• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

letters in formule ipv cijfers

Status
Niet open voor verdere reacties.

GymnasiumAdoorn

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2020
Ik heb een vraag over Excel, kom er helaas niet uit.
Voor mijn lessen werken we nu met letterbeoordelingen (O, V, G, U) i.p.v. cijfers.
Ik wil graag in mijn Excelsheet een formule gebruiken om:
1. Het gemiddelde te berekenen per domein (spel, turnen, atletiek, zv/b&m)
2. Het gemiddelde van die domeinen + inzet tot een eindbeoordeling
In de bijlage een voorbeeld van mijn Excelsheet. Ik heb wat geprobeerd, maar het werkt helaas niet…. ☹
Wie kan me helpen?

Bijlagen

Kun je ook even wat verwachte uitkomsten in de tabel zetten?

Laatst bewerkt:
In bijlage een optie. Heb wel een (verborgen) hulprij toegevoegd (rij 3) die helpt bij de telling.

N.B. het nu als eindbeoordeling een cijfer genomen (gemiddelde). Of is het bedoeling dat hier ook een letter komt?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In bijlage een optie. Heb wel een (verborgen) hulprij toegevoegd (rij 3) die helpt bij de telling.

N.B. het nu als eindbeoordeling een cijfer genomen (gemiddelde). Of is het bedoeling dat hier ook een letter komt?

Ziet er super uit! Alleen ja, beoordeling is een gemiddelde van de verschillende letters.

Laatst bewerkt:
Dan kun je de formule in groene kolom AE aanpassen naar bijvoorbeeld:
Code:
=ALS(AANTAL(Z4:AD4)>0;KIEZEN(VERGELIJKEN(GEMIDDELDE(Z4:AD4);{0;5,5;7,5;8,5};1);"O";"V";"G";"U");"")

Of ?

PHP:
=Average(COUNTIF(AA3:AD3;"O")*4;COUNTIF(AA3:AD3;"V")*5,5;COUNTIF(AA3:AD3;"G")*7;COUNTIF(AA3:AD3;"U")*8,5))

Of?
Code:
=GEMIDDELDE(AANTAL.ALS(AA3:AD3;{"O";"V";"G";"U"})*({4;5,5;7;8,5}))

Dan kun je de formule in groene kolom AE aanpassen naar bijvoorbeeld:
Code:
=ALS(AANTAL(Z4:AD4)>0;KIEZEN(VERGELIJKEN(GEMIDDELDE(Z4:AD4);{0;5,5;7,5;8,5};1);"O";"V";"G";"U");"")

Werkt super! Dank je!
Maar hoe krijg je dan ook een gemiddelde letter in Z4 tm AD4?

Aha, jullie werken helemaal niet met cijfers op het rapport? Dan moet alles beetje aangepast worden.

Zie bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Toch niet :confused:

Ik blijf ermee stoeien....de formule klopt toch niet helemaal.
Als ik alle beoordelingen weghaal, komt er een O te staan.
Op één of andere manier pakt hij toch niet het gemiddelde van de beoordelingen.
Volgens mij moet de formule alles bij elkaar optellen (verborgen kolom) en bij Z t/m AD het cijfer omzetten naar een letter.
Is dat getal:
Tussen 4,0 en 5,4 dan een O
Tussen 5,5 en 6,9 dan een V
Tussen 7,0 en 8,4 dan een G
Tussen 8,5 en 10,0 dan een U

Als ik alle beoordelingen weghaal, komt er een O te staan.
Klopt, het gemiddelde is dan 0 dus dat wordt O. Wil je dit ook ondervangen dan moet de formule in Z t/m AD aangepast worden...
De formules worden er allemaal niet simpeler op met al dat gegoochel met letters die getallen moeten zijn.

Wat moet ik rekenen voor respectievelijk een O, V, G, U bij de bepaling van het gemiddelde? M.a.w. wat gebruik ik voor O, V, G, U in de volgende gemiddelde bepalingen: 2xG + 1xO = ???, of 1xU + 2xO = ???, 3xV+2xU = ???

Echt superfijn dat je zo meedenkt!

Volgens mij moet het zo zijn:
2xG + 1xO = 7,0+7,0+4,0= 18,0/3 = 6,0 = V
1xU + 2xO = 8,5+4,0+4,0= 16,5/3 = 5,5 = V
3xV+2xU = 5,5+5,5+5,5+8,5+8,5= 25,5/4 = 6,4 = V
2xG + 2xU= 7+7+8,5+8,5= 7,8 = G

Nieuwe poging. Ik heb een aantal verborgen hulpkolommen toegevoegd waarin de cijfers berekend worden, om de formules niet te complex te laten worden. In de andere kolommen wordt op basis hiervan bekeken welke cijfer (4; 5,5; 7 of 8,5) het dichtst bij ligt (in absolute termen). Op basis hiervan wordt dan de rapportletter bepaald. Het eindcijfer is het gemiddelde van alle cijfers, met dit getal wordt de eindbeoordelingsletter bepaald.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nieuwe poging. Ik heb een aantal verborgen hulpkolommen toegevoegd waarin de cijfers berekend worden, om de formules niet te complex te laten worden. In de andere kolommen wordt op basis hiervan bekeken welke cijfer (4; 5,5; 7 of 8,5) het dichtst bij ligt (in absolute termen). Op basis hiervan wordt dan de rapportletter bepaald. Het eindcijfer is het gemiddelde van alle cijfers, met dit getal wordt de eindbeoordelingsletter bepaald.

Volgens mij is dit m!! :)
Super!! Heel erg bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan