• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

letter en getal plus 1

Status
Niet open voor verdere reacties.

otmar

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2009
ik heb een lijstje met codes
elke code begint met een c
dan volgt een 10
en dan begint de automatische nummering

c10001
c10002

nu ben ik op zoek naar de formule die kan berekenen wat de eerst volgende code is.

Bijlagen

Probeer eens de volgende formule, als matrix-formule invoeren (dus met CTRL+SHIFT+ENTER):

="c10"&TEKST((WAARDE(RECHTS(INDEX(A1:A150;MAX((ISTEKST(A1:A150))*(RIJ(A1:A150))));3))+1);"000")

bedankt thoralf! de formule werkt maar...
ik heb vergeten te zeggen dat de boekingscodes door elkaar staan

dus
c10001
c10002
d10001
d10002

hoe kan ik uitrekenen wat het eerste c nummer is en wat het eerste d nummer?

Laatst bewerkt:
Hallo Otmar,

Bijgaand de aanvulling.
Je moet er wel bij bedenken dat de formule is gebaseerd op de veronderstelling dat de waardes in kolom A, binnen de aanduiding "c" of "d" oplopend gesorteerd zijn.
In jouw voorbeeld is dat bijv niet het geval.
Mocht kolom A niet aan die voorwaarde voldoen, dan moeten er andere formules gemaakt worden.

Bijlagen

Nog maar even de zaak aangepast:
In kolom G de formules als Kolom A oplopend gesorteerd is, binnen de codes "c" en "d",
en in kolom I als dat niet het geval is, dus overeenkomstig jouw voorbeeld.

Bijlagen

bedankt thoralf,
dit is de formule waarnaar ik zocht!

Hallo Otmar,

Bijgaand de aanvulling.
Je moet er wel bij bedenken dat de formule is gebaseerd op de veronderstelling dat de waardes in kolom A, binnen de aanduiding "c" of "d" oplopend gesorteerd zijn.
In jouw voorbeeld is dat bijv niet het geval.
Mocht kolom A niet aan die voorwaarde voldoen, dan moeten er andere formules gemaakt worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan