Lettertypen ( gebruiken in html )

Status
Niet open voor verdere reacties.

brownmouse

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2007
hallo ik heb een vraag.
ik heb me eigen site maar wil me eigen vette lettertypen gebruiken.
dan is me vraag.

zou eht kunnen om me eigfen lettertypen te gebuiken en zo ja welke code heb ik nodig dan.

????\

MVG . Timo

Is dat een lettertype die niet standaard op alle computers is geïnstalleerd?
Of bedoel je hoe je een lettertype in HTML in kan stellen? :confused:

Als je bezoeker dit lettertype niet op zijn/haar pc heeft staan, dan wordt er een van de standaard lettertypes voor in de plaats getoond. Jouw vlieger gaat dus niet op.
Met een omweg is er wel wat mogelijk door bv sommige stukken tekst als JPG plaatjes in te bouwen.

D.m.v. Flash zou je een lettertype welke niet op iemands computer geïnstalleerd is kunnen gebruiken.
Ik heb deze handleiding even voor je opgezocht. ;)

of, je zet gewoon op je site 'this site is (...) with *die en die* font', en maak er dan een linkje van naar het font.

just a thought.

beste lezers,

mischien dat jeuilie de site illegaaltje.nl kennen als ik die site betreed dan vraagt hij of ik die lettertyepn wil installeren hoe zit dat dan wand hun hebben wel een anderen

Dat is ook een oplossing, hoewel ik zelf zeker geen lettertypes zal installeren als een site daar om vraagt.

een IE-oplossing is he eot-file uploaden en die adhv CSS toekennen.. IE-only-however, dus niet echt gebruiksvriendelijk...

Nonkel Google helpt je zonder problemen verder..

een IE-oplossing is he eot-file uploaden en die adhv CSS toekennen.. IE-only-however, dus niet echt gebruiksvriendelijk...

Nonkel Google helpt je zonder problemen verder..

ho wacht even via css maar hoe doe ik dat dan allemaal.
ik werk bijna nooit met css snap er dus niks van.

o en sorry dat ik zeg maar nederlands is makkelijker ben pas 14

om je font te kunnen gebruiken moet je er een eot-file van maken. Dat kan enkel via dit gratis tooltje van Microsoft

Vervolgens upload je die eot-file ergens op jouw server

Plaats de volgende code in de head van je document
Code:
<style type="text/css">
<--!
@font-face {
  font-family: Arial;
  font-style:   normal;
  font-weight: normal;
  src:url('mijnfont.eot');
}
-->
</style>
In dit geval wordt vanaf Internet Explorer 4 jouw font gebruikt, in alle andere browsers wordt het font gebruikt dat bij font-family staat (hier Arial)

om je font te kunnen gebruiken moet je er een eot-file van maken. Dat kan enkel via dit gratis tooltje van Microsoft

Vervolgens upload je die eot-file ergens op jouw server

Plaats de volgende code in de head van je document
Code:
<style type="text/css">
<--!
@font-face {
  font-family: Arial;
  font-style:   normal;
  font-weight: normal;
  src:url('mijnfont.eot');
}
-->
</style>
In dit geval wordt vanaf Internet Explorer 4 jouw font gebruikt, in alle andere browsers wordt het font gebruikt dat bij font-family staat (hier Arial)

maar mijn font is eigelijk een .ttf file kan dat en als nog dan kaan ik Arial niet veranderen in de mijne

je ttf omzetten naar eot is wat dat tooltje doet...

En neen, het is niet slim om Arial naar jouw font te wijzigen, aangezien alle andere browsers dan Internet Explorer je font toch niet weergeven.
Het is dus best dat je ook zelf even je site in een browser bekijkt, en evt Arial vervangt door een ander standaardlettertype, om er zeker van te zijn dat de aliniëring ook daar klopt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan