• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lesrooster koppelen aan tijdtabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rolies

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2005
Ik ben bezig een lesrooster op te stellen, met daarbij een tijdtabel, waarin de totaal tijd per vak wordt weergegeven. Het programma bestaat uit twee mappen: 'Rooster' en 'Tijdtabel'. Voorbeeld van 'Rooster':
Maandag
8:30- 8:45 Kringgesprek
8:45- 9:30 Rekenen
9:30-10:15 Lezen
10:15-10:30 Pauze
10:30-11:30 Aardrijkskunde
11:30-12:00 Muziek
13:00-14:00 Handvaardheid
14:00-15:00 Gymnastiek

Dinsdag
8:30- 8:45 Kringgesprek
8:45- 9:45 Taal
enzovoort

De begintijd staat in A1, de eindtijd in B1. In de verborgen C-kolom staat 'B1-A1' en in de D-kolom staan de vakken vermeld.

Voorbeeld 'Tijdtabel':
Lichamelijke vorming:
- gymnastiek 2:00
- zwemmen 1:30

Nederlandse taal:
- taal 5:30
- lezen 3:30
- spelling 2:45
- schrijven 1:30 enzovoort

Totaal uren per week: 24:45
Het lukt mij niet om in map 'Tijdtabel' een handige formule samen te stellen dat ervoor zorgt dat de totaal tijd per vak berekend wordt en op de juiste plaats wordt weergegeven.
Wie kan mij hierbij helpen?
Alvast bedankt!!

Laatst bewerkt:
Rolies,

De cel(len) waarin een som staat moet je de volgende
celeigenschap geven.

[uu]:mm

Beste Luc,

Dat heb ik gedaan en dat werkt prima. Het gaat mij om de vraag welke formule is nodig om de totale lestijden uit de map 'Rooster'van bijvoorbeeld het vak rekenen in de map 'Tijdtabel' op de juiste plaats te krijgen!
Ik merk nu ook dat het niet gelukt is het voorbeeld bestand toe te voegen. Een nieuwe poging!

Bijlagen

Hoi Rolies,

Het lukt met Somproduct, altijd gezegd dat het een fantastische functie is :D :

=SOMPRODUCT(($B$5:$B$99-$A$5:$A$99)*($D$5:$D$99=G1))

Mijn omschrijving van de vakken staan in G1:G10. Kolom C heb je niet nodig.

Fantastische functie, maar op de een of andere manier (moet een logische verklaring voor zijn) werkt ie niet goed.
Wel werkt:
Tijdtabel!E8: =SOM(ALS(ISLEEG('Rooster OB'!$E$7:$E$99);0;('Rooster OB'!$B$7:$B$99-'Rooster OB'!$A$7:$A$99))*(KLEINE.LETTERS('Rooster OB'!$E$7:$E$99)=DEEL($A8;4;99)))
Invoeren als matrix-formule (Shift & Ctrl & Enter tegelijk indrukken voor invoeren formule)

Je zult zien dat niet alles goe uitgerekend wordt, maar dat is de schuld van niet gelijke omschrijvingen op de 2 werkbladen.

Jeroen

Laatst bewerkt:
Beste Jeroen,

Bedankt voor je reactie. Ik ga het uitproberen. Als het me niet lukt, meld ik me weer!

Groet,

Roel

Jeroen,

Bedankt voor de geweldige formule!. Het lukt als ik inderdaad in beide werkbladen dezelfde omschrijvingen handhaaf.
Hoe de formule werkt heb ik nog niet helemaal kunnen achterhalen...

Hoi Roel,

Eigenlijk staat er niet meer dan deze formule:
=ALS(ISLEEG('Rooster OB'!$E$7;0;('Rooster OB'!$B$7-'Rooster OB'!$A$7)*(KLEINE.LETTERS('Rooster OB'!$E$7)=DEEL($A8;4;99))) maar dan van regel 7 t/m 99.

Als E7 leeg is 0 en anders het verschil tussen A7 en B7 en at vermenigvuldigen met 1 (WAAR) als E7 gelijk is aan A8 van de tijdtabel. Kleine letters en Deel gebruik ik alleen om beide omschrijvingen gelijk te maken.

Het resultaat alle regels waarvoor de bovenstaande vergelijking waar is.

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan