• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Letters in formule optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bitchass

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2011
Beste mensen,

ik loop tegen het volgende probleem aan:

ik ben bezig aan database te maken, op het ene tabblad heb ik alle data staan waarbij alle data op 1 regel staat.
op het volgende tabblad heb ik dezelfde informatie maar dan in een lijstvorm, ik werk dus met een formule waarbij elke keer de kolom letter veranderd, dus A, B ... AA.... BA... BC.. etc etc, de rest in de formule moet allemaal het zelfde blijven.

aangezien het hier om ongeveer 300 waardes gaat moet ik dus 300 keer de formule handmatig aanpassen, want als ik hem sleep dan veranderen ook de getallen mee.

heeft iemand enig idee, hoe ik de formule over het werkblad kan slepen, zodat alleen de letters optellen en de rest van de formule gelijk blijft?

dit zou mij heel erg veel tijd gaan schelen.

Groeten!

Je moet de verwijzingen al dan niet absoluut maken met de toevoeging: $ voor de kolomletter en/of het rijnummer.

Beste Bitchass,

Kan dit niet gewoon met het $ teken voor het cijfer de zetten in de formule.
Bijvoorbeeld
=SOM(A1+B1) Nu veranderd alles.
=SOM($A1+$B1) Nu blijft de kolom hetzelfde na het doorslepen, de cijfers tellen wel op.
=SOM(A$1+B$1) Nu veranderd de kolom wel, de cijfers blijven wel gelijk.
=SOM($A$1+$B$1) Nu blijft alles gelijk.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groet Jaim

Ik weet niet zeker of ik je helemaal begrijp maar met het gebruik van het dollarteken kun je kolommen en/of rijen vasthouden in je formule:
=A1: bij doortrekken formule wijzigt zowel rij als kolom
=$A1: bij doortrekken blijft kolom vast en wijzigt de rij
=A$1: bij doortrekken wijzigt de kolom en blijft de rij vast
=$A$1: bij doortrekken blijven zowel rij als kolom vast

Ik denk meer dat je zo iets zoekt:
Code:
=INDIRECT("Blad2!"&ADRES(1;KOLOM()+RIJ(A1)-1))

Kolom() geeft het nummer van de kolom waarin de formule staat.
Rij() geeft rijnummer vd rij waarin de formule staat.

Beste mensen,

bedankt voor alle hulp, ik heb inmiddels een aantal $ toegevoegd, dit werkt goed. alleen kan ik nu de formule alleen nog maar Horizontaal slepen..

Oude code:
Code:
=INDEX(Data!N3:N115;SOMPRODUCT((Data!M3:M115=Opvragen!M2)*(Data!J3:J115=Opvragen!J2)*(Data!K3:K115=Opvragen!K2)*(Data!I3:I115=Opvragen!I2)*RIJ(Data!N3:N115))-RIJ(Data!N2))

Nieuwe code:

Code:
=INDEX(Data![B]T[/B]$3:[B]T[/B]$115;SOMPRODUCT((Data!$M3:$M115=Opvragen!$M2)*(Data!$J3:$J115=Opvragen!$J2)*(Data!$K3:$K115=Opvragen!$K2)*(Data!$I3:$I115=Opvragen!$I2)*RIJ(Data![B]T[/B]$3:[B]T[/B]$115))-RIJ(Data![B]T[/B]$2))

Het is dus de bedoeling dat alleen de dikgedrukte letters worden voortgezet.

Groeten! en voorlopig al bedankt voor de hulp!

Ik zie geen vetgedrukte letters.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

=INDEX(Data!T$3:T$115;SOMPRODUCT((Data!$M3:$M115=Opvragen!$M2)*(Data!$J3:$J115=Opvragen!$J2)*(Data!$K3:$K115=Opvragen!$K2)*(Data!$I3:$I115=Opvragen!$I2)*RIJ(Data!T$3:T$115))-RIJ(Data!T$2))

Dat zijn de vet gedrukte letters

Dan moet je voor elke kolomletter een $ zetten behalve voor de T
en ook voor elk rijnummer een $ zetten.
Dan wijzigt enkel de T naar U V W X Y enz.......

Cobbe,

Zoals u suggereerde had ik reeds gedaan. maar dan kan ik hem nog alleen maar Horizontaal verslepen, verticaal lukt wel maar dan blijft de formule het zelfde en veranderen de letters niet.

ik wil dus eenmalig de formule invoeren en dan vervolgens over mijn hele sheet kunnen uittrekken.. anders moet ik zelf handmatig 300 vakjes gaan vullen.

Je zou dat moeten oplossen via Indirect maar dat lukt niet met een gesloten extern bestand.
Wellicht kom je verder met behulp van naambereiken.
Of misschien een VBA-oplossing.

Ik heb de $ laten staan en vervolgens per rij gekopieerd, scheelde me per keer 5 keer de letters veranderen, het is nu klaar.

iedereen bedankt voor de input!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan