Lettertype Univers

Status
Niet open voor verdere reacties.

smits

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2002
"vroeger" had ik het lettertype univers op m'n computer.
Nieuwe computer gekregen, geen Univers meer.
Documenten die in Univers waren aangemaakt hadden als lettertype aanduiding univers (W1)
Dat lettertype kon ik niet kiezen uit het afrolscherm, dat was er gewoon.
Wilde ik dat lettertype ook in een ander bestand gebruiken, dan moest ik 2 bestanden openen en het lettertype uit het ene bestand met kopieren overzetten.
Ook op het beeldscherm zag dat er goed uit.
Nu hebben we "ooit" (word 95?) een aantal univers lettertypen gekocht die ik gisteren op mijn PC heb geeinstalleerd.

Ik kan nu gewoon vanuit het afrolmenu Univers als lettertype kiezen. Het lettertype Univers (w1) is automatisch vervangen door univers.

Op het beeldscherm ziet het er echter niet uit.

Weet iemand hiervoor een oplossing?

Omdat na zo'n lange tijd nog helemaal niemand heeft gereageerd op je vraag,

ik heb toch al gauw je vraag 5x doorgelezen, voordat ik het aandurfde een antwoord te typen :

ik snap de vraag niet helemaal.............. :confused:

Als jij meent dat die letter "univers" heet, dan is dat zo, tot zover is het nog wel te begrijpen.

Dan wordt het voor mij wat waziger:
jij schrijft dat de letter er "was", je kon hem niet kiezen vanuit het lettertypenkeuze menu. DAT nu is iets wat ik niet goed begrijp. Wat staat bijvoorbeeld geselecteerd als "standaard" lettertype bij jou in Word ? Natuurlijk is dat de univers......, maar ALS dat zo is dan MOET 'ie ook zichtbaar zijn in het lettertypekeuze menu.......... :confused:

Misschien dat ik door het zo vaak lezen van je vraag "vraagblind" ben geworden en ik het helemaal niet meer zie............... ?

Nog even een nuance aanbrengend: in printers worden ook vaak een paar lettertjes meegeleverd: de zogenaamde "buildin" types. maar zelfs DEZE letters zijn in andere applicaties / menu's ter beschikking.

en dan schiet mij opeens nog iets te binnen :

het feit dat op het scherm het e.e.a. er "niet uitziet" is idd. een verschijnsel dat optreedt als Windows niet goed weet welke "schermletter" er gebruikt moet worden om 't e.e.a. goed weer te geven, m.a.w. Windows kent de gebruikte letter niet en probeert een zo goed mogelijke letter te gebruiken voor de schermweergave. Dit is dan weer WEL logisch gezien jouw oorspronkelijke vraag:

als de letter niet in Windows is geinstalleerd, (maar door een document dat bijv. van CD / diskette komt en "elders" is gemaakt) dan "benadert" Windows de letter zo goed mogelijk en als dat niet lukt, dan wordt het idd. een "zooitje".

Maar omdat jij schrijft dat je de letters hebt gekocht en geinstalleerd, klopt ook deze theorie van mij niet omdat het dan "goed" zo moeten komen (na installatie).

HEB je de letters wel -goed- geinstalleerd ?
Welke Windows versie heb je? (Bij XP hoef je -bij de meeste fonts- niets te installeren, maar slechts de fonts naar de fontsmap te kopieren)

Kijk overigens binnen "Word" eens naar het menu "extra" en dan "opties". Je kunt daar kiezen voor "lettertype vervangen"

Laatst bewerkt:
In den beginne (voor mij dan in 1982) was er wordstar. Tijdens de grote WordPerfect revolutie daarop overgestapt. WP had standaard het univers lettertype.
Een aantal jaren gelezen overgestapt op MS office. Dat had klaarblijkelijk niet het Univers font. Ipv een standaard MS office font te nemen, hebben we een Univers lettertype gekocht. Dat zal ook wel weer 8 jaar geleden zijn.

Heel veel van mijn documenten zijn in Univers opgesteld.

Via het "kunstje" eerder boven beschreven, kon ik gebruik blijven maken van het Univers lettertype, zonder dat het in de "fonts-directory" van MS aanwezig is.

Omdat ik dacht dat het handig zou zijn, heb ik van ons secretariaat een aantal "ttf" files toegestuurd gekregen. Deze files heb ik op schijf opgeslagen en vanuit de fontsmap de letter geinstalleerd.

Wanneer ik Univers nu als lettertype selecteer, wordt dit netjes afgedrukt. Op het beeldscherm ziet het er "van de ratten besnuffeld" uit.
Ik gebruik office XP, windows XP PRO en heb een notebook met een 17" TFT breedbeeld beeldscherm.

Ik ben bang dat ik je niet verder kan helpen, ik krijg niet genoeg "beelden" bij het "kunstje" en als ik dat al niet begrijp, kan ik sowieso geen zinnige opmerking plaatsen omtrent de oplossing van het probleem. (Sorry.)

Hoi, :D

Kun je even een schermafdruk maken van jouw probleem. (hoe het er uit ziet) en als bijlage plaatsen?

Wellicht is jouw FONT niet meer zo Ok voor de huidige generatie software.

In dit topic staat waar je een niewe kunt downloaden: KLIK
(helemaal onderaan door Poi zelf na een lange zoektocht)

See Yah! :thumb:

oftewel zou je een paar screenshots kunnen maken?.
// (was hier boven al vermeld :)

screen dump

hopelijk is het leesbaar. Heb het in word geplakt.
Weet niet zo goed hoe het anders zou moeten.

Laatst bewerkt:
Hoi, :D

Documentletters in het docje zijn ook Univers deze zijn bij mij duidelijk en goed leesbaar.

helaas is de resolutie van jouw plaatje te onduidelijk.

Maak er eens een afbeelding van.
Dus of te wel Printscreen.
Open Paint
Plakken (CTRL+V)
Opslaan als JPEG.
Klaar.

See Yah! :thumb:

Ik heb ook wat stukjes spreadsheet gekopieerd in Word.
In Univers zie ik dan niet het euro teken.
Wanneer de de gegevens markeer, omzet naar Arial en vervolgens weer terug naar Univers, doet het EURO teken het weer wel!!

Ik zie klaarblijkelijk iedere keer over het hoofd dat het bestand te groot is. Hierbij een gecomprimeerd bestand.

Bijlagen

IK heb het opgegeven.
Ben maar overgegaan op Verdana.
IK ga nog wel verder zoeken naar een beter lettertype.
Verdana neemt veel meer ruimte dan Univers. Dat was toch wel een heel slank typje, met relatief veel wit rond de letter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan