heb het liefst resources/leermiddelen, waarbij ik geen boeken hoef aan te schaffen. Want ik vind het lezen van boeken vreselijk saai.. (buiten mijn studie om)

Ik vind web development enorm leuk, evenals android app development, game development en software development.

Ik was al begonnen met het leren van web development, maar ik begin het gevoel te krijgen alsof het een dode pad is, aangezien het lijkt alsof het aan het uitsterven is. Er zijn namelijk al steeds meer en meer kant en klare middelen (CMS etc.) en er wordt minder waarde gehecht aan websites (zover ik denk).

Ben een beetje radeloos met welke talen ik dus zou moeten leren om een freelancer te kunnen worden en welke websites/resources online ik moet gebruiken! Ik had thenewboston gevonden als resource, maar ik weet niet in hoeverre dat betrouwbaar is en in hoeverre het kloppend is waardoor ik de taal ook echt leer: https://buckysroom.org/videos.php

Alvast bedankt

Ik zou beginnen met HTML/CSS/JavaScript. Ook al zijn het geen echte programmeertalen. Daarna kun je kijken naar welke type applicaties wil ik gaan. Webapps of programma's die standalone werken op een PC. Als je voor het web gaat, zou ik met Dart (www.dartlang.org) beginnen, en daarna naar PHP en Java gaan. Als je voor de PC kant kiest zou ik beginnen met Python(www.python.org) . Makkelijk, snel en een future-proof taal. Daarna gewoon stapje voor stapje een moeilijkere programmeertaal. Na python dus bijv. Java -> C# -> C++

Ik zou beginnen met HTML/CSS/JavaScript. Ook al zijn het geen echte programmeertalen. Daarna kun je kijken naar welke type applicaties wil ik gaan. Webapps of programma's die standalone werken op een PC. Als je voor het web gaat, zou ik met Dart (www.dartlang.org) beginnen, en daarna naar PHP en Java gaan. Als je voor de PC kant kiest zou ik beginnen met Python(www.python.org) . Makkelijk, snel en een future-proof taal. Daarna gewoon stapje voor stapje een moeilijkere programmeertaal. Na python dus bijv. Java -> C# -> C++

Is phyton echt zo goed? Waarvoor dient Phyton dan? Web development, software development ?

Zijn de video tutorials hier goed? https://buckysroom.org/videos.php

Phyton bijvoorbeeld heeft maar 22 videos ofzo..?

Nee ik zou proberen op codecademy.com Ik heb daar ook python geleerd. En ja python is best goed. De interpreter komt op steeds meer apparaten te staan, echt een toekomsttaal dus!

Goedendag,

Bedenk eerst eens welke richting u heen wilt gaan,
is het webdesign, mobile development, game development, software development?

Als u dit bedacht heeft kunt u verder gaan kijken.
Voor bijvoorbeeld webdesign kunt u beginnen met HTML + CSS, dit zijn geen echte programmeer talen, maar wel het minimaal benodigde voor een website.
Vervolgens kunt u kijken naar JavaScript, dit is een beginner programmeertaal wat opzich eenvoudig te leren valt.
Daarna kunt u overstappen naar JQuery, JQuery is in JavaScript gemaakt, en je gebruik in principe ook JavaScript
Echter maakt JQuery sommige dingen makkelijker, waardoor het minder tijd kost om te programmeren en je project sneller af is.

Vervolgens kunt u kijken naar PHP + MySQL, PHP is een echte programmeertaal, dat wel enige tijd nodig heeft om te leren. MySQL is een database, wat je nodig heb om gegevens op te slaan.

Voor mobile development, kunt u als "beginner" het beste HTML5 gebruiken. Indien u hier verder in wilt moet u Java leren.
Let op Java duurt jaren voordat u het echt onder de knie heb. Java en JavaScript zijn niet het zelfde, ze hebben ook niks met elkaar te maken.

Voor software development kunt u het best beginnen met visual basic of python deze talen zijn echt basis, daarna kunt u kijken naar C# (C-Sharp), een taal wat te vergelijken valt met Java, maar een andere Syntax heeft. Als u dan nog verder wilt kunt u kijken naar C++. Deze code is echt die hard.

Voor game development, kunt u kijken naar game maker. Waar de naam van het programma het al aangeeft "Game Maker", dit is echt een basis van games. Er worden leuke spellen in gemaakt, maar die zien er niet echt fantastisch (op enkele spellen na) uit. Ook kunt u kijken naar unity. Dit is ook een soort Game Maker, voor geadvanceerde gebruikers. In deze taal moet je ook met een programmeertaal werken zoals JavaScript, C# (C-Sharp) of BOO. Met Unity kan je 3D games maken en ook 2D games.
Let wel op natuurlijk dat wanneer u een 3D game wilt maken, u verstand moet hebben van 3D modelling (objecten maken in 3D met bijvoorbeeld, 3DS max, blender, maya)
Als u verder wilt gaan kunt u ook voor visual C#. XNA downloaden dit is een framework om games mee te maken.
Daarna kunt u kijken naar C++, maar zoals ik al eerder heb aangegeven is dit een moeilijke taal om te leren.

Let op, programmeren vraagt sowieso al als eis dat wiskunde een vak is waar u hoog score, en tijdens het programmeren leert u altijd dingen erbij.
Ook is het handig om een refference erbij te houden voor als u het even niet meer weet.

m.v.g, John

Ik moet John93 100% gelijk geven wanneer hij zegt
Bedenk eerst eens welke richting u heen wilt gaan,
Wanneer je de wetenschappelijke toer op wil moet je zeker eens naar LabVIEW van National Instruments kijken.
De controls, vooral grafieken, die je daar hebt heb ik nog nergens anders gezien!
Met "wetenschappelijke toer" bedoel ik data acquisitie, allerlei wiskundige verwerkingen op die data (Fourier, Wavelet, non-linear equations, ... ... ...), applicatie voor labo instrumenten (GPIB bus) enz enz allemaal in één pakket.
30 dagen vrij evaluatie :)
daarna kassa :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan