• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

leuk uitdaging nodig??? ik kom er niet uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

killerwhale

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2005
week urenlijst leuke uitdaging nodig??? ik kom er niet uit

Ik heb hier een weekstaat die ik voledig wil automatiseren doormiddel alleen begin, eindtijd en reisuren in te vullen zodat mijn gewone uren en overuren appart komen te staan. De uitdaging is dat ik met schaft periode zit van totaal 0:45 uur. van 9:00 t/m 9:15 en van 12:30 t/m 13:00 zijn schaft tijden en mogen niet mee gerekend worden dus als ik werk van 7:00 t/m 15:45 moet dat niet zijn 8:45 uur gewerkt maar 8:00 uur gewerkt (0:45 uur schaft). Nu ik niet alleen 1 karwei op 1 dag maak maar meerdere (stuk of 4) kom ik in de war waneer ik van 7:00 t/m 10:15 werk als je het opteld dan kom je op 3:15 werkuren uit maar daar moet dus 0:15 uur schaft af. Als iemand hier zin heeft in een super uitdaging laat het me weten en ik stuur je die weeklijst ff door.

Bij voorbaat dank
met vriendelijke groet alexander

Laatst bewerkt:
Dat is wel een uitdaging hoor ...

Ik ga er wel eens op studeren :eek:

maar hier mischien iets makelijker.

kan je niet een klein kolometje toevoegen voor je pauze
en dan bedoel ik niet een brede kolom maar in waar bv 1 letter in kan

bv A1 begin
B1 pauze letter bv G voor 0:30 minuten K voor 15 minuten en niets voor geen pauze
C1 eindtijd
D1 eind tijd formule

en dat is dan deze :
=ALS(B1="G";C1-A1-0,0208333;ALS(B1="K";C1-A1-0,0104167;C1-A1))

ik weet je wil meer maar daar moet ik even een heldere dag voor hebben :cool:

dit is zo even iets uit het koppie als ik wat meer tijd heb en zin ,zal ik eens kijken of ik er wat op kan verzinnen.

Ben even aan de slag gegaan met het documentje dat je me stuurde.
Grappig dat je met breuken werkt, maar zo als je ziet was dat toch niet een al te groot probleem.
Gele velden kun je invullen de witte worden berekend (kolom J en M).
Ik heb er wat test tijden ingezet en volgens mij werkt hij goed, vul een een oude uren staat van je zelf in en controleer dan eens of de berekende waarden kloppen.

Als je nog vragen hebt mail je maar of zet je reactie op helpmij.

P.s. kolommen R t/m W waar e.a. wordt uitgerekend heb ik zichtbaar laten staan zodat je kunt zien wat er gebeurd, later kun je deze kolommen naturlijk gewoon verbergen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
bijna 100%

hallo collin.
De weekstaat werkt bijna 100% zit nog klein foutje in. Als ik alles invul behalve de reisuren dan klopt het, maar vul ik de reisuren in dan trekt hij dat af van L en M.
Als je de rijen I en J bij elkaar optelt moet de uitkomst altijd het zelfde zijn als waneer je L en M optelt. Ik heb ook gemerkt dat als ik niet geschaft heb en gewoon doorwerk in de schaft dat ik dat gewoon in rij J kan invoeren en wordt het heel netjes bijgewerkt.
voor de verder rest denk ik dat het goed werkt. Goed je best gedaan Collin, Petje af.

PS: ik doe er even de weekstaat bij die nu is ingevuld zoals het hoort. haal maar eens de reisuren weg en kijk wat er gebeurd. Met reisuur klopt het niet en zonder reisuur klopt het 100%tjes.

Laatst bewerkt:
Nieuw versie.

1. In de kolomen J,L en M zitten formules, als je hier zelf waarden ingaat voeren zullen de formules verdwijnen.
Als je dus later de ingevoerde waarde weer weg haald en bv de werktijden aanpast zal het blad niet goed meer werken. Hou hier goed rekening mee!
2. bij de overuren wordt er vanuit gegaan dat een dag 8 normale werkuren heeft, vul je zelf een andere waarde in kolom L in (hoger of lager) zal hier rekening mee worden gehouden (bedenkt echter punt 1).
3. Begin een nieuw blad (nieuwe week of maand) altijd met het dit blanco blad zodat je zeker weet dat alle formules nog aanwezig zijn, een reeds ingevuld blad leeg maken en opnieuw gebruiken zal zeker fouten gaan geven.
4. In de gele cellen staan geen formules deze kan je zonder problemen altijd aanpassen.
De zalm kleurige cellen hebben formules kunnen echter aangepast worden (bedenkt echter punt 1).
De witte cellen in kolom M hebben ook formules, het lijkt me echter onlogisch deze zelf aan te gaan passen.
5. Begin en eind tijden altijd met een ":", input wordt niet als tijd behandeld maar als tekst.
Reisuren gewoon decimaal invoer, dus 1,25 voor één uur en een kwartier, weergave word automatisch 1 1/4.

In de hoop dat het zo na tevredenheid werkt en alles duidelijk is.

M.v.g.

Collin

Bijlagen

Laatst bewerkt:
99%

alles werk naar behoren maar er zit nog een klein foutje in. Als je kijkt op de weeklijst op 18-01-2005 dan is de begin tijd 6:15 t/m 9:30 hier zit dus 3/4 ( 0:45 ) overuur in. 18-01-2005 van 9:30 t/m 16:00 zit 1/4 ( 0:45 ) overuur in in de weekstaat herkend hij dit niet en schrijft ze ook niet weg als zijnde overuur. Alles wat tussen 7:00 t/m 15:45 zijn gewone uren. Alles wat voor 7:00 en na 15:45 zijn overuren. Ik hoop dat je me nog 1 keer wil ( kan ) helpen zodat mijn weekstaat 100% is.

PS: heb jij een cd met die excel formules erop? ik zou mijn eigen daar best wel verder in willen verdiepen.

Bij voorbaat dank
en met vriendelijke groet alexander van loon

... Tja dat is wel weer helemaal nieuwe informatie he?!

Ik zal een kijken wat ik er van kan maken.
De formules kan je gewoon bekijken door op de cel te gaan waarvan je de formule wilt zien.
Dus bv cel L8;
=ALS(J8="";"";ALS((J8+I8)>8;8;J8+I8))

Kort uitgelegd staat er kijk in cel J8, is deze leeg dan moet deze cel (L8) ook leeg blijven, anders als de waarde van J8+I8 groter is dan 8 (normale werkdag) dan zet hier de waarde 8 neer, ander zet er de som van J8 en I8 neer.

Alle formules staan dus gewoon in het excel blad zelf.
Of betergezecht alle 'basis' formules staan in excel.
Door combinaties te maken zo als in deze formule met een z.g. genestelde als kan je van alles en nog wat doen met teksten en getallen binnen Excel.

Laatst bewerkt:
Een paar jaar geleden heb ik (nog in Lotus 1.2.3) eens eenzelfde soort urenverantwoordingsstaat ontworpen. Inmiddels heb ik dat in Excel gezet, zonder dat ik daarbij ben overgegaan naar de invoer van uren als 07:00, maar gewoon 07,00, dat kon niet in Lotus. Ik vind dat zelf véél gemakkelijker bij de invoer.
Ik ben dus vandaag jouw uitdaging aangegaan en heb, gebruikmakend van de dingen die Withaar al had gedaan en rekening houdend met je laatste opmerkingen, jouw urenstaat op mijn manier gemaakt. Ik heb nog een paar kleine handigheidjes toegevoegd, in de basisgegevens, die nu variabel zijn en bij de kolommen die een afwijkende kleur hebben. Uitleg onder de staat.
Succes ermee!

Laatst bewerkt:
99,9 %

De weekstaat verwerkt alles 100% alleen dat ik in minuten moet rekenen is wat minder. in mijn agenda schrijf ik alles in breuken op dus moet ik alles zelf omrekenen naar minuten daar komt nog bij dat ik altijd op rij 30 I,J,L en M een controle uitvoor of alles wel klopt, dus ik tel I en J 30 op en die moet dan hetzelfde zijn als dat ik L en M 30 optel. Beetje moeilijk nu er ook minuten tussen staan.
Maar verder werkt hij goed, petje af ook voor jou Colombe.

mvrgr alexander van loon

Géén 100!

Ik ben er nog verder mee gegaan en heb nog diverse fouten ondekt (ook in de versie van Colombe).
Vul maar eens 16:00 18:00 (of 16,00 en 18,00 in Columbe's versie) in. Dit gaat dus niet goed.
Ook andere combinaties gaan nog niet goed.
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar de versies die je tot nu toe hebt zou ik NIET gebruiken.

Je hebt wel héél variabele werktijden, geloof ik. Ik ga er ook nog wel even naar kijken.

Ik geloof dat bijgaande versie geheel klopt. Overigens met dank aan Withaar voor kolom L.
Kijk maar wat je ermee doet. Ik heb er in elk geval plezier in gehad het te maken.

Bijlagen

200%tjes

Collin...Die wittu haartjes kun je rustig een ander kleurtje geven, De weekstaat werkt 200%tjes. Als ik niet geschaft heb dan vul ik dat in op J en verwerkt hij die 100% alleen save ik niet op deze lijst maar maar sla ik hem op als wat ik altijd al heb gedaan. Nog 1 vraagje hoe verberg ik die formules aan de rechterkant van mijn weekstaat? beetje ***lig als hij die mee print op de zaak.
Bij voorbaat dank...

Colombe...Bij die van jou zit nog 1 foutje, Als je begintijd 7,00, eindtijd 10,00, reisuren 2,30, geen schaft 0,15 invuld dan berekent hij dit zo.....werkuren1/2 normale uren 2 4/5. De uitkomst moet zijn werkuren 1/2 normale uren 3

PS: Collin en Colombe...heel erg bedankt voor de moeite die jullie hebben gedaan voor mij. Ik hoop dat jullie er veel plezier mee hebben gehad, ikzelf was er nooit achter gekomen.

met vriendelijke groet alexander van loon

Formules verbergen.
1. Je kunt de letters wit maken... :)
2. (m.i. beter) selecteer de kolommen waar de formules in staan;
Ga op de R staan linkermuisknop indrukken en vasthouden en de muis bewegen t/m de Z.
Muisknop loslaten, de kolommen R t/m Z zouden nu geselecteerd moeten zijn.
Klik op de rechter muis knop en kies 'Verbergen'

Wil je ze weer zichtbaar hebben selecteer je kolom Q t/m AA, rechtermuis knop en kiezen voor 'Zichtbaar maken'.

Ja, ja kleine "slip of the cursor" in één van de kolommen. Nu denk ik dat het echt helemaal goed is. Maar je weet maar nooit, natuurlijk.

Succes!

Bijlagen

Alexander,

N.a.v. je mail ben ik er nog een keer mee aan de slag gegaan.
De v3 versie is zo aangepast dat de eerste pauze op 0 staat (9:00 - 9:00) en de tweede van 12:15 tot 13:00 uur loopt.
Deze waarden kun je nu ook zelf aanpassen, alle formules houden hier nu rekening mee.

Omdat er toch een gevaar in schuild dat je bij doorwerken in de pauze de cellen waar formules in staan zelf gaat aan passen en daarmee de werking van het blad in gevaar brengt heb ik ook nog een versie gemaakt (v4) met een extra kolom. Hier kun je extra (door)werktijd in de pauze in invullen.
Er wordt gecontroleerd of de waarde niet groter is dan de duur van de ingestelde pauze(s), zo ja dan wordt gewoon de maximale pauze duur gebruikt
Verder heb ik alle cellen waar ik liever niet van heb dat mensen er aan zouden kunnen zitten beveiligd.
Beveiliging staat aan maar er zit geen wachtwoord op, deze zou je er zelf op kunnen zetten door de beveiliging er af te halen en er weer terug op te zetten en dan een wachtwoord op te geven.
Voordat je dat doet zou het echter wel handig zijn om ook de cellen S2-U2 en S4-U4 te beveiligen zodat mensen niet zelf de pauze tijden kunnen aanpassen...

N.b. de (door) werktijd in de pauze wordt bij meer dan 8 uur gerekend als overwerk.

P.s. t.a.v. het printen van het blad, je kunt ook het afdruk gebied opgeven in Excel onder bestand, Afdrukbereik.
Selecteer cellen A1 - R31 en kies voor Afdrukbereik bepalen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan