Hoi,
Moeilijk te zeggen.
Hangt er ook sterk vanaf wat je ermee zal doen over een aantal jaren, maar dat geldt natuurlijk ook voor een gewone pc.
Wat betreft technische 'defecten' hangt het ervan af hoe je ermee omgaat.
Ik heb meerdere klanten met een notebook ...... en sommigen gaan ermee om alsof het een vuilcontainer is, met de te verwachten technische problemen van dien.
Belangrijk is het chassis van een notebook. In het verleden waren Medion en Targa notebooks in dit opzicht een probleem. Er zat 'frictie' in de body, waardoor na verloop van tijd connectoren los konden gaan zitten.
Over Acer notebooks hoor ik niet al te beste reacties als het om technische betrouwbaarheid gaat.
Houdt tijdens de gebruiksduur rekening met - al eerder gezegd - de vervanging van een accu en ook koelventilatortjes willen nog wel eens problemen geven (vervuiling en vastlopen/slijtage, of ze gaan veel herrie maken) waardoor je die moet laten vervangen.
Ik werk zelf met twee apparaten: een pc én een notebook en gebruik de laatste dus niet als desktopvervangen. Dat is natuurlijk van invloed op de levensduur.
Mijn dochter heeft vier jaar geleden een drie jaar oude compaq notebook van me gekregen en gebruikt als hoofdcomputer. die heeft ze twee maanden geleden vervangen (en dus zeven jaar gewerkt) voor een Toshiba. Overigens die laatste met zeer veel plezier!
Mocht je de aanschaf van een laptop 'in plaats van' een pc overwegen, houd er dan rekening mee dat eventuele uitbreiding of vervanging van onderdelen kostbaarder is dan bij een pc, zowel w.b. de prijs van de onderdelen als de evt. reparatie-uren.