Lezen van DVD's

Status
Niet open voor verdere reacties.

apijtsma

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2007
Hallo,

Sinds kort heb ik een nieuwe Blue Ray speler aangeschaft. De oude DVD recorder kon bepaalde schijfjes niet meer lezen. Die schijfjes zijn nu wel te lezen door de Blue Ray speler. Maar: ik heb een DVD + R van Sony met een kopie van een eigen video filmpje. Deze DVD wordt niet door de speler van de PC herkend (alleen maar een loeiend geluid), maar wel door de oude DVD recorder. De nieuwe Blue Ray speler herkent deze DVD + R niet! Melding: controleer de schijf en vervolgens wordt de schijf uitgeworpen.

Bij de aankoop is me verteld dat een Blue Ray speler alle typen schijven aan kan. Ik heb kopieën uit de jaren '90 e.v. op DVD + RW, die allemaal herkend worden. Ook gekochte speelfilms worden herkend.

Blijkbaar herkent de Blue Ray speler wel DVD + RW, maar niet DVD + R. Gelukkig heb ik maar 1 DVD + R, maar wel met een unieke opname die nu niet af te spelen is.

Is hier een verklaring voor te vinden?

Blijkbaar herkent de Blue Ray speler wel DVD + RW, maar niet DVD + R. Gelukkig heb ik maar 1 DVD + R, maar wel met een unieke opname die nu niet af te spelen is.

Lijkt me sterk, maar ik zeg niet dat het niet mogelijk is.
Ik zou die ene DVD+R op een andere computer proberen en hem daar te kopiëren naar een andere DVD+R. Ik denk dat hij het dan doet.
Anders neem je daar een DVD-R. Je mag +R en -R op deze manier door elkaar gebruiken. De brandsoftware zorgt er voor dat dat wel goed komt.
De data blijft het zelfde. Alleen de rest eromheen verschilt wat.

Als je wat tijd hebt en wilt klungelen en proberen zou je het volgende kunnen doen:
  • Maak met bv ImgBurn een iso van je DVD schijf op een andere computer en kopieer die ISO naar je computer met nieuwe drive (via USB stick)
  • Brand die iso dan op een DVD+R schijf en probeer hem uit.
  • Doet hij het niet (ik denk dat hij het wel doet) brand hem dan op een DVD-R

Succes ermee

Het is een LG speler BP 120. Schijnt wel een goede te zijn. De DVD + R is niet beschadigd. Vandaag nog 2 'eigen' DVD + RW's afgespeeld: niets aan de hand. Maar die ene DVD + R vertikt het (deed het wel op de oude recorder). Dat is zo vreemd: geen problemen met + RW. Altijd al + RW gebruikt, zonder problemen. In de handleiding vind je hier niets over.

De ene kopie is de andere niet. De ene recorder is de andere niet.
Er zijn kleine, heel kleine verschillen in de gebrande schijven
Als dat verschil nu net iets groter is dan de tolerantie van de speler dan gaat het in sommige, weinig gevallen, fout.
Vandaar de tip, brand hem opnieuw, liefst op je nieuwe brander en dan zal het goed komen met die schijf.

@kostenzer: Ik zal zien wat ik kan doen. Nog 1 vraagje: na het zien van een DVD + RW (via HDMI 2), ga je weer terug naar tv stand (HDMI 1). Maar eenmaal weer terug op tv stand, was het beeld veel roder en feller. Terwijl ik niet aan de kleurinstellingen e.d. had gezeten. Elke zender had onnatuurlijke kleuren, die ik via het menu van de tv weer gecorrigeerd heb. Kan het zijn dat kleuren bij afspelen van DVD's aangepast worden, zodat je bij normaal tv zien dit weer moet corrigeren?

meestal kun je op de tv bij elke aansluiting andere beeld-instellingen invoeren, en die zullen waarschijnlijk anders staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan