Opgelost LibreOffice-vensters zijn te hoog voor m'n beeldscherm

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

GerardX

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2022
Besturingssysteem
"Raspberry Pi"(Linux-versie)-besturingssysteem
Office versie
LibreOffice (laatste versie)
Sinds enige tijd openen LO-vensters in een hoogte waardoor of het bovenste of het onderste deel niet meer bereikbaar is. Ik heb al van alles geprobeerd om die hoogte aan te passen, maar ik kan niet bij de onderrand van die vensters om de hoogte te verkleinen. Ik heb zelfs al het hele LO-pakket verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

Venster verplaatsen met toetsenbord

• Selecteer het venster door erop te klikken.
  • Druk op Alt + Spatie (of Alt + F3 in sommige omgevingen) om het venstermenu te openen.
  • Kies Verplaatsen (of Move) en gebruik de pijltjestoetsen om het venster te verplaatsen. Druk daarna op Enter.

Als een venster telkens op een verkeerde plaats komt te staan of een bepaalde indeling wordt niet onthouden, dan kan u verplaatsen en op maat maken met Shift ingedrukt houden.

Venster verplaatsen met toetsenbord

• Selecteer het venster door erop te klikken.
  • Druk op Alt + Spatie (of Alt + F3 in sommige omgevingen) om het venstermenu te openen.
  • Kies Verplaatsen (of Move) en gebruik de pijltjestoetsen om het venster te verplaatsen. Druk daarna op Enter.
Mij probleem is niet het niet kunnen verplaatsen van een LO-venster, maar het niet kunnen verkleinen van de hoogte van zo'n venster. Niettemin, probeerde ik toch wat jij aanraadde, in de hoop dat dit toch de door mij gewenste optie, zoal bij voorbeeld "Vensterhoogte aanpassen" of zoiets, bood. Het daardoor geopende menu, bood de volgende opties: "Minimaliseren", "Maximaliseren", "Schermvullende weergave", "Op-/Afrollen", "Decoraties", "Altijd bovenaan" en "Sluiten". Uiteraard heb ik deze informatie opgeslagen voor je weet maar nooit, maar m'n probleem is hiermee (nog) niet opgelost.

Als een venster telkens op een verkeerde plaats komt te staan of een bepaalde indeling wordt niet onthouden, dan kan u verplaatsen en op maat maken met Shift ingedrukt houden.
Zoals ik in m'n vorige reactie al liet weten, heb ik geen idee, waar ik dat "Verplaatsen" of "Verplaatsen en op maat maken" zou kunnen vinden.

Als je hem verkleint via die 3 streepjes en dan dat venster in de hoeken uittrekken tot beeldvullend, wil ook niet?

Als je hem verkleint via die 3 streepjes en dan dat venster in de hoeken uittrekken tot beeldvullend, wil ook niet?
Ik heb geen 3 streepjes en alleen maar een symbool om het venster te "Minimaliseren", te "Sluiten" en een wisselsymbool voor "Maximaliseren/Omlaag herstellen".

Knap hoor, heb je een andere dan ik want ik heb ze wel.
Open Libris Office eens via start.

Welke OS gebruik je eigenlijk, Linux wellicht?

Knap hoor, heb je een andere dan ik want ik heb ze wel.
Open Libris Office eens via start.
Had ik reeds gedaan, maar zonder andere resultaten. Ik kan het dan geopende venster wel versmallen en horizontaal en naar beneden verplaatsen, maar niet de hoogte aanpassen en DAT is mijn probleem.

Laatst bewerkt:
Welke OS gebruik je eigenlijk, Linux wellicht?
Staat links van mijn berichten.
Zou daar ook nog wel mijn 'browser' "Firefox" willen vermelden, maar die mogelijkheid wordt niet geboden.

Laatst bewerkt:
Raspberry Pi is ook niet echt een besturingssysteem. :P
Uit je vorige berichten weet ik nog te herinneren dat je RISC OS gebruikt, klopt dat nog steeds?

Misschien handig om je profiel er even op aan te passen ;).

Ik heb ook RPi’s met Jessie, Bullseye, Bookworm. Feitelijk versies van Debian.

• Leuk
Waarderingen: Aar
Raspberry Pi is ook niet echt een besturingssysteem.
Tsja, dan zal ik wel gek zijn.
Uit je vorige berichten weet ik nog te herinneren dat je RISC OS gebruikt, klopt dat nog steeds?
Nee, dat klopt niet meer.
Misschien handig om je profiel er even op aan te passen.
Mijn profiel houd/is ik (ook) bij.
Graag weer terug naar de kern, zoals ik in mijn eerste bericht (zie daar) heb omschreven.

Laatst bewerkt:
  • Grrr
Ik heb ook RPi’s met Jessie, Bullseye, Bookworm. Feitelijk versies van Debian.
Dat zijn allemaal oudere versies en Debian is gebaseerd op de Linuxkernel. Maar laten we dit draadje nou niet gaan afbuigen naar allerlei zaken m.b.t. besturingssystemen. Want DAT lijkt mij niet mijn probleem. Geen enkel ander venster geeft het probleem dat ik in mijn eerste bericht (zie daar) heb omschreven.

• Grrr
Welk besturingssysteem gebruik je nou wel? 'Raspberry PI OS' (voorheen Raspbian)?

Normaal antwoord geven mag ook hoor. ;)

Huidige versie tonen gaat het beste met:
Code:
cat /etc/os-release

PRETTY_NAME="Raspbian GNU/Linux 11 (bullseye)"
NAME="Raspbian GNU/Linux"
VERSION_ID="11"
VERSION="11 (bullseye)"
VERSION_CODENAME=bullseye
ID=raspbian
ID_LIKE=debian

• Leuk
Welk besturingssysteem gebruik je nou wel? 'Raspberry PI OS' (voorheen Raspbian)?

Normaal antwoord geven mag ook hoor. ;)
Graag weer terug naar de kern, zoals ik in mijn eerste bericht (zie daar) heb omschreven.

• Grrr
Huidige versie tonen gaat het beste met:
Code:
cat /etc/os-release

PRETTY_NAME="Raspbian GNU/Linux 11 (bullseye)"
NAME="Raspbian GNU/Linux"
VERSION_ID="11"
VERSION="11 (bullseye)"
VERSION_CODENAME=bullseye
ID=raspbian
ID_LIKE=debian

• Grrr
Snap je nu nog niet dat we antwoord van JOU willen hebben welke Pi-OS je precies draait... ??

• Leuk
Terug
Bovenaan Onderaan