• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lezen uit ander excel bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dogfeed

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2010
Ik wil graag uit een directory uit meerdere excell bestanden cellen uitlezen ik kan het commando in excell wel maken met Concatenate, maar dat commando kan ik niet uitvoeren. Hoe moet dit nu?

De door mij op te vragen cellen zijn B1 tot B5 (B1:B5) en mijn bestanden heten vandaag 'bestand1' en 'bestand2'.

Ik kan dan het volgende doen:
in A1: bestand1
in A2: bestand2
In B1: =CONCATENATE("=SUM('\[";A1;"]sheet1'!B1:B2)")
in B2: =CONCATENATE("=SUM('\[";A2;"]sheet1'!B1:B2)")

Als antwoord krijg ik
in B1: =SUM('[bestand1]sheet1'!B1:B5)
in B2: =SUM('[bestand1]sheet1'!B1:B5)

(Als ik dit commando zonder variabelen in A1 en A2 invoer dan gaat het goed
Maar uitvoeren van het commando met de variabele in een cel lukt mij niet. Wie o wie weet hoe dat moet?

Een excel vreter zonder VBA kennis

Beste Dogfeed,

Allereerst: Welkom op dit forum. Hopelijk zul je hier veel leren over Excel en net zo enthousaist worden als de meeste helpers.

Jouw probleem is op te lossen met de functie INDIRECT. Gebruik de zoekfunctie maar op dit forum.
Ik zeg er wel gelijk bij dat een nadeel van deze functie is dat zowel het doel- als bronbestand geopend moeten zijn omdat je anders een foutmelding krijgt.

Richard

Laatst bewerkt:
Beste Richard,

Het commando Indirect is iets waar ik al naar heb gekeken.
Als dit gaat werken moet dit voor meer dan 150 bestanden gaan werken. Met het commando indirect gaat dat dan niet meer ben ik bang voor.

Dan zul je je denk ik moeten richten op de VBA-deskundigen alhier.

Als alternatief is een link leggen met 1 bestand, en dan die link kopiëren en 149 maal via "Zoeken en vervangen" de bestandsnaam in de link aanpassen. Ook hiervoor kan het bronbestand bet beste geopend zijn, want dan worden de gegevens stukken sneller bijgewerkt. En ook dit gaat sneller via VBA :-)
Kan ik je niet bij helpen.

Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan