• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

LibreOffice

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wilco1949

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 jan 2019
Beste helpers,

Ik heb nu LibreOffice draaien.
Ik heb een Excel docoment met Macro's er in.
Als ik die opent in LibreOffice werken die macro's niet.
Er kwam een ding dat ik iets moest downloaden.
Maar ik weet niet wat. Iets met drie letters LRS of zoiets.

Weet iemand hoe ik dit kan werkend krijgen?

Gr. Wilco

Excel VBA routines werken niet in LibreOffice.
Je conclusie is dus juist.

Als het eenmalig is kun je een proefversie van Office downloaden, werkt 30 dagen...
Wil je langer ermee werken:
1. Office kopen
of
2. Een image maken van je systeem, office installeren en als na 30 dagen Office niet meer werkt zet je de image weer terug en begint het verhaal weer opnieuw... Zorg wel dat de data op een andere partitie staan (+ backups elders..)

Punt 1 is eenvoudiger, even aan de kassa afrekenen en je kunt verder...

via Extra > Opties > LibreOffice > Beveiliging... Macroveiligheid zorgen dat Macro's getoond kunnen worden (Medium)
als je het bestand hebt geopend: Extra > Macro's > Macro's beheren > LibreOffice basic om in de basic-omgeving te komen.
macro's uit Excel worden gedeeltelijk uitgevoerd. Grote kans dat bepaalde delen moeten worden aangepast.

Misschien hier eens kijken https://ask.libreoffice.org/nl/questions/scope:all/sort:activity-desc/tags:macro/page:1/

Laatst bewerkt door een moderator:
ps. Libre Office is de grootste onzin die ik ooit gelezen heb. LO is namelijk geheel gratis.

wat bedoel je hiermee?
verklaar je nader.....

ps. er ontbrak een woordje "kopen" in mijn zin, misschien daarom de verwarring?

inderdaad, dat zorgde voor de verwarring

@Femke

Route99 had het over Office van MS kopen, niet over LibreOffice.

Route het over Office kopen, en omdat het over LibreOffice gaat (ook office) nam ik aan dat hij LO bedoelde.
Dus dat had even wat duidelijker moeten worden geschreven.

Topic weer geopend. berichten hersteld.
Ga vriendelijk met elkaar om en gun ieder zijn mening.
Lezen is een kunst maar tekst typen is veel meer dan dat, je weet nooit hoe de ontvanger reageert.

MS Office, Libre Office is toch gratis, anders was de suggestie niet nodig geweest.
Immers: Er zijn geen trials van Libre Office maar van MS Office wel en die mag je 30 dagen gebruiken zonder limitering
Het lag voor de hand om het iig even te proberen. Dan had je een sneller antwoord gehad dan hier vragen...

Wat ik wel onduidelijk vind is dat "ding" van de TS...
Er kwam een ding dat ik iets moest downloaden.
Maar ik weet niet wat. Iets met drie letters LRS of zoiets.

Kun je een stukje van een schermafdruk hier plaatsen?

De Office 2019 Pro is hier te downloaden, de NL-versie:
https://officecdn.microsoft.com/pr/...7c6ddf67d60/media/nl-nl/ProPlus2019Retail.img
Zonder code 30 dagen te gebruiken.
Meer tips hier: https://techhelpday.com/microsoft-office-2019/#Office_2019_RTM_ISO_Download

LibreOffice zal wellicht eea kunnen, maar wrs nooit de volledige VBA en macro taal origineel van MS Office.

Laatst bewerkt:
LibreOffice zal wellicht eea kunnen, maar wrs nooit de volledige VBA en macro taal origineel van MS Office.
De ts gebruik tnu Libre Office. Ik gebruik het al een jaren en jaren en heb nooit moeite gehad met macro's.
Dus de vraag is, waarom bij hem wel en bij mij niet?

MS adviseren alleen voor macro's vind ik maar zo zo ;)

En weet je, het is misschien gewoon handiger om de hele naam te benoemen als je wat adviseert of aangeeft. De Office kopen....tja......wat zegt dat voor een ander? Je ziet, ik snapte het ook niet omdat Libre Office waar de TS mee werkt, gratis is.

Dus puppie heeft gelijk: schrijven is een vak, lezen is een vak. Als we met zijn allen nu wat duidelijker worden dan blijft het leuk.

https://ask.libreoffice.org/en/ques...patibility-between-libreoffice-and-ms-office/
However, don't expect 100% compatibility because underlying concepts are different. In Calc/Excel, you may stumble on functions with different names or differing argument semantics. Last, if your files include macros, expect failure rather than success in the average case.

Van het LibreOffcie forum.
De macrotaal is dus niet compatibel, maar dat was al bekend... anders had het gewerkt.

Misschien is iemand die tijd heeft om het van Excel naar Calc om te zetten?

@femke9e: Zo te lezen heb je veel ervaring hiermee, iets voor jou om op te pakken? Een mooie uitdaging, aangezien je weinig tot geen problemen hebt met macros in LibreOffice en aardig goed daar de weg weet?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan